Bijna helemaal goed: Renault Mégane E-Tech Electric

0

Renault staat weer op de rails. Althans, vorig jaar heeft de autofabrikant na een enorm verlies in 2020 weer winst gemaakt. Maar er kunnen alleen op een duurzame manier zwarte cijfers worden geschreven als Renault de ‘juiste’ modellen in haar gamma heeft. De binnenkort te saneren Espace, Scénic en Talisman zijn dat overduidelijk niet. Ook de Kadjar, die op korte termijn zal worden vervangen door de Austral, voldeed niet aan de verwachtingen. En de gewone Mégane, die in Nederland niet meer leverbaar is als hatchback, is op zijn best een twijfelgeval. Dat geldt ook voor de Twingo, die enkel nog in elektrische uitvoering kan worden besteld. Renault was er weliswaar vroeg bij met de Zoé, maar bij die elektrische auto begint de uiterste verkoopdatum in zicht te komen.

Al met al blijft er maar weinig over. Eigenlijk alleen de Clio en de Captur, want de Arkana zou wel eens een eendagsvlieg kunnen zijn. Maar gelukkig is de Mégane E-Tech Electric in aantocht. Daarmee wil Renault de achterstand die zij heeft opgelopen in het segment voor elektrische auto’s (dat ook steeds meer voelbaar is in de verkoopcijfers) inlopen. Maar is die nieuwe emissievrije middenklasser goed genoeg om die taak op zich te kunnen nemen?

RenaultMéganeEtechElectricSucceskans2

Gelukkig zijn marktdeskundigen over het algemeen positief gestemd. Qua actieradius zet de Mégane E-Tech Electric weliswaar geen nieuwe standaard, maar de standaard 22 kW wisselstroom lader is tamelijk uniek. Een pluspunt is ook dat de elektromotor niet achterin zit, zoals bij de Volkswagen ID.3, maar voorin. Daardoor is er relatief veel bagageruimte beschikbaar. Wat ook niet in het nadeel van de Mégane E-Tech Electric zal werken, is de nette afwerking, de hoogwaardige interieurmaterialen, het algehele interieurdesign (met diverse ‘good old’ fysieke knoppen), het moderne multimediasysteem (dat draait op Android) en het scala aan veiligheidsvoorzieningen (waaronder een binnenspiegel dat camerabeelden kan tonen). Over design gesproken: ook over het uiterlijk (dat een hoog cross-over gehalte heeft) hoor je geen onvertogen woord.

RenaultMéganeEtechElectricSucceskans3

Qua prijs:actieradius verhouding zal de Mégane E-Tech Electric de concurrentie dus geen slapeloze nachten bezorgen, maar er kan toch van een aantrekkelijke aanbieding worden gesproken als de uitrusting wordt meegenomen. De Renault is voor wat betreft de ruimte achterin geen topper, maar niet vergeten moet worden dat dit een typisch Franse auto is. In eigen land, waar de bevolking een stuk kleiner is, zal dit geen kritiekpunt zijn. Trouwens, de Peugeot 308, die achterin globaal even krap is, heeft zich kunnen ontwikkelen tot een succesnummer.

RenaultMéganeEtechElectricSucceskans4

Nee, de enige Achilleshiel van de Mégane E-Tech Electric is zijn garantietermijn: 2 jaar steekt wel erg schraal af bij de 5 en 7 jaar die Hyundai respectievelijk Kia bieden. Dus als Renault er sinds haar interne reorganisatie van overtuigd is dat haar nieuwe visitekaartje niet met de Franse slag gebouwd wordt, dan verdubbelt zij de garantietermijn. Pas dan is er sprake van een wederopstanding van het Franse automerk.

Reageren is niet mogelijk.