Omdat wij iets armer worden: Opel lanceert de Rocks-E

0

Opel heeft van de Rocks-E de definitieve Nederlandse prijs bekendgemaakt. Gelukkig is die scherp. Auto’s in Nederland zijn sowieso al duur en ze dreigen nog prijziger te worden. Dat geldt ook voor tweedehands exemplaren. Tegelijkertijd daalt door de hoge energiekosten ons besteedbare inkomen. We hoeven er volgens premier Mark Rutte niet op te rekenen dat de inflatie gecompenseerd gaat worden want de overheid heeft al genoeg op zijn bordje liggen. Zoals achterstallige investeringen in onze defensie alsnog uitvoeren.

In dergelijke tijden is het maar wat fijn dat er nu een elektrische auto is die slechts 8.499 euro kost. Daarmee is hij zelfs goedkoper dan elk benzinemodel. We hebben het over de Opel Rocks-E, een kloon van de Citroën Ami waarvan Fiat op korte termijn ook een versie (genaamd Topolino) krijgt. Voor de genoemde 8.499 euro krijg je eerlijk gezegd eerder ‘overdekt vervoer’ in plaats van een volwassen auto. Door komt niet zozeer door zijn vormgeving, maar door het feit dat er slechts een 8 pk sterke elektromotor in zit. Meer dan (een begrensde) 45 km/u zit er dan ook niet in. Het voordeel daarvan is wel dat 16-jarigen met een bromfietscertificaat in dit ding mogen rijden (een volwaardig rijbewijs is dus niet nodig). Zo lang zij de snelweg maar mijden. Maar dat geldt voor elke bestuurder, ongeacht zijn of haar leeftijd. Op de snelweg moet je minimaal 80 km/u kunnen rijden en dat zit er met dit Opeltje dus niet in.

OpelRocksEprijs

De batterij is bijna net zo bescheiden als de topsnelheid: 5,5 kWh. De actieradius bedraagt daardoor slechts 75 kilometer (volgens de WLTP norm). Deze afstand komt ongeveer overeen met het rij bereik van een e-bike. Alleen zit je in de 2,41 meter korte Rocks-E (volgens de Nederlandse wetgeving formeel een brommobiel). En waarschijnlijk ook veiliger. Dat geldt ook voor een eventuele passagier want er zijn 2 zitplaatsen. Vanuit autoperspectief is het voordeel van de kleine batterij dat die lekker vlot opgeladen is. Al in 4 uur met een gewoon 220 Volt (1,8 kW) stopcontact. Optioneel kan men ook met een Type 2 stekker laden bij een openbaar AC oplaadpunt.

Bovengenoemde prijs geldt voor de naamloze basisuitvoering van de Opel Rocks-e. Die is standaard al voorzien van zaken als led koplampen, led richtingaanwijzers en een glazen panoramadak. Wel moet men het dan doen met 14 inch stalen wielen zonder sierdoppen. De basisversie is altijd uitgevoerd in Kosmik Grey in combinatie met een zwart dak. Opel levert de Rocks-e ook als Tekno en als Klub. Deze uitvoeringen kosten allebei 9.299 euro. Beide versies zijn vrolijker aangekleed waarbij de Tekno zich van de Klub onderscheidt door een uitgebreide reeks gele accenten; zaken die bij de Klub in het grijs zijn uitgevoerd. Zij hebben allebei sierdoppen, een telefoonhouder en een ConnectBox om de telefoon met de auto te kunnen verbinden.

OpelRocksEprijs4

De Rocks-e wordt volgens de Opel importeur vanaf dit kwartaal bestelbaar. Na Duitsland is Nederland het tweede land waar hij verkocht gaat worden. De eerste exemplaren worden in het tweede kwartaal van dit jaar geleverd. In de vorm van de Rocks-e Kargo komt Opel later ook met een bestelversie.

En dan nu de hamvraag: zal de Rocks-e ons door de crisis leiden waarop Rutte doelt? Helaas voor Opel, maar het antwoord op die vraag is “nee”. Daarvoor zijn de verschillen met een volwaardige auto te groot: een te gering motorvermogen waardoor de prestaties ondermaats zijn en ook de kleine actieradius kan een dingetje zijn. Daarnaast leert de  geschiedenis dat de consument 2-persoons auto’s links laat liggen. Daimler heeft weliswaar bijna 25 jaar vastgehouden aan de Smart Fortwo, maar dat heeft enkel verliezen opgeleverd. Het feit dat Citroën de productiecapaciteit voor de Ami niet helemaal voor zichzelf nodig heeft en dat er nu dus ook een Opel variant is (binnenkort gevolgd door de Fiat Topolino) is een veeg teken. De vraag blijft dus achter bij de verwachtingen.

OpelRocksEprijs3

Maar is de Rocks-e dan niet leuk om er bij te hebben? Niet voor mensen die in een buurt of wijk wonen met een hoge parkeerdruk. En op het eigen oprij pad zal de Opel concurreren met de andere auto(‘s) van het huishouden. Net als de Ami is de Rocks-e dus een antwoord op een nooit gestelde vraag. Over hoe het dan wel moet, kan Stellantis (het moederconcern van Citroën, Opel en Fiat) in de leer bij Dacia.

Reageren is niet mogelijk.