Dit is de toekomst van Chrysler: Airflow Concept

0

Al sinds 2019 plaagt Chrysler met een conceptstudie met de naam Airflow en nu heeft het Amerikaanse automerk eindelijk een zo op het oog vrijwel productierijpe versie van de Airflow onthuld.

Simpelweg Chrysler Airflow Concept genoemd, lijkt het een voorproefje te zijn van wat tegen 2025 de eerste volledig elektrische auto van het merk zou kunnen zijn. Vergeleken met een aantal recente toekomststudies voor elektrische auto’s oogt de Airflow nogal conservatief, maar niet onaantrekkelijk. De neus heeft een zeer bescheiden grille met bovenin een verlichte versie van de Chrysler vleugelbadge.

Er is nauwelijks een scherpe vouw op de ronde, organische carrosserie te zien. De wielkasten worden benadrukt met een brede band beschermplastic over de spatborden.

Het dak is voorzien van een trendy contrasterende lak en de achterzijde beschikt over een brede en dunne lichtbalk.

Binnenin heeft de Airflow een even zachte en afgeronde esthetiek. Licht leer is te vinden op de deuren, het dashboard en de stoelen. Het grootste deel van het dashboard bestaat uit schermen. Er is een scherm in het midden voor infotainment. De bestuurder heeft een instrumentendisplay. Aan weerszijden van het dashboard zitten schermen voor klimaatregeling. Chrysler noemt het dashboard ontwerp STLA SmartCockpit.

De passagiers op de achterbank krijgt ook schermen. Die zien er allemaal productierijp uit, vooral gezien het feit dat de nieuwe Jeep Grand Wagoneer reeds te koop is met dergelijke grote displays. Enkele van de hightech functies zijn bedoeld om elke passagier in staat te stellen om hun schermen aan te passen en informatie kan naar believen naar de displays van andere inzittenden worden verzonden. Elke zitplaats heeft ook een camera voor videogesprekken.

Chrysler doet nog maar weinig mededelingen over de mechanische details. Het enige dat de autofabrikant zegt, is dat het model 2 elektromotoren van 204 pk heeft, één aan de voorkant en de andere aan de achterkant voor vierwielaandrijving. De exacte batterijcapaciteit wortd niet gegeven, maar Chrysler zegt dat het rij bereik tussen de 560 en 640 km zou moeten zijn. Bovendien zou de auto voorzien zijn van Level 3 rij hulpsystemen onder de naam STLA AutoDrive voor half autonoom rijden.

De STLA Brain, een elektrische/elektronische en software-architectuur, is compatibel met draadloze upgrades, waardoor het voertuig in de loop van de tijd wordt verbeterd.

Chrysler heeft niet expliciet gezegd dat de Airflow in productie gaat, maar de conceptstudie lijkt bijna verkoopklaar. Het merk laat weten dat haar eerste elektrische model vóór 2025 komt en dat de stap naar een volledig elektrisch gamma in 2028 zal worden gezet.

Reageren is niet mogelijk.