De achterkant maakt het verschil: test Volkswagen ID.5 GTX

0

Volkswagen heeft de ID.5 verkoopklaar. In dit kader werd de pers uitgenodigd voor een test van het nieuwe elektrische topmodel.

Laat ik meteen ter zake komen: is er sprake van significante verschillen met de ID.4? Nee, daarvan is geen sprake. En dat is goed nieuws. Maar daarover straks meer. Eerst sta ik stil bij de uiterlijke kenmerken Als jij bij het woord ‘liftback’ denkt aan modellen zoals de Audi A5, Opel Insignia of Skoda Superb, dan heb je het niet helemaal mis, maar het D segment wordt meer en meer gedomineerd door cross-overs zoals deze ID.5. Die bevindt zich met zijn 4,60 meter in precies dezelfde formaatklasse en is in combinatie met zijn 5 deuren daarmee de spirituele opvolger van de eerste 2 generaties Passat van 40 à 45 jaar geleden. Die had ook een grote, schuin geplaatste achterklep maar dat vindt de consument tegenwoordig niet meer genoeg. De automode dicteert nu een hoge zitpositie, dus de elektrische modellen die nu op de markt komen, zijn vaak van het cross-over annex SUV type. Dat geldt met name voor de ID.4, maar ook voor diens coupéversie, de hier geteste ID.5. Volkswagen kan op deze manier haar elektrische gamma gestaag uitbreiden. Hoewel de ID.5 nauwelijks platter is dan zijn zustermodel ID.4, beschikt hij wel over een spoiler aan de achterzijde. Die is bedoeld om zijn dynamische karakter te onderstrepen.

VolkswagenID5test5

Het is ruim 10 maanden geleden dat de pers een blokje om mocht met een prototype van de ID.5. Toen was er sprake van een gecamoufleerd exemplaar met een afgedekt interieur, maar verder was die Volkswagen helemaal klaar voor serieproductie. De ID.5 had al lang op de weg kunnen zijn als hij in Zwickau geproduceerd had kunnen worden zoals gepland. De eerste exemplaren hadden eind januari van de band moeten rollen. Maar een gebrek aan kabelbomen uit een leveranciersfabriek in de Oekraïne leidde echter tot een gedwongen vertraging, en de dealerpremière die oorspronkelijk voor april was gepland, werd uitgesteld tot mei en nu waarschijnlijk tot juni. Dat is natuurlijk ook van invloed op de levertijd. Bestel je nu, dan moet je er rekening mee houden dat Volkswagen jouw ID.5 pas over 12 maanden kan leveren. Gelukkig waren de auto’s voor de perslancering in ieder geval op tijd klaar, zodat Autointernationaal alvast een idee kan krijgen van de kwaliteiten van de nieuweling.

VolkswagenID5test6

Er kon over de Alpenwegen in en rond Salzburg worden gereden met de Pro Performance uitvoering en de GTX versie uit de fotoserie. De eerste levert 204 pk en heeft voorwielaandrijving (er is ook een 170 pk sterke basisversie). De GTX beschikt over 299 pk, afkomstig van 2 elektromotoren. Elke as heeft zijn eigen exemplaar en dus is deze ID.5 voorzien van vierwielaandrijving.

VolkswagenID5test10

Aan de standaard sportstoelen kan je zien dat Volkswagen deze topversie min of meer dezelfde positionering probeert te geven als de GTI versie bij de Golf. Of de ID.5 zijn meerprijs ten opzichte van de ID.4 waard is (je praat over afgerond 3 mille), is een kwestie van smaak. Persoonlijk vind ik de optische verschillen niet groot, in die zin dat ook de ID.4 eerder een cross-over is dan een SUV. Wie dat laatste zoekt, kan beter de Enyaq iV van Skoda kopen. En kijkend naar de verkoopcijfers van die Tsjech, dien veel mensen dat ook.

VolkswagenID5test9

Bij de eerste ontmoeting valt op dat ID nummer 5 met een plattere achterklep en de genoemde spoiler optisch er als een zelfstandig model uit ziet, ondanks de identieke voorkant en slechts minimaal gewijzigde afmetingen in vergelijking met de ID.4. Voor wat betreft het interieur let ik eerst op de beschikbare ruimte achterin: is er ondanks de 12 millimeter lager daklijn voldoende hoofdruimte? Ja, ook bij deze coupéversie volstaat het. Alleen in combinatie met het optionele panoramadak komen lange passagiers van meer dan 1,80 meter af en toe in aanraking met de hemelbekleding.

VolkswagenID5test

Verder zitten, net zoals in de ID.4, de inzittenden comfortabel en zonder krampen, zowel naast als achter elkaar. De kofferbak verliest slechts een klein beetje volume in vergelijking met het zustermodel wanneer deze tot aan het dak wordt vol geladen, maar de standaard 550 liter zou de meeste dagelijkse transporten gemakkelijk aan moeten kunnen. Als je de achterbank leuning neer klapt, past er zelfs voor 1.560 liter aan spullen in de ID.5. Het is dus een ruime auto.

