Exclusief: Renault Mégane E-Tech Electric ontmoet Volkswagen ID.3

0

Mégane E-Tech Electric. Dat is de naam van het nieuwe elektrische model van Renault. Het Franse merk versnelt zijn transformatie en gaat daarvoor de strijd aan met haar traditionele rivalen, met name Volkswagen. Lees hier het verslag van de eerste statische vergelijking met de ID.3.

Renault was een van de eerste fabrikanten die het elektrische avontuur aanging met de in 2012 gepresenteerde Zoé. In de loop der jaren is deze compacte Fransman een onmisbaar model geworden op de elektrische automarkt van Europa. Nu start Renault een tweede offensief met een volledig nieuw model, de elektrische Mégane E-Tech, die niets te maken heeft met de middenklasser met dezelfde naam die we al jaren kennen.

Autointernationaal vergelijkt deze noviteit met zijn belangrijkste rivaal, de Volkswagen ID.3, die op Europees niveau na een aarzelende start inmiddels aardig wat succes heeft. Eerste observatie: de 2 concurrenten delen min of meer dezelfde carrosseriestijl, aangezien hun koetswerk het midden houdt tussen de wereld van hatchbacks en die van cross-overs. Het is echter de Mégane die het dichtst bij het laatste autotype komt dankzij wielen met een grotere diameter en een hoge taillelijn. Een atypische look is er evenwel ook voor de ID.3 want die heeft enigszins een MPV profiel.

 

Deze Mégane is het eerste Renault model dat versierd is met het nieuwe merklogo dat sterk is geïnspireerd op het embleem dat de artiest Vasarely ontwierp in de jaren zeventig. Naast deze primeur vertoont het front van de Fransman een ongewoon ontwerp dat met name bestaat uit een nieuwe licht signatuur in haakvorm, die contrasteert met de C vorm die aanwezig is op de andere modellen van het merk.

Ook de bijzonder dunne koplampen dragen bij aan de visuele dynamiek van deze Mégane. Deze nieuwe persoonlijkheid zal in de toekomst worden gekopieerd voor andere modellen van het merk, met name het elektrische repertoire. 

Naast de andere details die het oog strelen, zullen we ook de intrekbare handgrepen van de voorportieren terug zien bij de toekomstige elektrische modellen van Renault, terwijl de achterste exemplaren zijn geïntegreerd in de C -stijl. Verder beschikt de Mégane E-Tech Electric over smalle, maar opvallende 3D achterlichten.

De ID.3 speelt ook de kaart van uiterlijke differentiatie ten opzichte van de conventioneel aangedreven modellen binnen de Volkswagen Groep, omdat hij door zijn ronde vormen gemakkelijk te onderscheiden is van zijn thermische neven, vooral omdat hij ook een zeer persoonlijke cirkelvormige licht signatuur heeft. Met een wit koetswerk kan de Duitser nogal kil als een koelkast ogen, maar in een donkere tint met liefst ook een zwart contrasterend dak straalt hij veel meer pit en zijn er duidelijke visuele overeenkomsten met de Cupra Born. Dat is geen toeval want dat zijn feitelijk dezelfde auto’s.

Binnenin de Renault en de Volkswagen is er sprake van een clash van culturen. Aan boord van de ID.3 ontdekken we een dashboard dat ver verwijderd is van eerdere, kwalitatief hoogwaardige en weldadig aanvoelende, ontwerpen uit Wolfsburg. Tegenover de bestuurder staat een 5,3 inch digitaal instrumentarium dat beduidend kleiner is dan de displays van de concurrentie, ter grootte van een smartphone van de vorige generatie, die zijn informatie ook kan worden weergeven via een head-up display. Daarnaast zit een 10 inch multimedia touchscreen, dat net als bij veel andere modellen van de Volkswagen Groep last heeft van ergonomische tekortkomingen en complexe menu’s. Maar de ongebruikelijke indeling van het dashboard wekt de indruk dat er aan boord veel ruimte is. En voor wat betreft de opbergvakken, vooral in de middenconsole, is dat ook zo. Aan de andere kant kunnen we de tegenvallende kwaliteit van de materialen in de vorm van veel harde kunststoffen alleen maar betreuren.

