Ford breidt zijn elektrische gamma uit

0

Ford gaat veel meer werk maken van zijn elektrische modellenaanbod. In 2024 moet er sprake zijn van een emissievrij autokwartet bestaande uit de Puma-E, de Mustang Mach-E, een middelgrote cross-over en een sportieve coupé afgeleide daarvan. In het kader van de versnelling van de uitbreiding van het elektrische wagenpark zullen er naast deze 3 nieuwe emissievrije personenauto’s in 2024 ook 4 nieuwe elektrische bedrijfsvoertuigen in de Europese showroom staan.

Ford is van plan om vanaf 2026 jaarlijks meer dan 600.000 elektrische voertuigen in Europa te verkopen. De laatste aankondiging bouwt voort op de recente aankondiging dat de Amerikanen een nieuwe wereldwijde business unit hebben gevormd genaamd Ford Model e. Dat bedrijfsonderdeel gaat zich concentreren op de ontwikkeling, productie en verkoop van elektrische voertuigen. Samen met Ford Pro, de business unit voor bedrijfsvoertuigen van het Amerikaanse autoconcern, zullen beide business units de toekomst van Ford in Europa bepalen.

De hele auto-industrie moet beter, schoner en meer digitaal produceren, zegt Jim Farley, de CEO van Ford, en daarom is Ford Model e opgericht. “Dit stelt ons in staat om met de snelheid van een start-up te handelen en elektrische voertuigen te bouwen die enerzijds inspireren om unieke en met internet verbonden Ford diensten aan te bieden en anderzijds om de hoge ontwikkeling- en veiligheidsnormen van Ford te waarborgen”.

Ford gaat vanaf 2023 in haar fabriek in Keulen een volledig nieuwe, volledig elektrische personenauto produceren. Die zal worden gebaseerd op het MEB platform van Volkswagen en zal qua carrosserievorm een cross-over zijn. Een jaar later volgt een sportievere coupé afgeleide. Die zal ook in Keulen van de band rollen. Ford volgt hiermee het voorbeeld van Volkswagen dat naast de ID.4 de ID.5 het schuinere achterzijde heeft gelanceerd. Beide modellen zullen onder de Mustang Mach-E worden gepositioneerd. Voor wat betreft het formaat zal het duo vergelijkbaar zijn met de Volkswagen ID.4 en ID.5.

Vanaf 2024 wordt het productieportfolio uitgebreid met een elektrische variant van Ford’s bestverkochte model in Europa, de Puma. Die zal worden geproduceerd in Craiova, Roemenië. Als basis zal het huidige Fiesta onderstel worden gebruikt. Met de Puma-E gaat Ford de concurrentiestrijd aan met de Opel Mokka-e. Van de Fiesta is geen volledig elektrische uitvoering gepland. Dat komt doordat de in Keulen aanwezige productiecapaciteit, waar dit model van de band rolt, vanuit rendementsperspectief beter benut kan worden voor de in de vorige alinea genoemde grotere en duurdere elektrische modellen.

x default

 

Samenwerking met Volkswagen

De autofabrikanten Volkswagen en Ford willen hun samenwerking voor wat betreft het elektrische platform MEB verder intensiveren. In dit kader verdubbelt het Amerikaanse bedrijf het geplande productievolume van auto’s op basis van bovengenoemde architectuur tot 1,2 miljoen eenheden over een periode van 6 jaar. Een soortgelijke overeenkomst werd eerder ook al gesloten als onderdeel van de strategische alliantie tussen VW en Ford, dat naast elektrische mobiliteit ook de business met bedrijfsvoertuigen en autonoom rijden omvat.

Het MEB modulaire platform voor elektrische auto’s is ontworpen als een ‘open voertuigarchitectuur’ en is bedoeld om fabrikanten een snelle, economische elektrificatie van hun modellengamma te bieden. Het eerste Ford model dat het MEB platform gaat gebruiken, is zoals gezegd een cross-over. Het plan is om die vanaf 2023 van de lopende band te laten rollen in het Ford Electrification Center in Keulen. De cross-over vervult een belangrijke rol in de elektrische mobiliteitsstrategie van het bedrijf en heeft tot doel die koers verder te bevorderen.

Reageren is niet mogelijk.