Lexus wint Reliability Award 2022

0

In de betrouwbaarheidsenquête van 2021 vertelden eigenaren aan de redactie van magazine WhatCar? over meer dan 16.000 auto’s, waarbij elk model een beoordeling kreeg op basis van het aantal mankementen en de tijd plus kosten van reparaties. De winnaar was Lexus. Aan dit merk is daarom door het tijdschrift de Reliability Award 2022 uitgereikt. Voor Lexus rolde namelijk een betrouwbaarheidsscore van 98,7 procent uit de bus.

Het luxemerk van Toyota is nu 5 jaar op rij als eerste geëindigd in het WhatCar? onderzoek naar de betrouwbaarheid van nieuwere automodellen. Lexus eigenaren vertelden dat hun auto’s nauwelijks defecten hadden. Degenen die wel een mankement constateerden, melden dat het euvel snel en goedkoop werd gerepareerd. In totaal ging slechts 6 procent van de Lexus auto’s uit het onderzoek (maximaal 5 jaar oud) in de fout. Daarvan werd 65 procent binnen een dag of minder hersteld. Bij de meeste overige auto’s was de storing in minder dan een week verholpen. Even positief is dat de meeste gemelde gebreken gering van aard waren, getuige het feit dat met slechts 3 procent van de auto’s niet meer verder kon worden gereden. De gemelde storingen hadden betrekking op de 12 volt accu, de carrosserie, de interieurbekleding en het elektrische systeem. Er werden geen grote mechanische fouten gemeld; ondanks de complexe hybride systemen onder de motorkap van alle onderzochte Lexus auto’s bleken de elektromotor, de benzinekrachtbron, de versnellingsbak en de ophanging probleemloos te werken. Er is bijna net zoveel goed nieuws te melden over de reparatierekeningen: 77 procent van de auto’s werd gratis gerepareerd, ook al vielen veel mankementen buiten de fabrieksgarantie. De eigenaren die wel moesten bijdragen in de kosten werden slechts tussen 120 en 240 euro in rekening gebracht. De Lexus UX deed het bijzonder goed; het was de best scorende hybride in ons onderzoek, met een bijna perfecte betrouwbaarheidsscore van 99,8 procent. Slechts 5 procent van de UX bezitters meldde een defect aan hun auto, en alle exemplaren die wel in de fout gingen waren binnen een week terug van de werkplaats, waarbij al het werk gratis werd uitgevoerd. 

Het op de tweede plaatst geëindigde merk is het absolute tegenpool van Lexus: Dacia. Bij dit merk draait alles om betaalbaar, no-nonsense autorijden, dus het is geweldig om te zien dat de Roemeense auto’s zo sterk presteren op het gebied van betrouwbaarheid. De ster van het merk is de Sandero van de vorige generatie (2013-2020); het was 1 van de slechts 6 auto’s die een betrouwbaarheidsscore van 100 procent behaalden. Er waren namelijk geen eigenaren die fouten aan hun auto meldden. De Duster ziet er dan ook niet alleen uit als een robuuste keuze, maar is dat met een betrouwbaarheidsscore van 97,2 procent ook daadwerkelijk ook. Hoewel 12 procent van de Dusters in de fout ging, was geen van de mankementen ernstig genoeg om de auto onbestuurbaar te maken, en alle problemen werden opgelost zonder enige kosten voor de eigenaren.

Suzuki deed het ook uitstekend in het onderzoek en slaagde erin om qua betrouwbaarheidsscore zowel Honda als Toyota te verslaan. Dat is allemaal te danken aan de uitstekende prestaties van de kleine auto’s en SUV modellen van het merk. De Swift is de topscorer van het merk met een betrouwbaarheidsscore van 99,3 procent. Slechts 3 procent van de eigenaren van dit type Suzuki meldde een storing en met alle betrokken auto’s kon gewoon nog worden gereden, waarbij alle reparaties gratis werden uitgevoerd. De Ignis, SX-4 S-Cross en Vitara werden ook hoog gewaardeerd door de eigenaren; de laatste scoorde het hoogst bij Suzuki met een betrouwbaarheidsindex van 97,1 procent. Hoewel 14 procent van de eigenaren fouten meldde, waren ze niet groot en waren de meeste auto’s binnen een week weer op de weg, waarbij al het werk gratis werd gedaan.

Reageren is niet mogelijk.