Duitsland: uitstel van executie van verbrandingsmotor

0

Als het aan Duitsland ligt, dan kunnen inwoners van de Europese Unie ook na 2035 nog een nieuwe personenwagen kopen met een verbrandingsmotor. Dat standpunt druist in tegen de beslissing van ‘Brussel’. Die wil de verkoop van dergelijke auto’s vanaf 2035 verbieden.

Dat Duitsland de personenwagen met een verbrandingsmotor minder snel de nek om wil draaien dan de ambtenaren en politici in Brussel heeft te maken met de ontwikkeling van synthetische brandstof. Onze oosterburen, die stoken op gas prefereren boven kerncentrales, vinden dat een veel belovend alternatief voor volledige elektrificatie. Het nieuwe standpunt van Duitsland is overigens niet na een referendum onder de bevolking of zo bepaald, maar ongetwijfeld ingefluisterd door de eigen, gigantische auto-industrie.

Italië, dat ook over een forse auto-industrie beschikt, wil eveneens uitstel van het verkoopverbod voor nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor. En in Frankrijk roert Stellantis topman Carlos Tavares zich. Die vindt dat de transitie naar elektrisch rijden veel te snel gaat (in de zin dat er niet tijdig voldoende goedkope modellen beschikbaar zullen zijn), waardoor doorsnee burgers in onze marktregio zich straks geen nieuwe personenwagen meer kunnen veroorloven. Het zou dus zo maar kunnen zijn dat het verkoopverbod per 2035 alsnog in de prullenbak belandt …

 

Reageren is niet mogelijk.