Nu pas écht sportief: test nieuwe Mercedes-AMG SL

0

Aan uiterlijk vertoon en spektakel heeft het nooit ontbroken bij de Mercedes SL, maar in dynamisch opzicht is het modeltype altijd meer een cruiser geweest dan een auto om veel bochten in te maken. Als je een cabriolet wilde die scherp reed, dan was de aanschaf van een Porsche 911 Cabriolet de beste keuze. Tot nu toe.

Voor deze nieuwe SL heeft Mercedes namelijk de hulp ingeroepen van haar AMG divisie om een ​​nieuw, stijf aluminium platform te ontwikkelen (Modular Sports Architecture genaamd) dat ook de basis zal vormen voor de volgende editie van de AMG GT. Het is bedoeld om wendbaarheid en plezier centraal te stellen tijdens de rij ervaring, en – spoileralert! – op basis van de eerste kennismaking met de topversie SL 63 4MATIC+, is dat gelukt.

Ondanks het nog steeds aanzienlijke gewicht van de nieuwe SL van ongeveer 2.000 kilo, geeft zijn superscherpe besturing hem veel wendbaarheid voor zo’n grote auto. Soms voelt de besturing wat overgevoelig aan op de snelweg, maar op bochtige wegen is het logisch om de lange neus in bochten te kunnen richten met millimeter precisie, geholpen door de achterwielbesturing. In lange, snelle bochten voelt de SL buitengewoon stabiel aan en zal hij niet protesteren tegen de door jou gekozen lijn. De Mercedes wordt daarbij geholpen door actieve rol stabilisatie die de carrosserie waterpas houdt. Alleen accelererend uit een krappe haarspeld op nat asfalt zullen de achterwielen de tractie onderbreken (een elektronisch gestuurd sper differentieel is standaard), maar het is slechts tijdelijk en de vier wiel aangedreven technologie komt onmiddellijk in actie om de SL te helpen te bocht te nemen en zet daarbij zijn aanzienlijke vuurkracht vanonder de motorkap in.

Met 585 pk en 800 Nm koppel van een bekende 4,0 liter dubbel geblazen V8 biedt de SL uitstekende prestaties in rechte lijn, terwijl vierwielaandrijving ongelooflijke tractie biedt voor een sprinttijd van 3,6 seconden om vanuit stilstand de 100 km/u aan te kunnen tikken. De Mercedes duwt je terug in jouw stoel, hoewel er soms een zeer kleine vertraging is in de reactie van de aandrijflijn, terwijl de 9-traps automatische transmissie zelf foutloos de juiste versnelling regelt. Het motorgeluid is het soort AMG donder dat verwacht kan worden van een AMG bolide, wat het sportieve karakter van de SL versterkt, maar in de meer ontspannen rij modi is de verfijning nog steeds sterk.

Dit ondanks het feit dat de opvouwbare hard-top van zijn voorganger is vervangen door een soft-top, die 21 kg lichter is dan de vorige kap. Het dak is comfortabel en goed geïsoleerd met het doek omhoog en de techniek heeft 15 seconden nodig om de kap elektronisch een plek te laten vinden onder zijn afdekplaat. Deze handeling kan worden verricht tot een snelheid van 100 km/u.

Er zijn talloze rij modi, dus de SL kan worden aangepast aan jouw voorkeuren, maar zelfs in Comfort stand is er al sprake van een beter contact met de weg dan in elke vorige editie. De nieuwe auto is een 2+2-persoons sportwagen, met 2 kleine achterbankjes. Ze zijn compact en eigenlijk alleen geschikt voor kinderen, maar ze voegen handige extra bagageruimte toe, want de kofferbak heeft slechts een inhoud van 213 liter met het dak neergeklapt.

Dankzij enkele grote veranderingen aan de binnenkant is er veel meer ruimte voor de bestuurder en bijrijder in deze nieuwe SL dan in de eerdere modellen. Sportstoelen met het kenmerkende Airscarf ventilatiesysteem van Mercedes dat warme lucht in je nek blaast, zijn standaard.

De SL heeft ook een 12,3 inch digitaal instrumentarium, terwijl het infotainment wordt verzorgd door een centraal gemonteerd 11,9 inch aanraakscherm, schuin omhoog gericht naar de turbine-achtige ronde metalen ventilatieopeningen.

De hoek waaronder hij rust kan worden aangepast aan de lichtomstandigheden (handig als het dak omlaag is), terwijl het systeem vergelijkbaar is met de installatie in de S klasse van het merk, dus de graphics zijn net zo scherp en het werkt ook foutloos: via het paneel kan men vele functies bedienen, waaronder het dak klapmechanisme.

De prijzen moeten nog bekend worden gemaakt, maar de tarieven van de SL 63 zouden kunnen beginnen bij ongeveer 235.000 euro wanneer de verkoop start. Ja, je hebt een groot budget nodig om deze Mercedes aan te kunnen schaffen vanwege een CO2-uitstoot van 268 g/km. Gelukkig is er ook een ’55’ variant waarvan de prijs onder de 2 ton (195.000 euro) grens zal blijven.

 

 

90%
90%
Awesome

Conclusie

De betrokkenheid van AMG tijdens de ontwikkeling van dit nieuwe model heeft de SL naar nieuwe hoogten getild. Het is nog steeds een geweldige roadster, maar wel een die nu meer rijplezier biedt dan ooit tevoren. De motor is misschien verouderd in vergelijking met de moderne elektrische auto's van Mercedes, maar hoewel de SL beschikt over uitstekende, geavanceerde technologie, kan zelfs dat niet de heerlijk aantrekkelijke ouderwetse charme van zijn V8 krachtbron compenseren.

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (9)
    5.6

Reageren is niet mogelijk.