Volkswagen heeft in het B segment een nieuw SUV model geïntroduceerd: de Taigo. Maakt die indruk op de gevestigde orde? Voor een antwoord op die vraag is een duel met de Peugeot 2008 georganiseerd. De wedstrijd vindt plaatst met de 110 pk sterke TSI uitvoering van de Duitser (met optionele DSG7 automaat) tegen de PureTech 130 EAT8 variant van de Fransman.
Door een daklijn van een coupé oogt de Volkswagen Taigo voor SUV begrippen sportiever dan de Peugeot 2008, maar die heeft van nature al een dynamische uitstraling en een sportieve stijl. Wie niet perse zit te wachten op een schuine achterzijde bij zijn auto, kan bij de Duitse fabrikant ook de T-Cross bestellen. Die heeft hetzelfde onderstel als de Taigo maar is met 4,11 meter een kleine 2 decimeter kleiner. Ook de T-Roc (met een Golf platform en 4,25 meter lang) is compacter. Het principe van een SUV met de daklijn van een coupé is in het premium segment inmiddels een begrip. Daar is de consument graag bereid er een meerprijs voor te betalen. Maar geldt dat ook voor een product van een volumemerk, oftewel heeft de nieuwe Taigo een even groot succespotentieel?
De Peugeot 2008 mag dan geen schuine achterzijde hebben, maar dat wordt gecompenseerd met opvallende designelementen elders zodat we hier beslist niet te maken hebben met een grijze mus. De grille oogt agressief, de daglichten hebben de vorm van een leeuwen(klauw) en de oplopende taillelijn geeft de Fransman een sportieve uitstraling. En dat zonder dat hier de gezinsvriendelijkheid onder lijdt. De Peugeot is met 4,30 meter voor B segment begrippen een relatief forse auto. Hij is zelfs 3 centimeter langer dan de Volkswagen. Een verwaarloosbaar verschil en dat geldt ook voor de capaciteit van de kofferbak: 434 liter voor de 2008 en 438 liter voor de Taigo.
Dit soort auto’s hebben ondanks hun SUV karakter in het terrein niks te zoeken en worden doorgaans vooral in en om de stad gebruikt. Dat rechtvaardigt de keuze voor een uitvoering met een automatische versnellingsbak. Bij Peugeot betekent dit dat je dan voor de 130 pk variant van de 1,2 liter motor moet opteren. Daarmee is hij duidelijk zwaarder geschapen dan de Volkswagen, die het met 110 pk uit 1,0 liter moet doen. Dit krachtverschil is evenwel niet zichtbaar in de prijs. Voor de 2008 in Allure tenue dient men namelijk 33.660 euro te betalen. De Taigo kost met bovengenoemde aandrijflijn in Style uitvoering liefst 35.990 euro!
De forse prijs van de Volkswagen wordt gecompenseerd door een royale uitrusting. Aanwezig zijn een digitaal instrumentarium, GPS-navigatie, een semi-autonoom rijsysteem, parkeersensoren voor & achter, een achteruitrijcamera, een handsfree sleutel en lichtmetalen velgen. Voor een dergelijke hoeveelheid toeters en bellen dient men bij Peugeot de 2008 als GT te bestellen. Die kost 37.010 euro, al krijg je dan ook een dodehoekmonitor en 18 inch velgen. Maar de Taigo is qua luxe nog lang niet uitgepraat. Die biedt tevens automatische airconditioning met 2 temperatuurzones, draadloze Android Auto & Apple CarPlay verbindingen, inductieladen en Matrix verlichting. Die laatste voorziening ben je echter liever kwijt dan rijk want tijdens nachtelijke testritten gingen de diodes van de koplampen regelmatig vol op het orgel, dit tot ergernis van verblinde automobilisten. Daarmee diskwalificeert de Taigo zichzelf want het idee achter de Matrix techniek is juist dat die ‘intelligent’ is en dus zelf weet wanneer er wel of niet met groot licht kan worden gereden.
