Ferrari plaagt met Purosangue

0

Hier zie jij de eerste officiële afbeelding van de nieuwe, hoger op zijn poten staande Ferrari, aangevuld met gelekte afbeeldingen van eerder dit jaar.

Ferrari heeft bevestigd dat het later dit jaar zijn eerste SUV zal onthullen. Daarvan is een afbeelding van het frontontwerp nu op Instagram geplaatst. De SUV is ontwikkeld onder de codenaam Purosangue, maar de definitieve naam moet nog worden onthuld. De SUV zal waarschijnlijk worden gepositioneerd als een hoger op zijn poten staand, high performance model. Terreingebruik zal door Ferrari niet actief worden gepromoot.

De plaagafbeelding bevestigt dat de eerder gelekte foto’s, ook gepubliceerd op Instagram, van het nieuwe model juist waren. Die tonen de voor- en achterkant van de auto in de Maranello fabriek en we kunnen belangrijke ontwerpdetails plus de invloed van andere Ferrari modellen zien. De koplampen lijken een nog dramatischere interpretatie te zijn van de units die de Roma sieren, met een schuine streep die zich uitstrekt van de neus van de auto tot in de lichtunits. De motorkap lijkt van het clamshell type te zijn en de gapende grille is laag in de voorbumper geplaatst. Een Ferrari embleem zit op de voorvleugels. De onderkant van de deuren en de dorpels zijn zwaar gebeeldhouwd; zij buigen naar het midden van de auto om een ​​deel van de visuele massa van de machine te verbergen.

FerrariPurosanguePlaagafbeelding2

Zoals we hebben gezien bij eerdere spionagefoto’s is de achterkant van de auto voorzien van 4 uitlaten en een vrij bescheiden diffuser. Er zijn ventilatieopeningen achter de achterwielen en de achterlichten zijn vergelijkbaar met die van de onlangs onthulde 296 GTB. We kunnen verwachten dat Ferrari’s eerste SUV later dit jaar debuteert, met een leveringsstart van de Purosangue begin 2023. Hij zal wedijveren met luxe modellen zoals de Aston Martin DBX, de Lamborghini Urus en de Bentley Bentayga. De marketeers van het Italiaanse bedrijf omschrijven de Purosangue als een ‘Ferrari Utility Vehicle’. De eerder genoemde spionagefoto’s suggereren echter dat hij allesbehalve utilitair zal zijn, omdat hij voor SUV begrippen een relatief kleine bodemvrijheid combineert met een laag silhouet. Terwijl de DBX en de Urus hoog en rechtop zitten met relatief korte overhangen, heeft de Purosangue een lange motorkap, een steil hellende voorruit en een vrij lange wielbasis. De overhang achter is ook fors, terwijl de achterwielen een iets grotere diameter lijken te hebben dan de exemplaren vóór (net als bij een supersportwagen). 

Vanwege de voor een SUV relatief gering grondspeling, is het de verwachting dat Ferrari de Purosangue zal uitrusten met in hoogte verstelbare luchtvering. Quad uitlaten zijn ook zichtbaar op dit prototype, evenals een set enorme geperforeerde remschijven en joekels van remklauwen. Ferrari heeft voor de rest designinspiratie opgedaan bij de Roma, want er is sprake van identieke motorkap lijnen, een soortgelijke grille en dezelfde uitlopende heupen. Hoewel de styling van de Purosangue er niet op wijst dat hij bijzonder praktisch is (in de SUV-wereld tenminste), zal het het ruimste model in Ferrari’s line-up zijn. Er is een indeling met 4 deuren en 4 zitplaatsen, plus een achterklep van een hatchback. In wezen wordt de SUV dus een indirecte vervanger van de GTC4 Lusso. Deze 4-zits coupé werd door Ferrari eind 2020 uit de prijslijst gehaald.

FerrariPurosanguePlaagafbeelding3

Ferrari heeft bevestigd dat de Purosangue gebaseerd zal worden op het platform van de Roma. Voormalig technisch directeur Michael Leiters vertelde mij hierover: “Over het algemeen zullen wij 2 architectuurfamilies hebben: 1 platform voor modellen met de motor voorin en 1 platform voor de auto’s met de krachtbron achterin. De modulariteit is er en, vooral voor de front-engined architectuur, moeten we nog veel meer toepassingen verzinnen. We hebben een 2+2 (Roma), we hadden een 4+ (GTC4 Lusso) en we werken aan de Purosangue, enzovoort”. Leiters vermeldde ook dat het platform V6, V8 of V12 motoren kan accepteren, wat suggereert dat de Purosangue beschikbaar kan komen met een plug-in hybride aandrijflijn, vergelijkbaar met het ontwerp van de SF-90 Stradale.

Autointernationaal verwacht echter dat de eerste 2 motortypes de meest waarschijnlijke kandidaten zijn voor elektrische ondersteuning. Ferrari zal zijn 6,5 liter V12 motor onafhankelijk van hybride aandrijving blijven ontwikkelen, aangezien het combineren van een dergelijke zware verbrandingsmotor met een nog zwaardere elektromotor en batterijpakket niet de voorkeur geniet van de ingenieurs van het bedrijf. Ferrari’s verkoopbaas, Enrico Galliera, zei hierover: “Eerlijk gezegd betekent het elektrificeren van een V12 het creëren van een zeer waarschijnlijk zware en grote auto. Dus elektrificatie zou idealiter gepaard moeten gaan met kleinere motoren. De filosofie is om te proberen klaar te zijn met verschillende technologieën om ze met de nodige evolutie te gebruiken”, zo voegde hij er aan toe. “Daarom hebben wij een breed scala aan motoren: V12, V8 en in de toekomst de V6”.

De eerste prototypes van de Purosangue hadden een heel duidelijk 12 cilinder motorgeluid. Omdat de Purosangue echter zijn basis deelt met de Roma, verwachten ik dat hij ook verkrijgbaar zal zijn met diens 3,9 liter V8 turbokrachtbron. In deze Ferrari produceert het blok 612 pk en 760 Nm. Gezien het karakter van de Purosangue, zou Ferrari de achterwielaandrijving van de Roma kunnen inruilen voor  een opstelling met vierwielaandrijving. Kijkend naar de concurrentie én naar het meergewicht ten opzichte van het GT sportwagen model, kan een upgrade van het vermogen van de V8 wenselijk zijn. Vergroting van de longinhoud van de 8 cilinder naar ruim 4,3 liter brengt een totaal vermogen van 700 pk in beeld.

 

Reageren is niet mogelijk.