Pagani houdt de Huayra Codalunga exclusief

0

Pagani heeft een nieuw, in een zeer kleine oplage te bouwen, model gepresenteerd: de Huayra Codalunga. Daarvan komen slechts 5 exemplaren beschikbaar. Het moge duidelijk zijn dat dit geen koopjes worden.

Jij staat op het punt een artikel te lezen met een tip om echt geld te besparen, maar daar kom ik later op terug. Laten we eerst eens kijken naar het object van potentieel verlangen: Pagani’s nieuwste in kleine serie te bouwen hyper sportwagen: de Huayra Codalunga.

PaganiHuayraCodaLunga5

Op verzoek van 2 (vermoedelijk) trouwe klanten is het project in 2018 gestart en nu toont de sportwagenfabrikant de eerste van maximaal 5 exemplaren. De Codalunga is een longtail variant van de bekende Huayra, geïnspireerd op de Le Mans racers uit de jaren 60.

PaganiHuayraCodaLunga

Ook de motor die midscheeps achterin zit, is bekend: hier komt de door AMG geleverde 6,0 liter V12 met dubbele turbo om de hoek kijken. Met een gewicht van slechts 1.280 kilo moet de 840 pk sterke krachtbron het gemakkelijk hebben. De achterwielen hebben een veel zwaardere taak, want zij moeten het koppel van maximaal 1.100 Newtonmeter verteren. Pagani heeft deze ondankbare taak toevertrouwd aan Pirelli P Zero Trofeo R banden die rond 21 inch velgen zijn gespannen.

PaganiHuayraCodaLunga2

Maar laten we naar het nummer gaan dat jou waarschijnlijk het meest interesseert. Hoeveel moet er op tafel gelegd worden voor deze hyper sportwagen? Het ontnuchterende antwoord op die vraag: dat moet minimaal 10 miljoen euro zijn, en als het om maatwerkverzoeken gaat, ligt de bovengrens natuurlijk wijd open. De droom van jouw eigen Pagani zal snel voorbij zijn als het rekeningsaldo beweegt tussen een treinkaartje van 9 euro en een waarde van een gebruikte kleine auto. Maar voor alle solvabele autoliefhebbers die toch 3 tot 4 miljoen euro willen besparen, is hier de ultieme tip:

PaganiHuayraCodaLunga3

De koopjesjagers onder de longtail fans gaan voor de McLaren Speedtail. Dat is een prima oplossing als jij meer van het uiterlijk van de Codalunga houdt dan van zijn prijs. Het uiterlijk van beide auto’s is namelijk verwarrend vergelijkbaar, maar de Brit biedt het handige voordeel van 2 passagiersstoelen, rechts en links achter de centraal geplaatste bestuurdersstoel. Uiteraard is de op 106 exemplaren gelimiteerde McLaren Speedtail al uitverkocht, waardoor je waarschijnlijk meer moet betalen dan de originele basisprijs (in Nederland was dat zo’n 3,3 miljoen euro). Maar gebruikte exemplaren uit de eerste hand zijn altijd te vinden bij relevante portals en dealers. Stel dat het jou dan lukt om voor 5 miljoen euro een Speedtail te bemachtigen, dan bespaar je dus 5 miljoen euro …

PaganiHuayraCodaLunga6

Maar één ding is ook duidelijk: Het meeste geld bespaar je natuurlijk door vrede te hebben met een levenssituatie zonder eigen hyper sportwagen …

PaganiHuayraCodaLunga7

Reageren is niet mogelijk.