Geen Q4 e-Tron voor Belgische Audi fabriek

0

De Volkswagen Groep reorganiseert in het kader van haar nieuwe industriële strategie de autoproductie in haar Europese fabrieken. Daarmee is een investeringsplan van 159 miljard euro gemoeid. Terwijl Duitsland en Spanje in deze herschikking aan het langste eind trekken, komt de Belgische fabriek van Audi als verliezer uit de bus.

Bij onze zuiderburen had men namelijk gehoopt om naast de e-Tron (Sportback) ook de Q4 e-Tron (Sportback) te mogen bouwen. Maar het blijft bij 1 model. Als de e-Tron (Sportback) in 2026 met pensioen gaat, dan zal de fabriek zich tevreden moeten stellen met alleen de Q8 e-Tron. Die zal hoger gepositioneerd worden met als gevolg mogelijk lagere verkoopaantallen. Voor de werkgelegenheid in de Belgische Audi fabriek is dat niet gunstig.

De fabriek in Hannover deed betere zaken. Zij mag in de toekomst diverse elektrische modellen gaan bouwen, waaronder de kampeerversie van de aanstaande ID.Buzz, genaamd ID.California. Het is een compensatie voor het niet doorgaan van de productieorder voor het aanstaande 7-persoons elektrische vlaggenschip van Porsche, dat bij nader inzien in een eigen fabriek het levenslicht zal zien. Bovendien zal men in Hannover in het kader van het Artemis project de kale carrosserieën van een elektrische Bentley-model (op basis van het PPE platform) mogen gaan bouwen. De eindmontage van deze cross-over zal evenwel door de Britten zelf, in Crewe, gebeuren.

Porsche gaat in haar eigen fabriek in Leipzig 2 nieuwe modellen op PPE basis bouwen (onder andere de aanstaande elektrische Macan; daarnaast is er sprake van een kleiner broertje voor de Taycan). Datzelfde platform zal Audi gebruiken voor diverse nieuwe modellen, variërend van de Q6 e-Tron tot de productieversie van de conceptstudie Grandsphere. Die auto’s komen in 2022 respectievelijk 2024 van de band. De Volkswagen fabriek in Bratislava blijft de Porsche Cayenne bouwen, ook als deze de overstap maakt naar elektrische aandrijving. Bij Audi zal in haar fabriek in het Duitse Neckarsulm vanaf volgend jaar de A6 e-Tron van de band rollen. Bij Volkswagen zal de hoofdfabriek in Wolfsburg vanaf 2023 de enige Europese site worden voor de productie van de ID.3. Deze elektrische compacte middenklasser ziet nu nog in Zwickau het levenslicht. De Seat fabriek in Martorell zal verschillende kleine elektrische modellen voor de Volkswagen Groep gaan produceren (waaronder de ID.1), mits de Spaanse overheid met stimuleringsmaatregelen over de brug komt. De site van Pamplona gaat zich dan toeleggen op de bouw van diverse compacte elektrische SUV’s, waaronder de ID.2.

De Volkswagen Groep verwacht dat elektrische voertuigen in 2026 ongeveer een kwart van de totale productie zullen uitmaken. Ter vergelijking: nu is dat 5 à 6 procent. Volkswagen gaat in de buurt van Wolfsburg een compleet nieuwe, ultramoderne fabriek bouwen. Daar moeten elektrische modellen van de volgende generatie van de band gaan rollen, waaronder het vlaggenschip Trinity. Dat model krijgt autonome rij technologie en heeft als taak alsnog te doen waar de ID.3 en de ID.4 niet in geslaagd zijn: de achterstand op Tesla inhalen.

 

Reageren is niet mogelijk.