Ford Bronco komt ook naar Europa

0

Bij de Europese divisie van Ford worden jaren waarin winst wordt gemaakt afgewisseld met periodes waarin de resultaten met rood moeten worden geschreven. De Amerikanen hebben daar schoon genoeg van en zijn daarom druk aan het reorganiseren. Dat de Mondeo / S-Max / Galaxy geen opvolger krijgt, wisten we al. Ook voor de Focus valt het doek. Dat heeft er in de eerste plaats natuurlijk mee te maken dat alles elektrisch moet worden. Maar los van dat voldongen feit zal het mes ook in het huidige gamma gezet gaan worden om kosten te besparen. Het toekomstige Europese Ford gamma gaat gevormd worden door een elektrische versie van de Puma, een 2-tal modellen op basis van het MEB onderstel van Volkswagen en een serie door de Noord Amerikaanse divisie ontwikkelde (en gebouwde modellen). De Kuga, Mustang, Mustang Mach-E en Exporer zijn daar voorbeelden van, maar er volgt meer. Ford gaat namelijk ook de Bronco in Europa verkopen.

De Bronco is een voor Amerikaanse maatstaven compacte terreinwagen die in 2020 zijn comeback maakte en sindsdien op de thuismarkt een schot in de roos is. Het model wordt omschreven als een Jeep Wrangler concurrent maar dat model heeft verkooptechnisch niet of nauwelijks last van de Ford. Blijkbaar trekt de Bronco een heel nieuwe groep klanten aan; autoconsumenten die in het verleden nog niet in een terreinwagen reden.

Over de motorversies en de uitvoeringen waarin de Bronco in Europa leverbaar gaat worden, rept Ford met geen woord. De 2.3 EcoBoost viercilinder van 304 pk ligt voor de hand omdat deze krachtbron reeds bekend is bij de Europese dealers. Maar de kans is ook groot dat Ford een stekker hybride variant van de Bronco onze kant op gaan sturen. Een dergelijke uitvoering is er nog niet, maar daarmee kan de Jeep Wrangler rechtstreeks worden beconcurreerd. Alle Amerikaanse uitvoeringen van de Bronco hebben een 10-traps automaat, maar de 2.3 Ecoboost versie is er op speciale bestelling ook met een handgeschakelde 7-bak van Getrag. De altijd vierwielaangedreven Ford heeft afhankelijk van de uitvoering 7 rij modi, waaronder specifiek op offroad gebruik afgestemde standen waaronder Mud/Ruts, Sand en Baja. De op basis van een ladder chassis gebouwde Bronco heeft een elektronische tussen bak waarmee men voor een hoge of lage gearing kan kiezen. Met Trail Control kan hij zich tot een snelheid van 31 km/u zelfstandig door het terrein verplaatsen, waarbij de Ford zelf accelereert en afremt. Met Trail One-Pedal Drive kan men de Bronco met slechts het gaspedaal laten versnellen en vertragen. De Bronco staat standaard op 17 inch wielen met daaromheen offroad rubber. Optioneel zijn beschermplaten voor zaken als de motor, de transmissie, de tussen bak en de brandstoftank leverbaar.

Van binnen is de Bronco allesbehalve spartaans. De Ford beschikt standaard over een 12 inch scherm voor het SYNC4 multimediasysteem en biedt daarnaast talloze bevestigingspunten voor mobiele telefoons of camera’s. Ook aan boord zijn USB-poorten en een uitgebreid audiosysteem van B&O met 10 luidsprekers. Een 360-graden camera is eveneens bij de prijs inbegrepen.

Ford heeft wel al verklapt dat alleen de versie met uitneembare achterportieren (en een verwijderbare hardtop) naar Europa komt. De 2-deurs uitvoering blijft in de VS. Ford wil eind 2023 in Europa starten met de verkoop van de Bronco. De terreinwagen debuteerde op de Amerikaanse thuismarkt in 1965, maar werd in 1996 met pensioen gestuurd. Nu is hij dus terug.

 

Reageren is niet mogelijk.