Elektrisch offensief Ford krijgt vorm

0

Wie zijn zinnen heeft gezet op een elektrische Ford, is momenteel aangewezen op de Mustang Mach-E. Niks mis mee en veel autoconsumenten kozen reeds voor deze emissievrije Amerikaan. Maar niet iedereen heeft minimaal 54.125 euro in een oude sok zitten. Of een baas die hem of haar een auto van de zaak uit deze prijscategorie gunt.

Ford is zich bewust van deze zwakheid in haar gamma en werkt momenteel hard aan diverse nieuwe elektrische modellen. Zo komt er een emissievrije uitvoering van de Puma. Daarnaast wordt er samengewerkt met Volkswagen voor het gebruik van diens MEB platform. Maar er zit meer in het vat. In het kader van het ‘Road to Electrification’ plan zal het gamma de komende jaren zodanig aangepast worden dat er in 2026 van elk modeltype een stekker hybride of volledig elektrische variant beschikbaar is. En 4 jaar later zal in het Europese portfolio geen enkel model meer zitten met een verbrandingsmotor onder de kap.

FordElektrisch

Een deel van het toekomstige elektrische assortiment van Ford zal dus gebaseerd worden op het MEB platform van Volkswagen. De spits wordt afgebeten door een nu nog naamloze cross-over. Die wordt ongeveer even groot als de Volkswagen ID.3 en moet vanaf volgend jaar in Keulen van de band rollen. Wellicht vindt de presentatie al eind dit jaar plaats. De MEB architectuur betekent dat accuformaten van 52 kWh of 77 kWh mogelijk zijn. De elektromotor (150 pk of 204 pk sterk) bevindt zich op de achteras. Met een optionele tweede exemplaar voorin kan vierwielaandrijving worden aangeboden (in combinatie met een hoger systeemvermogen van 299 pk).

Vind jij de styling van bovenomschreven cross-over te hoekig? Geen probleem. Ford werkt ook aan een sportiever alternatief. Dat model krijgt een coupéachtige daklijn en heeft daarmee meer optische overeenkomsten met de Mustang Mach-E. Ook dit (eveneens in Keulen te produceren) model maakt gebruik van de elektrische techniek van Volkswagen, maar de prijsstelling zal iets hoger zijn. Ford investeert in beide modellen 2 miljard dollar. Het idee is dat deze kosten in een tijdspanne van 6 jaar met 1,2 miljoen exemplaren terugverdiend gaan worden.

Bovenomschreven, op de Europese markt afgestemd gamma zal worden aangevuld met elektrische modellen die primair voor Noord Amerika zijn bestemd. De Mustang Mach-E is daar een van, maar er volgen nog veel meer types, waaronder een 7-persoons cross-over waarmee Ford de strijd aan gaat met de Tesla Model Y en die als opvolger van de S-Max / Galaxy beschouwd kan worden. En aan de onderkant komt dus een elektrische versie van de Puma. Vermoedelijk krijgt dat model een knalprijs van 31 mille.

Nu moet je de elektrische Ford bij wijze van spreken nog met een lantaarntje zoeken, maar over een jaar zijn de emissievrije modellen met de blauwe ovaal overal …

Reageren is niet mogelijk.