Nieuwe Mercedes-AMG SL inside

0

Op 20 oktober haalt Mercedes het doek van de nieuwe SL. Die is door de specialisten van AMG ontwikkeld. Om de spanning op te bouwen, verspreid Mercedes een 2-tal interieurfoto’s. Ook zijn de eerste details bekend.

De vorige generaties van de SL deden, anders dan de originele 300SL uit de jaren 50 (een hardcore coupé), hun naam geen eer aan. Immers, de lettercombinatie staat voor ‘Sport Leicht’ en daar was niet echt sprake meer van. Maar voor de nieuwe generatie grijpt Mercedes terug naar haar sportieve verleden. Daarvoor is dus de hulp ingeroepen van de AMG divisie uit Affalterbach. Waardoor er officieel dus sprake is van een Mercedes-AMG SL.

De Mercedes-AMG SL vervangt liefst 5 (!) modellen. Niet alleen de oude SL, maar ook de 2-deurs versies van de S klasse (Coupé en Cabrio) en de GT van AMG (Coupé en Roadster). Om de klanten van deze 5 modellen tevreden te houden, wordt de volgend generatie SL geen 2-zitter maar krijgt hij een bescheiden achterbank. Dat maakt van hem geen 4-persoons model, maar net als bij de Porsche 911 is dat extra meubilair onderdeel reuze handig voor jassen, boodschappen of de hond. Voortaan is de SL dus een 2+2-zitter.

Bij het motorengamma bijt de SL 63 4Matic+ versie vermoedelijk de spits af. Die heeft de bekende 4,0 liter V8 onder de kap. In een later stadium kan het gamma worden uitgebreid met de stekker hybride 63 S E-Performance die goed is voor 843 pk en met de SL 43. Die wordt aangedreven door een circa 400 pk sterke 4 cilinder 2,0 liter motor, eveneens voorzien van PHEV techniek. Het MSA platform (de afkorting van: Modular Sport Architecture), met een van aluminium en magnesium vervaardigd spaceframe plus verstevigingen uit compostiet materialen, moet het gewicht binnen de perken houden en de structurele stijfheid van de SL verbeteren.

Naast een ander interieurconcept verandert ook de dakconstructie: het metalen klapdak maakt plaats voor een klassieke stoffen oplossing. Het interieur van de nieuwe SL is daarentegen hypermodern. Kenmerken zijn 2 digitale schermen en het MBUX infotainment systeem (met specifieke AMG menu’s). De inzittenden hoeven niet bang te zijn dat zonnestralen de leesbaarheid van het centrale display bemoeilijken, want dat wordt elektrisch verstelbaar. Dit betekent dat men het scherm elektrisch naar voren of achteren kan kantelen.

De nieuwe Mercedes-AMG wordt leverbaar in het voorjaar van 2022. Precies op tijd voor de eerste zonnige lentedagen dus. Althans, als de halfgeleiderproblemen de productie in het Duitse Bremen geen spaken in de wielen steken.

Reageren is niet mogelijk.