SsangYong komt in handen van bus fabrikant

0

Een consortium onder leiding van fabrikant van elektrische bussen Edison Motors is geselecteerd als ‘preferred bidder’ voor de noodlijdende SUV maker Ssangyong.

Ssangyong staat onder curatele van de rechtbank en heeft die instantie verzocht om goedkeuring van de beslissing om eerst te gaan praten met Edison Motors. Het betreffende consortium nam het op tegen een andere groep investeerders onder leiding van elektrische autofabrikant EL B&T. Edison bood aanvankelijk een relatief lage prijs (200 miljard won), maar later werd dat verhoogd tot 300 miljard won (US$1=W1.176). EL B&T bood veel meer, namelijk 500 miljard won, maar slaagde er niet in Ssangyong ervan te overtuigen dat het dit geld daadwerkelijk kon ophalen en werd uitgesloten.

Ssangyong werd voor het laatst gered door de Indiase Mahindra in 2010, maar slaagde er niet in zichzelf uit het slop te trekken. Edison heeft slechts 180 werknemers in dienst en behaalde vorig jaar een omzet van 89,7 miljard won en een bedrijfswinst van 2,7 miljard euro. Hoewel het wordt overschaduwd door Ssangyong, wiens omzet nog steeds rond de 3 biljoen won ligt, heeft het meer ervaring in autoproductie dan EL B&T, wiens omzet vorig jaar slechts 100 miljoen won bedroeg. De fabrikant van elektrische bussen wil Ssangyong weer op de been helpen door het bedrijf om te bouwen tot een specialist op het gebied van elektrische auto’s. Het stelt voor om 300 miljard won op te halen uit converteerbare obligaties en een kapitaalverhoging, terwijl haar partners (de hedgefondsen Korea Corporate Governance Improvement en Keystone) tussen de 800 miljard won en de 1,5 biljoen won zullen ophalen.

Als de deal doorgaat, hoopt Edison volgend jaar 10 elektrische modellen uit te brengen en tegen 2030 liefst 30 modellen.

Reageren is niet mogelijk.