Prijs vergelijking Mercedes-AMG SL

0

De nieuwe Mercedes-AMG SL is binnenkort te bestellen. De ’55 4Matic+’ uitvoering is leverbaar voor een consumentenadviesprijs vanaf 231.004 euro. De prijzen van de SL 63 4Matic+ beginnen bij 262.526 euro. Voorzieningen zoals het AMG Active Ride Control onderstel (met actieve stabilisatie), achterasbesturing, en Digital Light zijn standaard. Het keramische AMG composiet remsysteem is een van de talrijke opties.

Het modeltype SL van Mercedes viert dit jaar een mijlpaal: exact 70 jaar geleden zag in Stuttgart een sportwagen het licht die meteen uitgroeide tot een legende. Met de 300 SL racewagen voor de weg (interne aanduiding W194) boekte Mercedes-Benz vanaf 1952 het ene succes na het andere op circuits wereldwijd. De modelnaam SL groeide al snel uit tot een fenomeen. De succesvolle racewagen werd in 1954 opgevolgd door de 300 SL productie sportwagen (W198) die vanwege zijn ongebruikelijke vleugelportieren faam maakte als de ‘Gullwing’ of ‘Flügeltürer’. Andere mijlpalen in de historie van het model waren de ‘Pagode’ (W113, 1963-1971), de evergreen R107 (1971-1989) die maar liefst 18 jaar in productie bleef, en diens opvolger, de R129 (1989-1995).

Mercedes-AMG BMW Porsche
SL 8-serie Cabrio 911 Cabriolet
55 4Matic+ M 4 GTS
231.004 euro 221.554 euro 217.800 euro
Mercedes-AMG Aston Martin Ferrari
SL DB11 Portofino
63 4Matic+ Volante M
262.526 euro 254.857 euro 258.978 euro

Deze traditie krijgt nu een vervolg met de nieuwste generatie SL, die geheel onafhankelijk werd ontwikkeld door Mercedes-AMG. Bij de verkoopstart zijn er 2 vermogensniveaus van de dubbel geblazen 4,0 liter AMG V8 motor leverbaar. Deze krachtbron wordt in de fabriek in Affalterbach geheel met de hand gebouwd volgens het ‘One Man, One Engine’-principe. In het topmodel, de SL 63 4Matic+, levert de V8 motor 585 pk en een maximumkoppel van 800 Nm over een toerentalbereik tussen de 2.500 en 4.500 krukas omwentelingen. De acceleratie naar 100 km/u vergt 3,6 seconden, terwijl de topsnelheid 315 km/u bedraagt. In de SL 55 4Matic+ genereert de V8 een vermogen van 476 pk en een maximumkoppel van 700 Nm. De sprint vanuit stilstand naar 100 km/h is in 3,9 seconden voltooid; de topsnelheid is begrensd tot 295 km/u.

Beide uitvoeringen zijn standaard uitgerust met de automatische Speedshift MCT 9G transmissie van AMG . De vierwielaandrijving AMG Performance 4Matic+ is standaard op de beide V8 versies. De volledig variabele koppelverdeling tussen de voor- en achteras zorgt voor een optimale grip op de limiet en voor een rijstabiliteit en veiligheid onder uiteenlopende omstandigheden. Voor het eerst is een productiemodel van Mercedes-AMG uitgerust met een multilink vooras met 5 draagarmen die volledig binnen de velg zijn gerangschikt. Ook bij de achteras worden de wielen geleid door een multi-link as, in dit geval met 5 draagarmen. De SL 55 4Matic+ is standaard voorzien van een nieuw ontwikkeld AMG Ride Control onderstel met aluminium schokdempers en lichtgewicht schroefveren. Optioneel voor deze uitvoering en standaard voor de SL 63 4Matic+ is het AMG Active Ride Control-onderstel met actieve, hydraulische rol stabilisatie.

Voor het eerst in de lange historie van de SL zijn de V8 modellen (er wordt gespeculeerd dat later een 4 cilinder variant volgt) standaard uitgerust met actieve achterasbesturing. Afhankelijk van de snelheid sturen de achterwielen ofwel in de tegenovergestelde richting (tot 100 km/u) of in dezelfde richting (sneller dan 100 km/u) als de voorwielen. Het systeem maakt dus zowel een wendbaar als stabiel rijgedrag mogelijk.

Er kan worden gekozen uit 12 lak kleuren, waaronder 2 exclusieve SL tinten (hyper blauw metallic en monza grijs), 3 kleuren voor de interieurhemel en tal van nieuwe velg designs. Er zijn 5 exterieurpakketten leverbaar om de look eleganter of sportiever te maken: een aerodynamica pakket, een carbon pakket, een chroompakket, een nightpakket en een nightpakket II. De SL 55 4Matic+ staat standaard op 19 inch lichtmetalen AMG velgen, naar keuze uitgevoerd in zilverkleur of matzwart. De SL 63 4Matic+ heeft 20 inch exemplaren met dubbele spaken. Het velg aanbod omvat in totaal 9 verschillende varianten, waaronder 2 aerodynamisch geoptimaliseerde 20 inch opties. Het aanbod wordt afgerond met 21 inch 10-spaaks lichtmetalen AMG velgen in 2 kleurvarianten.

Net als zijn voorganger rolt ook de nieuwe SL van de band in de fabriek van Mercedes Benz in Bremen. Het is dus het eerste model dat volledig door Mercedes-AMG is ontwikkeld en dat op deze locatie wordt gebouwd. Door het gebruik van autonome transportsystemen (AGV’s) wordt het materiaal automatisch rechtstreeks bij de productielijnen afgeleverd. Moderne technologie is ook te vinden bij het huwelijk’, in het hart van elke montagehal: de V8 motor, ‘just in time’ geleverd vanuit Affalterbach, wordt hier namelijk verbonden met de carrosserie.

Reageren is niet mogelijk.