Land Rover vindt de Discovery opnieuw uit

0

Je hebt altijd baas boven baas. Land Rover heeft tal van schitterende SUV modellen in haar gamma. Niet alleen de Range Rover serie, maar ook de Defender bijvoorbeeld. De Discovery is daarentegen een beetje het ondergeschoven kindje. Bij zijn debuut was dit Land Rover type direct een hit, maar toen lagen de kaarten heel anders. Of beter: toen lagen er veel minder kaarten op tafel. Nog geen compacte modellen zoals de Evoque en de Discovery Sport bijvoorbeeld, of de Velar. En de Defender was nog niet opnieuw uitgevonden.

De laatste 2 woorden van de vorige zin zijn ook van toepassing op de nieuwe generatie Discovery. Land Rover gaat dit model naar eigen zeggen namelijk opnieuw uitvinden. Dat gaat een lastig karwei worden want de Defender (die nu ook te koop is in 8-zits configuratie) is enthousiast ontvangen door iedereen voor wie een Land Rover niet stoer genoeg kan zijn en liefhebbers van chique modellen worden in de watten gelegd met de Range Rover serie. Toch denkt topman Thierry Bolloré dat er zoiets bestaat als een derde weg. Hij denkt die route naar hernieuwd succes gevonden te hebben door de nieuwe Discovery te positioneren als een SUV voor het hele gezin.

LandRoverDiscoveryNieuw2

Het gaat dan wel om gezinnen met een dikke beurs, want Bolloré wil de nieuwe Discovery uit het prijssegment van de Defender manoeuvreren, omhoog richting het gat dat de jongste Range Rover sinds diens opwaardering heeft achtergelaten. Een dergelijke herpositionering past binnen de bredere nieuwe strategie van Jaguar Land Rover om eerder de confrontatie met Bentley te gaan zoeken dan met Hyundai of Kia.

Bij een hogere prijsstelling voor de Discovery past natuurlijk ook een opwaardering van het design. Dus reken op een gladder uiterlijk in de stijl van de jongste Range Rover (Sport). Hierbij moet opgemerkt worden dat het niet alleen uiterlijk vertoon is, want de nieuwe Discovery kan rekenen op techniek die tot op heden alleen is weggelegd voor de Range Rover modellen zoals verzonken deurgrepen, nauw op de deurstijlen aansluitende ramen en supersmalle led koplampen. Ook voor het interieur van de Discovery is een upgrade gepland. Naast duurzame materialen kan de nieuwe generatie rekenen op het modernste Pivi Pro infotainment systeem en ‘over the air’ updates.

De nieuwe Discovery zal worden gebaseerd op het MLA platform van de Range Rover (Sport). Dit betekent dat benzine- en dieselversies terugkeren op het menu. In Europa is daar weliswaar in afnemende mate behoefte aan, maar in andere delen van de wereld waar Land Rover ook veel klanten heeft, liggen de kaarten heel anders. Toch zal de nieuwe Discovery ook vanuit ons perspectief helemaal bij de tijd zijn, want we kunnen rekenen op meerdere stekker hybride varianten (met minimaal 100 kilometer emissievrije kilometers) en daarnaast een volledig elektrische uitvoering. Bij de actuele editie van de Discovery zitten de CO2 uitstootwaarden ver boven de 200 gram, maar daar komt dus straks verandering in. En dat is met name voor ons BPM land goed nieuws, want het betekent een veel lager instaptarief. Nu moet er voor de benzine lustende uitvoering minimaal 141 mille worden meegenomen naar de dealer, maar dat bedrag kan straks dalen tot om en nabij de ton!

 

Reageren is niet mogelijk.