Reddingspoging SsangYong is mislukt

0

De poging van SsangYong om een ​​nieuwe eigenaar te vinden is mislukt. Een overname door een lokaal consortium onder leiding van Edison Motors is afgeketst nadat de Koreaanse fabrikant van elektrische bussen niet had betaald.

“Een consortium onder leiding van Edison Motors heeft de overnameprijs niet betaald voor de deadline”, zo laat een woordvoerder SsangYong weten. “Dit betekent dat de deal is geannuleerd”. Edison Motors zei daarna dat het een protest zal aantekenen tegen deze beslissing om zo haar positie als voorkeur bieder voor SsangYong te behouden.

Edison Motors had begin dit jaar een contract getekend om SsangYong te kopen voor 304,8 miljard won ($ 249 miljoen) en betaalde 30,5 miljard won als aanbetaling. Het zou de resterende 274,3 miljard won afgelopen week betalen. Dat is niet gebeurd. SsangYong laat daarom weten dat zij op zoek zal gaan naar een nieuwe koper in plaats van de deal met Edison voort te zetten. “We zijn van plan om een ​​nieuwe koper te zoeken en een nieuw rehabilitatieplan opnieuw voor te leggen aan de rechtbank”, zei een woordvoerder van SsangYong.

SsangYong had al een rehabilitatieplan ingediend bij de rechtbank op basis van de overnameprijs die Edison zou betalen. De schuldeisers van SsangYong zouden het plan beoordelen en beslissen of zij het al dan niet goedkeuren tijdens een vergadering die op 1 april was gepland. Edison Motors had op 18 maart om uitstel van die vergadering gevraagd, maar SsangYong weigerde. “Edison Motors had al niet het volledige bedrag van de overnameprijs betaald en wij zien het als tijdverspilling om hun verzoek in te willigen. Het zal ons alleen maar de mogelijkheid ontnemen om een ​​nieuwe koper te vinden”, aldus de woordvoerder. Edison Motors van zijn kant beschuldigde SsangYong’s niet-coöperatieve houding ten opzichte van de deal dat ze nooit hebben gepraat over waar ze de aanbetaling van 30 miljard won aan zouden uitgeven. “SsangYongs terughoudendheid, niet onze financiële draagkracht, was de reden waarom Edison Motors de volledige betaling wilde uitstellen”.

De financiële mogelijkheden van Edison Motors om SsangYong over te nemen en te runnen, waren in twijfel getrokken, vooral nadat Keystone Private Equity en Korea Corporate Governance Improvement, 2 belangrijke deelnemers aan het consortium, zich terugtrokken uit de deal. Ook schuldeisers en de vakbond van SsangYong waren tegen de overname. De schuldeisers konden geen waardering opbrengen voor de lage schuldaflossingsratio in het rehabilitatieplan. Edison Motors was slechts bereid om 1,75 procent van SsangYong’s 547 miljard won aan schuld in contanten terug te betalen. Het wilde de rest omzetten in aandelen. “Dit laat zien hoe ernstig de financiële situatie van Edison Motors is”, aldus de schuldeisers in een verklaring.

SsangYong beweert dat zijn bedrijfsomstandigheden “sterk verbeterd” zijn in vergelijking met vorig jaar toen het voor het eerst het ‘uitstel van betaling’ proces startte en hoopt dat er zich een nieuwe koper zal aandienen. “Het nieuwe J100 model, waarvan de ontwikkeling onzeker was, wordt in juni gelanceerd”, aldus het bedrijf. “De overgang van SsangYong naar fabrikant van elektrische voertuigen is ook concreter geworden door een strategisch partnerschap te ondertekenen met het Chinese BYD en wij zijn van plan de volledig elektrische U100 tegen de tweede helft van volgend jaar te lanceren”.

SsanYong heeft ook onlangs de bouw voltooid van zijn Saoedi-Arabische fabriek voor de assemblage van de Rexton aldaar. Dat zal samen met de Saudi National Automobiles Manufacturing Company gebeuren.

De Koreaanse autofabrikant staat sinds april 2021 onder curatele, nadat zijn grootste aandeelhouder Mahindra er niet in slaagde nieuwe investeerders te vinden. SsangYong boekte sinds 2016 gedurende 20 opeenvolgende kwartalen operationele verliezen. Als het bedrijf er voor eind oktober niet in slaagt een nieuwe koper te vinden, wanneer de surseance van betaling afloopt, kan de Koreaanse autofabrikant failliet gaan en worden geliquideerd.

Nu de deal met Edison Motors is geklapt, wordt verwacht dat de 2 partijen een juridische strijd zullen voeren over de 30,5 miljard won die het bedrijf gedaan heeft als aanbetaling. Beiden geven elkaar waarschijnlijk de schuld omdat ze de belangrijkste oorzaak van de geannuleerde deal zijn, zeggen branche analisten. De 2 tekenden in januari een fusie- en overnamecontract dat een meerderheidsbelang in de SUV-maker aanbiedt aan een weinig bekende fabrikant van elektrische bussen, Edison. Critici zetten vraagtekens bij de financieringsmogelijkheden van Edison, aangezien het bedrijf worstelt met zijn eigen financiële problemen met opeenvolgende bedrijfsverliezen.

SsangYong en Edison hebben gekibbeld over de managementrechten, de waarde van de overname en de reikwijdte van het delen van technologie. Uiteindelijk besloot Edison dat hij geen gegevens over de kerntechnologie van SsangYong nodig had, en beiden kwamen overeen om het interieurontwerp en de grille van de toekomstige modellen van SsangYong te verbeteren. Edison Motors CEO Kang Young-kwon zei dat het bedrijf zal proberen het huidige logo van SsangYong te veranderen. Maar dan plan lijkt mosterd na de maaltijd te zijn.

Reageren is niet mogelijk.