BMW is de nieuwe nummer 1 in het premium segment

0

Sinds 2016 ging Mercedes comfortabel aan kop in het premium segment. BMW beweerde weliswaar, de verkopen van dochter Mini meerekenend, dat zij de grootste producent van premium auto’s was, maar op merk niveau moest de eer aan de concurrent uit Stuttgart gegund worden.

Dit jaar worden de rollen echter omgedraaid. BMW heeft in de eerste 3 kwartalen 1,7 miljoen auto’s weten te verkopen terwijl de teller bij Mercedes is blijven steken op 1,6 miljoen stuks (Audi volgt op grote afstand met 1,3 miljoen eenheden). Het stuivertje wisselen is te danken aan het feit dat de autofabrikant uit München in bovengenoemde periode met 19,3 procent wist te plussen. Mercedes verkocht in dat tijdvak weliswaar ook meer auto’s, maar de plus was daar veel bescheidener: 2,7 procent.

De regionale verkoopmarkten laten hetzelfde beeld zien. In Europa verkocht BMW in de eerste 9 maanden van dit jaar 11,4 procent meer auto’s, namelijk 533.109 exemplaren. Mercedes viel in dezelfde periode 7,3 procent terug naar 481.795 registraties. In de Verenigde Staten wist BMW haar verkopen met een derde op te voeren naar 243.613 auto’s. Daarmee zit ‘München’ stevig in het zadel als grootste premium merk op de Amerikaanse markt. Mercedes had het nakijken met 215.776 registraties. In China is het beeld niet anders. Op deze belangrijke markt (de grootste ter wereld en vanwege het verdere groeipotentieel van enorme symbolische waarde) trok BMW 19,7 procent meer klanten (644.408 stuks). Bij Mercedes bleef de plus beperkt tot 4,0 procent waardoor er niet meer dan 592.203 auto’s verkocht konden worden.

Dat BMW nu in het premium segment aan kop gaat, is niet in de laatste plaats te danken aan de chipproblematiek. In München heeft men het voorraadbeheer van dit component duidelijk beter voor elkaar dan in Stuttgart. Met als gevolg dat auto’s sneller geleverd kunnen worden. Consumenten die bij Mercedes informeren wanneer de gewenste nieuwe auto geleverd kan worden, krijgen vaak “2023” te horen. Menigeen haakt dan af om vervolgens met BMW zaken te gaan doen. Mede hierdoor gaat dit merk ook aan kop in het segment voor plug-in hybride en volledig elektrische auto’s, ondanks dat Mercedes (en Audi) zich veel sterker profileren met dergelijke nieuwe modellen.

Dat BMW een breed SUV gamma heeft, legt de autofabrikant evenmin windeieren. Van dit type auto’s werden in de eerste 9 maanden liefst 764,958 exemplaren verkocht, oftewel 20,6 procent meer dan vorig jaar. Dit verklaart waarom BMW nu de buitenaards vormgegeven XM in stelling durft te brengen (zie fotoserie). Het model kan als een beloning gezien worden voor de goede verkoopresultaten die de M divisie geboekt heeft. In de eerste 9 maanden van dit jaar gingen 123.008 extra sportieve auto’s van BMW over de toonbank; een groei van 22,2 procent. Daar kan Mercedes met haar AMG divisie ook niet aan tippen.

Of de rollen in 2022, als de tekorten aan microchips zouden moeten afnemen, weer omgedraaid worden, is afwachten. BMW houdt meer dan Mercedes (of Audi) alle opties voor wat betreft de aandrijfvorm open. Met als gevolg dat er vol wordt geïnvesteerd in modellen als de nieuwe 2-serie Coupé en dat de M divisie gewoon motoren met 6 of 8 cilinders mag blijven ontwikkelen. Klanten weten dat te waarderen. Die geven ook de voorkeur aan een BMW 330d met 6 cilinder motor in plaats van een Mercedes-Benz C 300d met een 4-pittertje. In München noemt men dat de Power of Choice. Die moet er, als het aan BMW ligt, voor gaan zorgen dat zij ook komend jaar aan kop gaat in het premium segment.

 

Reageren is niet mogelijk.