Prijs vergelijking Ford Fiesta (update)

0

Niet alleen Jaguar, maar ook Ford heeft de bezem door een prijslijst gehaald. In dit geval die van de Fiesta. De compacte Ford is in Nederland niet meer leverbaar in 75 pk of 100 pk benzine uitvoering. Dit betekent dat de 125 pk sterke 1.0 Ecoboost versie met mild hybride techniek nu de enige optie is. Ford noemt als reden voor het schrappen van de 75 pk en 100 pk varianten het feit dat die allebei 121 gram CO2 uitstoten. Dat is 7 gram meer dan waar mee de 125 pk sterke 1.0 Ecoboost versie het milieu belast. In Nederland betekent dit ook meer BPM voor de 75 pk en 100 pk uitvoeringen. Het prijsverschil met de 125 pk sterke 1.0 Ecoboost variant wordt daardoor kleiner. Te klein in de ogen van Ford. En zo kan het gebeuren dat er voor de Fiesta voortaan niet langer minimaal 20.390 euro afgerekend moet worden, maar 24.825 euro. De prijsstijging komt deels doordat de 125 pk sterke Ecoboost versie niet leverbaar is als Connected die voorheen de basisuitrusting vertegenwoordigde. Die was er alleen met 75 pk of 100 pk. Nu tref je de basisuitrusting van de Fiesta aan bij de Titanium uitvoering.

Voor bovengenoemde 24.825 euro krijg je dan wel een mooi complete Fiesta. Naast een handgeschakelde 6-bak kan de klant rekenen op onder meer een rijstrookhulp, cruisecontrol, Android Auto plus Apple Carplay en automatische airconditioning.

Ford Citroën Hyundai
Fiesta C3 i20
1.0 Ecoboost MHEV 125 Titanium 1.2 PureTech 110 Feel 1.0 T-GDI Premium
24.825 euro 25.140 euro 25.095 euro
Kia Mazda Mini
Rio 2 Hatch 3-deurs
1.0 T-GDI MHEV 100 Dynamic+ 1.5 SA-G 90 Signature One
24.595 euro 25.890 euro 26.957 euro
Nissan Opel Peugeot
Micra Corsa 208
1.0 IG-T 92 Tekna 1.2 Turbo 100 Elegance 1.2 PureTech 100 Active Pack
24.990 euro 24.349 euro 25.260 euro
Renault Seat Skoda
Clio Ibiza Fabia
1.0 TCe 90 Techno 1.0 TSI 95 Style 1.0 TSI 95 Business Edition
24.200 euro 22.950 euro 23.290 euro
Suzuki Toyota Volkswagen
Swift Yaris Polo
1.2 Smart Hybrid Style 1.5 VVT-i Dynamic 1.0 TSI 95 Life
21.832 euro 24.195 euro 24.595 euro

Hoger in de prijslijst heeft Ford ook de terrein look Active versie en de extra luxueuze Vignale uitvoering geschrapt. Al met al is het gamma van de Fiesta van 17 varianten teruggebracht naar 9 stuks, waarbij de top wordt gevormd door de 200 pk sterke ST. De 8 overige versies staan in onderstaande tabel. In het overzicht zal je zien dat die uitvoeringen allemaal afgerond 1.000 euro duurder zijn geworden. De nieuwe prijzen gaan per 1 augustus in. In verband met de levertijd zit ‘nu snel een Fiesta bestellen in de hoop dat die voor die datum op kenteken gezet kan worden (waardoor er met betaling van de oud prijs kan worden volstaan) er niet in. Tenzij de Ford dealer nog een Fiesta op voorraad heeft staan.

FordFiestaModeljaar2023prijzen

Ford is niet bang om veel klanten te verliezen door keuze voor een kleiner gamma met een flink hoger instaptarief. Zakelijke klanten bestelden sowieso al meestal de Fiesta in een duurdere en ‘groene’ (mild hybride) uitvoering. Ford denkt bovendien dat de nu standaard aanwezige elektrische assistentie voor de Ecoboost motor niet alleen verbruiksvoordelen heeft, maar ook het imago en de uitstraling van het model goed zal doen. En daar zou de importeur wel eens gelijk in hebben kunnen houden want de prijs van de Fiesta mag dan flink gestegen zijn, in vergelijking met de concurrentie is hij niet buitensporig duur. Overigens doet zich nu de vreemde situatie voor dat de Fiesta in basisuitvoering sterker is dan zijn grotere broer. De Focus is namelijk nog wel leverbaar met de 100 pk versie van de 1.0 Ecoboost motor.

Reageren is niet mogelijk.