Prijs indicatie SsangYong Torres

0

SsangYong heeft de Torres gepresenteerd. Dit splinternieuw model nestelt zich tussen de Korando (4,45 meter) en de Rexton (4,85 meter). Hij volgt de bijna compleet vergeten Kyron op en introduceert de nieuwe designtaal van SsangYong, ‘Powered by Toughness’ genaamd.

De intern als J100 ontwikkelde nieuwe SUV is vernoemd naar het Torres del Paine, een nationaal park in het zuiden van Chili. Naar goed SsangYong gebruik ziet hij er stoer en robuust uit. De Torres heeft stevig aangezette wielkasten, een hoge neus met daarin veel verticale en horizontale lijnen, grote openingen en aan de achterzijde een aan de zijkant scharnierende deur. Daarin zit een ‘bult’ waarmee SsangYong een designverwijzing geeft naar het reservewiel dat daar vroeger veelal was gemonteerd op terreinwagens.

SsangYongTorres2

De hexagonale grille van de qua formaat met de Toyota RAV4 vergelijkbare Torres bestaat uit 6 dubbele verticale spijlen en wordt geflankeerd door opvallende led verlichting die deels rond de onderste helft van de feitelijke koplampen lopen en opzij duiken. Opvallend zijn niet alleen de zilverkleurige elementen onder in de bumpers, maar ook de in dezelfde kleur uitgevoerde bagage box in de C stijlen die enigszins aan de optionele accessoire in de Land Rover Defender doen denken. In algemene zin doet het design meer Amerikaans aan dan Aziatisch. Dat is niet verwonderlijk want voor veel SUV fabrikanten is Jeep het grote voorbeeld.

SsangYongTorres3

Het dashboard wordt gedomineerd door displays. Achter het stuurwiel zit een 8,5 inch groot digitaal instrumentarium, centraal in de boordplank staat een min of meer los geplaatst scherm voor de infotainment en eronder zit een touchscreen van 12,3 inch waarmee men onder meer de temperatuur aan boord kan regelen. De bagageruimte meet 703 liter en heeft daarmee een royaal formaat. Gooi je de achterbank leuning plat, dan kun je 1.662 liter aan koffers in de Torres vervoeren.

SsangYongTorres

De Torres komt in Zuid-Korea in ieder geval beschikbaar met een 1.5 T-GDI benzinemotor die aan een 6-traps automaat van Aisin is geknoopt. Die gaat op de Zuid Koreaanse thuismarkt ruim 10 procent meer kosten dan de instapversie van de Kia Sportage. Voor Nederland betekent dit een tarief van een kleine 39 mille. Dat is niet bepaald een vechtprijs, maar dat hoeft ook niet want wij krijgen alleen de volledig elektrische versie. Daarvan zijn de specificaties nog niet bekend, maar het ligt voor de hand dat die de aandrijflijn van de Korando e-Motion krijgt. Dit betekent een accupakket van 62,5 kWh en een 190 pk / 360 Nm sterke elektromotor.

SsangYongTorres4

De elektrische Torres komt volgend jaar naar Nederland, tenminste als de doorstart annex reddingspoging van SsangYong slaagt. Als niemand een financiële reddingsboei toewerpt, gaat de autofabrikant failliet. Een eerdere overnamepoging door Edison Motors mislukte, maar inmiddels is er een andere partij die op het punt staat om SsangYong over te nemen. De deal is echter nog niet rond. Mocht SsangYong van de ondergang worden gered, dan kunnen wij voor de Torres e-Motion een startprijs van circa 42 mille verwachten.

SsangYongTorres6

 

 

Reageren is niet mogelijk.