ID.3 levert Volkswagen zo’n 70.000 nieuwe klanten op

0

De start mag aarzelend zijn geweest, de volledig elektrische ID.3 doet het volgens Volkswagen nu uitstekend op de Europese markt. “De auto is een absoluut verkoopsucces! Klanten vinden hem mooi en vanuit het niets heeft de ID.3 in een groot aantal landen een sterke marktpositie ingenomen”, aldus Klaus Zellmer, bestuurslid voor verkoop, marketing en aftersales van het Duitse automerk.

Tot eind september ontving Volkswagen in Europa al zo’n 144.000 bestellingen voor de ID.3. De helft daarvan kwam voor rekening van klanten die nog niet eerder Volkswagen reden en nieuw waren voor het merk, zo bleek uit een onderzoek in opdracht van het merk. “De ID.3 trekt boven verwachting veel nieuwe consumenten naar ons merk. 70.000 nieuwe klanten in een jaar tijd is een sterk bewijs dat we met dit model en onze elektrificatie strategie op de goede weg zijn”, aldus Zellmer (foto).

Ter vergelijk: gemiddeld bedraagt de verhouding nieuwe klanten bij andere Volkswagen modellen ongeveer 36 procent. In de eerste helft van 2021 zorgde de sterke vraag naar de ID.3 en andere ID modellen er voor dat Volkswagen in Europa in korte tijd uitgroeide tot marktleider op het gebied van elektrische auto’s. In augustus was de ID.3 de populairste elektrische auto in meerdere landen. Op basis van nieuwe registraties stond het model in augustus eveneens bovenaan in West-Europa. Om aan de sterke vraag te kunnen voldoen, verlaten dagelijks zo’n 1.200 exemplaren van de ID.3 de fabrieken in Zwickau en Dresden, waarbij Zwickau op beide productielijnen 3 ploegendiensten draait. Bovendien is in China de productie voor de lokale markt gestart in Anting. De auto wordt daar deze herfst gelanceerd.

Recent heeft Volkswagen ID.3-klanten in Duitsland gevraagd naar de redenen voor hun aankoop en hun gebruikersgedrag. De belangrijkste criteria voor het kopen of leasen van een ID.3 waren de duurzame prestaties (60 procent) en de innovatieve technologie (51 procent). Een ander belangrijk criterium voor klanten om te kiezen voor de ID.3 was de persoonlijke dienstverlening van Volkswagen’s uitgebreide dealer- en servicenetwerk.

Autointernationaal feliciteert Volkswagen met haar toe nu toe bereikte resultaten, maar wijst er op dat “in meerdere landen” niet Volkswagen marktleider is in het segment voor elektrische auto’s, maar Kia of Tesla. Van een algehele dominantie zoals jarenlang wel het geval was met de Golf, is voor wat betreft de ID.3 geen sprake. Verder is in Nederland de Skoda Enyaq populairder. Er valt dus wel wat op het succes van Volkswagen in het segment voor elektrische auto’s af te dingen. Maar dat is waarschijnlijk de reden waarom de fabrikant nu dit persbericht verspreid. Met ronkende cijfers wil Volkswagen de indruk wekken dat alles voortreffelijk gaat in het segment voor elektrische auto’s. Daar valt dus wel wat op af te dingen.

Reageren is niet mogelijk.