Renault overweegt aparte divisie elektromobiliteit

0

Volgens Amerikaanse media is er een kans dat de Renault Groep in 2 delen wordt opgesplitst: een divisie voor de productie van elektrische auto’s en een ander bedrijfsonderdeel waarin men verder gaat met de bouw van voertuigen met een verbrandingsmotor zolang daar vraag naar is. De laatste activiteiten wil Renault onder gaan brengen in een aparte joint venture. De divisie die zich bezig gaat houden met elektromobiliteit wil het concern naar de beurs brengen.

De Fransen maakten afgelopen februari al bekend dat men onder de merknaam Renault van plan is om vanaf 2030 alleen nog puur elektrisch aangedreven voertuigen in Europa aan te bieden (voor Dacia wordt een ander tijdschema gehanteerd). Tegen deze achtergrond wordt de mogelijkheid onderzocht om “de activiteiten en technologieën op het gebied van volledige elektromobiliteit te bundelen in een aparte unit in Frankrijk om hun groei te versnellen”. Onder verwijzing naar verklaringen van analisten schrijft de Amerikaanse pers dat er wellicht een partner gezocht wordt voor een joint venture voor de nieuwe verbrandingsmotor divisie, waar ook hybride aandrijflijnen onder vallen.

De elektrische auto business, waar dan ook het mobiliteitsmerk Mobilize en de activiteiten op het gebied van autonoom rijden onder moeten vallen, zou al in 2023 een aparte notering aan de beurs kunnen krijgen om zo extra kapitaal op te halen voor elektrificatie. Renault geeft zelf geen commentaar op de berichten van de Amerikaanse media. Topman Luca de Meo wil details van een mogelijke spin-off bekendmaken op een ‘kapitaalmarkt dag’ in het najaar. In de wandelgangen valt ook te vernemen dat Renault apart met Nissan een extra overleg wil houden. Mogelijk is het plan om de elektromobiliteit divisie af te splitsen de reden daarvoor.

Renault zou niet de eerste autofabrikant zijn die zijn elektronica-activiteiten afsplitst in een eigen divisie. Ford heeft in maart al aangekondigd dat het zijn op de toekomst gerichte activiteiten zou gaan concentreren met batterij aangedreven en met internet verbonden voertuigen in de onafhankelijke divisie, genaamd “Ford Model E”. De modellen met een verbrandingsmotor blijven bij “Ford Blue”.

Reageren is niet mogelijk.