VolkswagenID5test2

Achter het stuur biedt de ID.5 het bekende ID programma: een klein schermpje dat dienst doet als snelheidsmeter, een draaiknop voor de rijrichting en een groot centraal touchscreen plus verschillende aanraakvlakken, waarvan de speciale voordelen mij nog altijd niet zijn onthuld; ook niet in dit derde ID model. Met als gevolg dat het multimedia systeem van Volkswagen ook in de ID.5 op mijn zenuwen werkt. Het is modern, maar onprettig en nerveus in de bediening. Het reageert te traag op vingercommando’s en heeft een onlogische structuur. Maar de nieuwste softwaregeneratie 3.1 is hier al aan boord. Het maakt onder meer een verbeterde spraakbediening, tot 135 kW gelijkstroom laadvermogen en nieuwe assistentiefuncties mogelijk, zoals actieve rijstrook wissel ondersteuning of een head-up display dat bijvoorbeeld rij instructies van het navigatiesysteem virtueel rechtstreeks op de weg projecteert. Verder zitten er gelukkig wat shortcuts onder het scherm. En trouw aan de premium claim van het topmodel, zijn er gekleurde siernaden en stoffen, evenals veelkleurige sfeerverlichting bedoeld om de cockpit te verfraaien.

VolkswagenID5test3

Maar het grote uur u van de Volkswagen ID.5 komt tijdens het rijden, omdat hij van nature elektrodynamica en comfort combineert. Indien nodig lukt heftige acceleratie in de 204 pk sterke Pro Performance zonder een pseudo spectaculair uiterlijk, de comfortabele rijervaring gaat niet ten koste van rol stabiliteit of richtingsstabiliteit in snellere bochten, zeker niet met de elektronisch gestuurde DCC dempers (een optie). Ook hier valt de precieze besturing op, waarvan de reactie wat directer kan door de rij modus (standaard) te selecteren. Alleen het pedaalgevoel van de remmen is wat zacht. De rijervaring in de 2-motorige GTX is nog intensiever, die zijn 299 pk verdeelt over beide assen en daardoor nauwelijks trekproblemen heeft. 460 Nm betekent energetische stuwkracht in alle rij situaties, eventueel ook met een aanhanger aan de haak (de GTX kan tot 1.400 kg trekken versus 1.200 kilo voor de overige versies).

VolkswagenID5test11

Dankzij het flinke vermogen en het forse koppel is de ID.5 GTX een vlotte auto, zeker tot 100 km/u. Ondanks dat hij 2.000 kilo weegt, merk je daar bergopwaarts niks van. Maar sportief wordt het nooit. De wegligging is goed, maar geen enkele bocht tovert een glimlach op je gezicht. Daarvoor is het stuurgevoel te vaag. Schwung ontbreekt en in die bochten voel je het hoge wagengewicht wel goed. Ondanks de GTX badge moet je voor een sportieve elektrische auto dus niet bij Volkswagen zijn, maar bij Jaguar (I-Pace) of Kia (EV6). Daar komt bij dat de dikke wielen van de GTX uitvoering afbreuk doen aan het veercomfort. Ook merkte ik dat de adaptieve schokdempers moeite hebben met de 2.000 kilo van de ID.5 als ze in Comfort modus staan. Met name op buitenwegen of in de stad, met veel koers- of snelheidswisselingen, beweegt de carrosserie steeds net wat meer dan je zou willen. Dat leidt tot onrust aan boord. Jammer, maar verrassend is dat eigenlijk niet: een hoog wagengewicht laat zich nou eenmaal slecht combineren met een hoge carrosserie. Zet dus de dempers in Sport modus. Je zal dan merken dat de besturing een onnatuurlijke zware tegendruk gaat geven, maar dat kan je elimineren door de besturing handmatig weer in Comfort stand te zetten.

VolkswagenID5test8

Het is een goede zaak dat de ID.5 altijd wordt geleverd met de grote 77 kWh accu want dat past beter bij zijn status binnen het ID gamma van Volkswagen. Daarmee is een rij bereik tot bijna 500 km mogelijk. In dit opzicht is de ID.5 niet anders dan de ID.4, maar de Pro versies hebben een actieradius van 520 kilometer. Snel laden kan zoals gezegd met 135 kW en daarmee is de ID.5 wat rapper dan de ID.4 die nog wacht op de eerder genoemde software update. Het is een redelijk laadtempo, maar de Koreaanse concurrentie is al veel verder.

VolkswagenID5test7

70%
70%
Awesome

Als GTX biedt de ID.5 genoeg vermogen, maar het is zeker geen GTI. Wel is het een zeer ruime auto, ondanks zijn aflopende dak. Qua snelladen is de nieuwste elektrische Volkswagen evenwel niet trendsettend.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (10)
    4.7

Reageren is niet mogelijk.