Splitsing van Renault: CEO Luca de Meo binnenkort naar Japan?

0

De baas van Renault, Luca de Meo, gaat binnenkort opnieuw naar Japan om het plan voor scheiding van de bedrijfsactiviteiten tussen elektrische voertuigen enerzijds en thermische/hybrides anderzijds te bespreken. Herhaalde reizen naar Azië zouden de Fransen in staat moeten stellen om haar partners gerust te stellen.

De Meo heeft zonder meer reislust. Hij verbleef onlangs enkele dagen in Japan om met Nissan en Mitsubishi bepaalde zaken te praten, met name de exit uit Rusland. Nu keert hij snel weer terug, maar dan voor een heel ander onderwerp. Een interne bron verklapt dat de CEO van Renault naar het land van de rijzende zon binnenkort afreist voor een heet dossier: de splitsing van de thermische/hybride en de elektrische activiteiten bij de Franse autoproducent.

Zeer recent bevestigde Renault dat de groep werkt aan deze scheiding die de volledige waardeketen van Renault op het gebied van elektrische mobiliteit beter tot zijn recht zou moeten laten komen. Maar dit plan blijkt complexer te zijn dan verwacht aangezien Nissan en zelfs Mitsubishi zich zorgen maken. Sinds het vertrek van Carlos Ghosn, de voormalige topman van zowel Renault als Nissan, is er na een door ruzie gekenmerkte periode meer gelijkwaardigheid tussen de alliantiepartners ontstaan. Maar daarmee is er niet langer sprake van één kapitein op het schip. Er kan daardoor binnen de Renault – Nissan – Mitsubishi alliantie minder snel geschakeld worden dan in het Ghosn tijdperk.

Ghosn had indertijd een strak reisschema waar hij niet van af week, maar de agenda van De Meo lijkt meer ‘event driven’ te zijn. Voor de tweede maand op rij stapt hij in het vliegtuig richting Japan. Officieel ter gelegenheid van de ‘Alliance Operating Board’, een operationeel comité dat dit keer in Japan wordt gehouden, tegelijkertijd met de Nissan algemene vergadering, maar ook met als doel om de Japanners te overtuigen om de krachten te bundelen met Renault om zo een ​​nieuw bedrijf te creëren dat zich toelegt op elektrische auto’s, waarbij de financiering geregeld zou moeten worden via een beursgang.

 

Renault na onderzoek positief over aparte EV divisie

Renault stelt dat er een sterke businesscase is voor het afsplitsen van de activiteiten op het gebied van elektrische auto’s en software in een aparte entiteit. Eerder dit jaar meldde het Franse concern de mogelijkheid tot een dergelijke scheiding te overwegen. Over de juridische vorm van de nieuwe entiteit en mogelijk samenwerkingspartners doet Renault nog geen uitspraken. Wel zou het bedrijf in Frankrijk gevestigd worden en zouden er tot 10.000 banen gecreëerd kunnen worden.

Renault wil in Europa in 2030 alleen nog elektrische auto’s verkopen en zoekt naar manieren om deze transitie te kunnen bekostigen. Het ontwikkelingswerk van benzine- en dieselmotoren zou buiten Frankrijk moeten gaan plaatsvinden. Volgens Renault zijn er meerdere partijen die interesse hebben om op dit vlak met de fabrikant samen te werken. De ontwikkeling van toekomstige platforms was geen onderdeel van het onderzoek.

Reageren is niet mogelijk.