BMW, Ford, Mercedes, Opel, Renault en Volkswagen in de beklaagdenbank

0

BMW, Ford, Mercedes, Opel, Renault en Volkswagen zitten in de beklaagdenbank. De Europese Commissie doet momenteel namelijk onderzoek naar onregelmatigheden bij deze grote autofabrikanten.

In de afgelopen dagen kregen BMW, Ford, Mercedes, Opel, Renault en Volkswagen onderzoekers over de vloer en een officiële vraag om uitleg. De Europese Commissie denkt namelijk dat deze autofabrikanten de concurrentieregels overtreden.

Om een juiste werking van de vrije markt te garanderen, mogen bedrijven geen onderlinge afspraken maken. De autosector heeft het moeilijk met die regel, zo blijkt uit onderzoeken en veroordelingen in het verleden. Nu gaat het om de recycling van auto’s. Hoe de vork precies in de steel zit, is niet duidelijk. Of er echt iets mis is, evenmin, al gaat men daar in Brussel wel van uit.

Een woordvoerder van de Europese Commissie laat alleen los dat het gaat om hoe de verzameling, bewerking en verwerking van auto’s aan het einde van hun levensduur verloopt. Maar op welke manier BMW, Ford, Mercedes, Opel, Renault en Volkswagen precies afspraken gemaakt zouden hebben die hen een voordeel opleveren, is niet duidelijk. Dat het om een grote, maar grotendeels verborgen, tak van de auto-industrie gaat wel.

Elk jaar worden in de EU zo’n 12 miljoen auto’s afgeschreven. Autofabrikanten zijn verplicht om 85 procent van het gewicht van de auto te hergebruiken. Misschien wordt daar de hand mee gelicht. Of is er op dit vlak sprake van een creatieve boekhouding. Als de Europese Commissie kan aantonen dat er gesjoemeld is en/of dat er kartelafspraken gemaakt zouden zijn, dan volgen er zeker boetes. Daar is men in Brussel erg scheutig mee. De autosector betaalde in het verleden al miljarden smartgeld voor afspraken die ze niet mocht hebben.

Mercedes, hoewel wel onderwerp van het onderzoek, denkt die boetedans te zullen ontspringen. Deze autofabrikant heeft de Europese Commissie namelijk getipt over de malafide praktijken en toegezegd mee te zullen werken met het onderzoek.

Reageren is niet mogelijk.