Een heel aparte sfeer aan boord van de Mégane E-Tech Electric met een meer klassieke presentatie, maar desondanks is er sprake van een complete breuk met eerdere ontwerpen van Renault. Het dashboard is geïnspireerd op dat van de Morphoz conceptauto met een gecombineerde instrumentarium / multimedia genaamd “OpenR” in de vorm van de letter L. Tegenover de bestuurder zit een 12,3 inch digitaal display naast een multimediascherm van 9 tot 12 inch, afhankelijk van het uitrusting niveau. De installatie werkt dankzij een besturingssysteem van Android, wat vloeiendheid en snelheid betekent. De graphics zijn erg goed gedaan.

Tot slot een klein detail dat de meeste geeks onder jullie zal aanspreken: de binnenspiegel van de Renault verandert in een scherm voor de achteruitrijcamera zodra de achteruitversnelling wordt ingeschakeld. Net als bij de Volkswagen is de kwaliteit van de materialen vrij basaal, aan de andere kant kan ik de zorg die aan bepaalde materialen is besteed alleen maar complimenteren; bijvoorbeeld de stiksels, het aluminium of de innovatieve texturen op zowel de deuren als het dashboard. De kwalitatieve indruk is daarmee duidelijk beter dan die van de Volkswagen.

Qua afmetingen scheidt 5 centimeter onze tegenstanders van elkaar en dit verschil heeft zijn weerslag op de praktische aspecten. Ondanks dat deze beide modellen speciale elektrische platforms hebben die een vlakke vloer ter hoogte van de achterbank mogelijk maken, is de ID.3 leefbaarder met een royalere bewegingsvrijheid voor de achterpassagiers. Dat geldt zowel voor de ruimte op kniehoogte als de hoofdruimte. Deze Duitse superioriteit zal de inzittenden een ontspannen gevoel bezorgen, wat het omgekeerde is van de Mégane E-Tech Electric. In die auto hebben achterpassagiers een veel sterker gevoel opgesloten te zitten.

Als we kijken naar de kofferbak inhoud, dan overtreft de Mégane E-Tech Electric de ID.3 daarentegen met een inhoud van 440 liter tegen 385 liter. Maar die wist heeft de Renault ook wel nodig om zijn nadeel van een hogere laaddrempel op te vangen.

De elektrische Mégane E-Tech zal verkrijgbaar zijn met motoren van 130 en 218 pk, terwijl de ID3 er 3 in het assortiment heeft van 145, 150 en 204 pk. Er is ook een grotere keuze aan batterijen bij de Duitser met 3 capaciteiten: 45 kW, 58 kW en 77 kW, genoeg om hem een ​rij ​bereik van 350 tot 544 kilometer te geven. De Mégane is tevreden met 2 accuformaten van 40 en 60 kW, voor een actieradius tussen de 300 en 470 km.

Een voordeel dus voor de ID.3, maar die krijgt weer strafpunten vanwege een lager laadvermogen: hij accepteert maximaal 11 kW aan belasting in wisselstroom en 125 kW in gelijkstroom, terwijl de Mégane tot 22 kW en 130 kW tolereert.

 

Eerste conclusie

Met deze elektrische Mégane E-Tech betreedt Renault het segment van de compacte elektrische middenklassers met interessante troeven zoals zijn moderne presentatie, zijn laadvolume en zijn oplaadcapaciteiten. De Renault lijkt daarom goed gepositioneerd om de concurrentiestrijd met de Volkswagen aan te gaan die aan enkele tekortkomingen lijdt. Het blijft nu afwachten welke prijzen de Franse autofabrikant gaat hanteren. Die mogen niet te ver verwijderd zijn van die in ID.3 waarvan de tarieven beginnen bij 33.490 euro. Slachtoffer van de concurrentiestrijd zou daarom wel eens de Mégane E-Tech Electric noch de Volkswagen ID.3 kunnen zijn, maar de Zoé van Renault zelf die minimaal 33.290 euro kost …

Reageren is niet mogelijk.