De vergelijkende test begon in de stad, waar beide zogeheten ‘Urban SUV modellen’ paradoxaal genoeg hun belangrijkste fouten etaleren. In de Taigo veroorzaakt het wegrijden bij groen licht voor een onaangename schok (vanwege de traagheid van het Stop & Start systeem bij het herstarten) en de koppelafgifte mist lineairiteit zodra de bestuurder gas geeft. De 2008 daarentegen genereert schokken bij het afremmen naar stilstand en kent meer trillingen bij het rijden bij zeer lage toerentallen. Jammer, want voor de rest hebben deze kleine SUV modellen weinig moeite om de bestuurder in de stad een relaxt gevoel te bezorgen: de motorkappen zijn duidelijk zichtbaar dankzij de mogelijk hooggeplaatste stoelen, er zijn sensoren om te waarschuwen voor obstakels en een achteruitrijcamera is standaard.
Met zijn zachtere vering op oneffenheden en zijn lichtere en directere besturing (dankzij het kleine stuur!) sprokkelt de Peugeot 2008 duidelijk pluspunten bij elkaar ten opzichte van de Volkswagen Taigo. En hij zal ze vermenigvuldigen buiten de stadsgrenzen! Zijn driecilinder, krachtiger en superieur qua koppel (20 pk en 30 Nm extra), garandeert in de eerste plaats betere (tussen)acceleraties, met name op hellingen of als er passagiers aan boord zijn. Windgeruis en rol geluiden worden ook beter buitenboord gehouden, wat een betere rij stilte garandeert, ondanks een iets meer rommelende motor onder belasting. Wat betreft het compromis comfort/wegligging: dat is bij de Peugeot prima in orde want er is ondanks de hoge carrosserie sprake van veel grip in bochten en tegelijkertijd is er sprake van een comfortabelere vering.
Laten we dit hoofdstuk afsluiten met een bespreking van de standaard half autonome rij functies, waarbij adaptieve cruisecontrol wordt gecombineerd met actieve centrering in de rijstrook. Een systeem dat met name van pas komt tijdens lange ritten en in beide gevallen goed wordt beheerd, zeker door de 2008, waarmee je een gewenste positie in de rijstrook kunt kiezen om het passeren door tweewielers te vergemakkelijken. Het activeringsgemak (een fysieke knop aan de linkerkant van het stuur, in combinatie met een eenvoudige waarschuwing voor het verlaten van de rijstrook) is overtuigend. Op de nieuwste Volkswagens (Golf 8, ID.3) heeft de digitalisering van de diverse panelen geleid tot verminderd gebruiksgemak, maar de Taigo maakt gebruik van het dashboard van de gerestylede Polo en trapt dus niet in die valkuil. Ja, er is een digitaal instrumentarium en een centraal touchscreen, maar bepaalde bedieningselementen blijven fysiek voor een natuurlijker gebruik tijdens het rijden.
Dit is ook het geval bij de ventilatie, die gescheiden blijft van het centrale aanraakscherm, maar zonder de klassieke knoppen te behouden. Om de temperatuur of de luchtstroom aan te passen, dient men met de vinger langs het paneel te schuiven, of soms op de uiteinden tikken. De test Taigo was voorzien van het optionele 9,2 inch centrale scherm (in plaats van 8 inch; 600 euro meerprijs) met spraakherkenning en GPS kaarten. De bijbehorende bedieningsmogelijkheid met gebaren bleek evenwel tamelijk nutteloos te zijn (je houdt je hand voor het scherm om door bepaalde menu’s te scrollen), terwijl de onmogelijkheid om de kaart in het midden te houden als je hem oproept, voor ergernis zorgt.
Maar de grootste valkuil van de Taigo ligt ergens anders: het harde en fragiele plastic dat de deuren en de middenconsole bedekt. Dat doet je huiveren in een auto met een factuur van meer dan 35.000 euro! De interieursfeer mist ook fantasie, tenzij je het Visual Green Design pakket als gratis optie aanvinkt. Het nodigt uit tot lichtere kunststoffen en stoffering, evenals een groene dashboard strip in plaats van donkergrijs. Liefhebbers van dubieuze combinaties zijn echter gewaarschuwd: de exterieurkleuren Recife blue en King red zijn dan niet meer leverbaar.
