Grote elektrische stationwagen met standaard achterwiel aandrijving: Audi A6 e-Tron Avant

0

De A6 en A6 Avant met verbrandingsmotoren krijgen een opvolger. Maar parallel daaraan brengt Audi in 2024 een elektrisch alternatief. Een conceptstudie voor deze luxe stationwagen met elektrische aandrijving, A6 e-Tron Avant genaamd, moet de klant vast in de (koop)stemming brengen. Hier lees je alle details.

De A6 als erfgenaam van de Audi 100 is zoiets als een instituut uit Ingolstadt … en een bestseller met een goede marge, die al jaren een grote bijdrage levert aan de winst van de premium dochter van Volkswagen. De toekomst van de A6 is dus niet onbelangrijk. De laatste nieuwe Audi met een benzine- of dieselmotor aan boord, staat gepland voor 2026 en betreft een SUV. Maar de opvolger van de huidige A6 generatie, C8 genaamd, komt al in 2025. Die zal dus weer aan de start staan ​​met verbrandingsmotoren. De nieuwe generatie wordt voorafgegaan (in 2024) door de A6 e-Tron.

AudiA6eTronAvantConcept2

Audi noemt de in 2021 getoonde A6 e-Tron Concept een Sportback en een klassieke 4-deurs uitvoering zal waarschijnlijk volgen, zeker voor de Chinese markt. In 2024 wil Audi naast de Sportback, die van opzij meer op een sedan lijkt, ook de Avant lanceren. Het in Ingolstadt gevestigde bedrijf bouwt al 45 jaar Avant modellen en nu komt de eerste puur elektrisch aangedreven versie. Net als de Sportback wordt de elektrische stationwagen (A6 e-Tron Avant) leverbaar met achterwielaandrijving en vierwielaandrijving.

AudiA6eTronAvantConcept4

Volgens Audi is het hier getoonde model voor 98 procent ‘klaar’. Hoewel de A6 e-Tron Avant een veel grotere kofferbak heeft dan de Sportback, zijn de buitenafmetingen identiek met 4,96 meter lengte en 1,96 meter breedte bij een hoogte van 1,44 meter. En de 2 carrosserievarianten liggen ook dicht bij elkaar als het gaat om aerodynamische fine-tuning: terwijl de Sportback door de wind glijdt met een zeer goede luchtweerstandscoëfficiënt van 0,22 heeft de stationwagen een waarde van 0,24.

AudiA6eTronAvantConcept8

De grote grille met één frame van de A6 Avant is gesloten en de frisse lucht die nodig is om de batterij en de motoren te koelen, komt de auto binnen via openingen onder de grille. De Matrix koplampen, die werken met OLED technologie, zijn van een dermate hoge resolutie dat ze ’s nachts videogames of films op een muur kunnen projecteren, zelfs meer dan met de huidige Digital Matrix Light (de helderheid is alleen nog niet voldoende voor projectie in daglicht). Aan de zijkant gemonteerde led projectoren kunnen individuele licht signaturen op de vloer projecteren wanneer de deuren worden geopend, maar ook waarschuwingen voor bijvoorbeeld fietsers dat het portier momenteel open is.

AudiA6eTronAvantConcept5

Het dak van de Avant versie loopt licht naar achteren af ​​en eindigt in een dakrandspoiler. In de conceptstudie zijn alle onderdelen gemaakt van aluminium. In de latere productieversie zal Audi echter goedkopere staalsoorten gaan toepassen, terwijl de genoemde spoiler op de optielijst komt te staan.

AudiA6eTronAvantConcept6

De buitenspiegels in de vorm van een camera zijn ook optioneel. Klanten die de voorkeur geven aan klassieke spiegels zullen op hun wenken bediend worden, vooral omdat op camera’s gebaseerde buitenspiegels nog niet zijn goedgekeurd in landen als de Verenigde Staten.

AudiA6eTronAvantConcept7

De basis voor de A6 e-Tron Avant is het nieuwe PPE platform van Audi (de lettercombinatie staat voor: Premium Platform Electric). Audi ontwikkelde deze architectuur samen met Porsche. Hij is uitsluitend bedoeld voor puur elektrische aandrijving. Zoals de meeste moderne platforms voor elektrische auto’s, is het ontworpen als een skateboard dat een grote batterij tussen de assen draagt. De wielbasis en batterijformaten zijn schaalbaar. De kleinste PPE auto zal in de toekomst de A4 e-Tron zijn, waarvan de naam nog niet officieel is en die Audi zal introduceren na de A6 e-Tron; dit model zou dan een aanvulling kunnen zijn op een nieuwe A4 met verbrandingsmotor die binnenkort wordt verwacht.

