Ook BMW verdacht van sjoemelsoftware

0

Tot nu toe was de heersende opvatting dat BMW vrij is van manipulatie in het dieselschandaal. Maar dat was vroeger. De fabrikant roept op last van de Duitse justitie de modellen M550d en 750d terug. Het parket gaat uit van ongeoorloofde manipulatie van de testopstelling. Zijn er echt slechts 11.400 auto’s getroffen door deze fout? Het wordt erg lastig voor BMW om de buitenwereld daarvan te overtuigen.

Het emissieschandaal heeft nu dus ook BMW in zijn greep. Het parket in München is een onderzoek gestart. Reden hiervoor is het vermoeden van fraude met het emissiebeheersingssysteem. In februari maakte BMW bekend dat 11.400 dieselvoertuigen waren uitgerust met defecte emissiesoftware. De autofabrikant uit München benadrukt echter dat het niet gaat om een bewuste manipulatie van de uitlaatgaszuivering.

Hoe dan ook, de modellen M550d xDrive en 750d xDrive moeten worden teruggeroepen zodra de Kraftfahrtbundesamt (KBA) de door BMW voorgestelde aanpassingen goedkeurt en de juiste software beschikbaar is. De autofabrikant dacht dat met een zelf georganiseerde terugroepactie te kunnen voorkomen dat de soep net zo heet gegeten zou worden als hij werd opgediend, maar de officier van justitie beschouwt de zaak nog steeds niet als gesloten. Daarom vindt er alsnog onderzoek plaats naar illegale trucs. Er is namelijk een vermoeden dat BMW een testgerelateerd manipulatie-instrument heeft gebruikt.

Wat betekent het dieselschandaal voor BMW? En kleeft aan de autofabrikant uit München nu ook het imago van bedrog, zoals bij Audi / Volkswagen en Mercedes het geval is? De tijd zal het leren. De in totaal 11.700 voertuigen zijn van de bouwjaren 2012 t/m 2017, dus geen actuele modellen. Concreet gaat het om de M550d xDrive, de M550d xDrive Touring, de 750d xDrive en de 750Ld xDrive. Die dienen aangepast te worden omdat zij software hebben die niet geschikt is voor hun modelserie. BMW heeft hier zelf melding van gemaakt bij de verantwoordelijke autoriteiten (de software is wel geschikt voor voertuigen met een gecombineerd SCR systeem en stikstofoxide-opslagkatalysator, oftewel de X5 xDrive50d en de X6 xDrive50d. In oudere modellen van de vorige generatie 5- en 7-serie werd deze combinatietechnologie echter niet ingebouwd omdat zij volgens BMW ook zonder nieuwe technologie aan de voorgeschreven grenswaarden konden voldoen. Maar dat blijkt dus niet helemaal te kloppen.

BMW benadrukt dat de modellen die nu zijn teruggeroepen, bij hun eerste registratie in 2012 waren uitgerust met de juiste software. Maar deze bewering is nu naar alle waarschijnlijkheid het onderwerp van een onderzoek door de officier van justitie. Wat zijn de effecten van de foute software? De stikstofoxidewaarden van de voertuigen zijn vermoedelijk 15 tot 20 procent minder gunstig dan BMW voorspiegelt. De verkeerde toewijzing van de software heeft waarschijnlijk in juli 2014 plaatsgevonden en dus ruim voordat het emissieschandaal bekend werd. Is dat illegale manipulatie? Volgens de letter van de wet wel omdat ingrepen die het emissiegedrag van een voertuig verslechteren niet zijn toegestaan ​​en bijgevolg leiden tot intrekking van de homologatievergunning. BMW geeft zelf toe dat het emissiegedrag is verslechterd. Was dat met opzet of niet?

Het onderzoek naar de BMW zaak zal dat uitwijzen.

Reageren is niet mogelijk.