Als de Volkswagen Taigo aan de buitenkant graag een coupé imiteert, doet de 2008 dat het liefst aan boord met zijn meer omhullende meubilair, zijn centrale scherm dat enigszins naar de bestuurder is gericht en zijn kleine stuur dat lager dan het instrumentarium is geplaatst (waardoor de digitale tellers in bepaalde zitposities echter slecht afleesbaar zijn). Deze smet op het blazoen verandert echter niets aan de praktische aspecten, aangezien de 2008 meer opbergruimte heeft (met name handschoenenkastje en opbergvak tussen de stoelen) en praktischer is.
Laat ik hier het slimme roterende deksel noemen dat, eenmaal geopend, dienst doet als smartphonehouder. Jammer dat je je telefoon moet aansluiten op het USB contact om te profiteren van de Android Auto of Apple CarPlay applicaties op het scherm (hier geen draadloze functie zoals bij de Taigo), wat een kleine technologische achterstand in het infotainment systeem verraadt. Peugeot beloofd een 10 inch groot scherm, maar het display in in werkelijkheid minder groot omdat het wordt omlijst door 2 balken die de gewenste binnentemperaturen vermelden. Deze informatie is overigens misleidend, aangezien de airconditioning single-zone blijft (geen afzonderlijke aanpassing tussen bestuurder en passagier).
Afgeleid van de T-Cross verliest de Volkswagen Taigo een van diens belangrijkste koopargumenten: een over 14 cm verschuifbare zitbank. Reizen is echter geen marteling dankzij een zeer correcte beenruimte, een nog steeds voldoende hoeveelheid hoofdruimte ondanks het 4 cm verlaagde dak en een goed ontworpen zitbank. Die van de 2008 ondersteunt de dijen en benen minder goed, maar geeft wel een iets grotere beenruimte voor de uiterst links en rechts zittende passagiers. Bij de centrale zitplaats is dat minder het geval, waar de passagier minder comfort heeft ondanks een centrale tunnel die minder prominent is dan die van de Taigo.
Bijna identiek qua volume (434 liter bij bij Peugeot en 438 liter bij Volkswagen) hebben de kofferruimtes dezelfde uitneembare vloer in 2 standen, dezelfde stijve bagageafdekking (die onder de vloer kan worden opgeborgen en dezelfde kleine opwaartse helling gevormd door de rugleuning van de achterbank wanneer die wordt neergeklapt. Verschil moet er echter ook zijn. En dat blijkt dat de 2008 een lagere laaddrempel heeft. En dat zijn minder hellende achterruit het gemakkelijker maakt om de kofferbak tot aan het plafond vol te laden. Jonge ouders zullen dat waarderen!
Conclusie
De superieure kracht van de 2008 PureTech 130 tegen de Taigo TSI 110 alleen verklaart niet de overwinning van de Fransman. Die is namelijk ook comfortabeler en praktischer, beter afgewerkt en stiller. De Peugeot toont bovendien een grotere veelzijdigheid en een prettigere bediening. Daarmee wordt de minder aantrekkelijke verhouding tussen prijs en uitrusting, en het inferieure infotainment systeem gecompenseerd.
De Volkswagen Taigo heeft een moderner infotainment systeem, is ondanks de schuine daklijn verrassend ruim en zijn motor vibreert niet alleen minder, maar is ook zuiniger. Het start/stop systeem en de automatische transmissie zouden echter betere omgangsvormen moeten hebben en de goedkope kunststoffen zijn in een auto die meer dan 35 mille moet kosten volkomen misplaatst. Vanuit dit perspectief had de Taigo dit duel misschien wel kunnen winnen als hij 3.000 euro goedkoper zou zijn geweest.