Miljardenclaim tegen sjoemelsoftware diesels Stellantis

0

De Nederlandse Stichting Car Claim dient namens gedupeerde autobezitters een claim in tegen Stellantis, eigenaar van de automerken Peugeot, Opel, Citroën en DS. Dit 4-tal wordt verweten sjoemelsoftware te hebben toegepast in dieselmodellen. Volgens de stichting kan de claim oplopen tot 3 miljard euro.

Stichting Car Claim, bekend van een soortgelijke rechtszaak tegen de Volkswagen Groep, stelt op basis van diverse onderzoeksrapporten en emissietests dat ook de dieselauto’s van de merken Peugeot, Citroën, DS en Opel verboden sjoemelsoftware bevatten. Het zou alleen al in Nederland om zo’n 300.000 voertuigen gaan. Eind november diende de stichting ook al een massaclaim in wegens sjoemelsoftware tegen de Renault Groep.

Op basis van diverse onderzoeksrapporten en emissietests heeft de stichting vastgesteld dat de dieselauto’s van de merken Peugeot, Citroën, DS en Opel verboden sjoemelsoftware bevatten. “Zo’n 300.000 Nederlandse auto’s van deze merken bevatten sjoemelsoftware. De typegoedkeuringen die, onder andere in Nederland, voor deze sjoemel diesels zijn afgegeven, zijn in strijd met de Europese wet- en regelgeving”, aldus Guido van Woerkom, voorzitter van de Stichting Car Claim.

“De betrokkenheid van deze fabrikanten toont eens te meer aan dat er sprake is van een hardnekkig industrieprobleem. Autofabrikanten hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid om bij te dragen aan oplossingen voor maatschappelijke problemen, zoals klimaatverontreiniging, waar het dieselschandaal een significante rol inspeelt. Stilzitten en wegkijken is geen optie”, aldus Van Woerkom.

Behalve tegen de autofabrikanten, is de procedure ook gericht tegen de Nederlandse importeur en de Nederlandse autodealers van Peugeot, Citroën, DS en Opel. Ook de Nederlandse moedermaatschappij Stellantis en General Motors, waar Opel tot augustus 2017 deel van uitmaakte, worden gedagvaard. In een statement laat Stellantis, bij monde van woordvoerder Ellis Blasé, weten inhoudelijk niet te reageren op deze zaak. Het concern meldt bereid te zijn om, zo nodig, alle medewerking te verlenen aan de autoriteiten.

Peugeot en Citroën worden in Frankrijk strafrechtelijk vervolgd. Opel heeft recent in Duitsland een miljoenenschikking getroffen vanwege het dieselschandaal. De stichting Car Claim is opgericht in 2015 en komt op voor de gezamenlijke belangen van automobilisten die door het dieselemissieschandaal gedupeerd zijn. Zo startte de stichting eerder ook procedures tegen onder andere Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Daimler, Renault en Dacia. De procedure tegen Volkswagen, Audi, Seat en Skoda leidde eerder tot een positief vonnis voor autobezitters. De rechtbank bepaalde dat de autofabrikanten onrechtmatig hebben gehandeld.

Het valt niet uit te sluiten dat Stichting Car Claim ook Fiat, met in diens kielzog Jeep, onder de loep neemt. Er zijn namelijk ernstige verdenkingen dat ook deze merken van de Stellantis Groep hebben gesjoemeld met de software van haar dieselmotoren met als doel tijdens tests gunstigere meetwaarden te tonen.

Reageren is niet mogelijk.