AudiA6eTronAvantConcept9

De Q6 e-Tron zal (zoals de elektrische Q5) de eerste PPE auto van Audi zijn die op de markt komt en kort daarvoor zou de Porsche Macan, die technisch nauw verwant is aan de Q6, moeten debuteren. Q6 / Macan, A4 of A6: het platform is zowel geschikt voor SUV modellen als voor voertuigen met een lage bouw. Audi spreekt hier van hoge en vlakke vloermodellen. De A6 e-Tron Avant moet met één acculading van Hamburg naar het hoofdkantoor van Audi in Ingolstadt kunnen komen.

AudiA6eTronAvantConcept3

De nieuwe A6 met verbrandingsmotor is op zijn beurt gebaseerd op een doorontwikkeling van het huidige MLB platform (de afkorting van: Modular Longitudinal Toolkit), waarbij met de verdere ontwikkeling ook de naam verandert. Audi heeft die nieuwe naam echter nog niet bekendgemaakt. Hoewel vooral bedoeld voor landen waar de elektrische infrastructuur nog niet zo goed ontwikkeld is, zal Audi de nieuwe A6 met verbrandingsmotor ook in noordwest Europa op de markt brengen.

AudiA6eTronAvantConcept10

De nu gepresenteerde A6 e-Tron Avant conceptstudie is uitgerust met in hoogte verstelbare luchtvering. Deze technologie zal waarschijnlijk deel uitmaken van hogere uitrustingsniveaus; de basisvariant is vermoedelijk uitgerust met stalen veren. Audi belooft zowel een trekhaak bevestigingspunt als een Frunk (kofferbak voorin). Aan de voorkant zorgt een speciaal voor elektrische auto’s geoptimaliseerde 5-armen as voor de wielcontrole, terwijl aan de achterzijde een multi-link systeem het werk doet. Rechts is de aansluiting voor opladen met AC, rechts is de DC aansluiting.

AudiA6eTronAvantConcept11

Bij de A6 e-Tron Avant zorgt ofwel een motor op de voor- en achteras voor de voortstuwing . In dat geval rijdt de stationwagen met vierwielaandrijving. In productievorm zal de A6 e-Tron Avant echter ook verkrijgbaar zijn met slechts één motor. Die zit achterin en drijft dan alleen de achterwielen aan. Dat is, de R8 buiten beschouwing latend, tot nu toe ongebruikelijk voor Audi. Uitgerust met beide motoren, is het systeemvermogen van de aandrijflijn 476 pk en het systeemkoppel bedraagt 800 Newtonmeter. De maximale trekkracht is, zoals gebruikelijk elektrische auto’s, al direct vanaf de start beschikbaar. Het is de vraag of Audi het in een toekomstige RS6 e-Tron Avant bij dit toch al hoge prestatieniveau zal houden, of dat de ingenieurs de motorcombinatie extra power zullen geven.

AudiA6eTronAvantConcept13

Er is nog niet veel informatie over de rijgegevens van de A6 e-Tron Avant. De basisvariant zou in minder dan 7 seconden naar 100 km/u moeten kunnen sprinten, terwijl de vierwielaangedreven versie met 476 pk de referentie sprint in minder dan 4 seconden moeten kunnen afleggen. Er zijn waarschijnlijk verschillende batterijformaten gepland, waaronder een versie met een capaciteit van 100 kWh. De stationwagen moet tot 700 kilometer kunnen rijden op een volle acculading. De batterij werkt op 800 volt en kan een laadvermogen aan tot 270 kW. De batterij van 100 kilowattuur kan in minder dan 25 minuten van 5 tot 80 procent worden opgeladen. 10 minuten opladen zou genoeg moeten zijn voor een actieradius van 300 kilometer.

AudiA6eTronAvantConcept12

De nieuwe A6 e-Tron wordt in het eerste kwartaal van 2024 gelanceerd. Over de prijzen wil Audi nog niets kwijt, dus ook niet of die boven of onder die van het verbrandingsmodel komen te liggen. Maar gezien de hoge prestaties die kenmerkend zijn voor elektrische auto’s, zal instappen in de elektrische Avant wereld waarschijnlijk duurder zijn dan de goedkoopste A6 Avant met verbrandingsmotor.

Reageren is niet mogelijk.