Nieuwe Audi RS6 Avant gaat elektrisch

0

Audi stapt helemaal over op elektrische aandrijving van haar modellen. Maar dit betekent niet dat het tijdperk voor hardcore auto’s voorbij is.

Met de conceptstudie A6 Avant e-Tron gaf Audi al aan dat er een woest aantrekkelijke elektrische stationwagon bij de autofabrikant uit Ingolstadt in de pijplijn zit. Het ontwerp moet in 2024 een productierijp model opleveren. Audi belooft dat die voor circa 90 procent zal lijken op de conceptstudie. Hoewel branchegenoot Mercedes van mening is dat de dagen van de stationwagon geteld zijn, gelooft men in Ingolstadt dat Avant modellen nog steeds bestaansrecht hebben.

Wie A6 zegt, zegt niet alleen S6 maar ook RS6. De volgende generatie van dit trio zal de extra typeaanduiding e-Tron gaan dragen en daarvoor gebaseerd gaan worden op het zogeheten PPE dat Audi momenteel samen met zuster Porsche aan het ontwikkelen is. Dus met het performance potentieel van de nieuwe topversie zit het dus wel goed. Het PPE platform heeft een flexibele opzet maar 800 volt laadtechniek is een standaard waarde. Een enorm accupakket moet een rij bereik van 700 kilometer mogelijk maken. Audi zegt dat de A6 Avant e-Tron al in minder dan 4 seconden naar 100 km/u kan accelereren. Dus de sprinttijd van de RS6 Avant e-Tron gaat vrijwel zeker met het cijfer ‘2’ beginnen.

“Het prestatiepotentieel van elektrische auto’s is nog groter dan van modellen met een verbrandingsmotor” zegt Niko Martens, de marketingbaas van Audi. De nieuwe RS6 Avant, die in 2025 in de showrooms zal arriveren met 100 kWh accupakket, 2 elektromotoren, vierwielaandrijving en een deels aluminium structuur, is daar het beste bewijs van.

 

Reageren is niet mogelijk.