Renault: Connected Cars zijn een game changer

0

De topman van Renault, Luca de Meo, voorspelt dat autofabrikanten dankzij telematicatoepassingen meer winst kunnen gaan maken. Hij denkt dat de zogeheten ‘connected car’ de grote game changer zal worden voor het bedrijfsmodel van automakers in de komende decennia.

“De verhouding tussen autofabrikant en klant gaat veranderen. Connectiviteit betekent dat de klant de hele levensduur van de auto in het ecosysteem van de fabrikant blijft. En elke dag dat hij erin zit, betekent elke dag een kans voor ons om geld te verdienen”, zo liet De Meo tijdens een presentatie op het Franse VivaTech congres weten. De topman zei te verwachten dat “de ervaring van het bezitten van een voertuig echt zal veranderen” en dat connectiviteit leidt tot meer winst voor autofabrikanten. Zo kunnen smartphone gebruikers hun apparatuur (waaronder het multimedia systeem in de auto) personaliseren en constant draadloze upgrades ontvangen. Overigens is De Meo zeker niet de eerste die veel brood ziet in connectiviteit. Onder andere Stellantis topman Carlos Tavares liet eerder al weten dit als grote nieuwe winstmaker te zien. Mercedes is met zijn Me-app al in een vergevorderd stadium om de klant continu services aan te kunnen bieden.

De Meo merkte op dat auto’s van de “nieuwe generatie merken” met gestandaardiseerde architectuur en over-the-air updates “veel hogere restwaardes hebben dan wij. Dit verandert de business volledig in een sector waar je een operationele marge van 5 tot 8 procent hebt”, zei hij. “Dit is een totale game changer”. Het is inderdaad een feit dat Tesla relatief zeer winstgevend is met haar businessmodel. Met name in China zijn een nieuwe generatie autofabrikanten druk bezig om dat te kopiëren.

Op het VivaTech congres verscheen De Meo samen met Cristiano Amon, de baas van techbedrijf Qualcomm. Amon voegde aan de woorden van De Meo toe: “De auto wordt echt een met internet verbonden computer op wielen. Dit gaat een nieuw bedrijfsmodel creëren voor diensten en hoe we denken over de waarde van het bezit van een auto”. Het kan er toe leiden dat het voertuig zelf tegen een bodemtarief aangeboden gaat worden, maar dat klanten vervolgens bij moeten betalen voor allerlei services, al dan niet in abonnementsvorm.

De uitspraken van De Meo en Amon komen enkele dagen nadat bekend werd dat de nieuwe generatie Apple Play veel dieper zal worden geïntegreerd in het besturingssysteem van de auto. Dit betekent dat de smartphone maker in staat is om alle dashboardfuncties te gaan verzorgen. Dit kan er toe leiden dat slaapverwekkende modellen als de Renault Austral (foto) toch ineens sexy en begerenswaardig worden.

Begin januari maakten Renault en het Amerikaanse techbedrijf Qualcomm een verregaande samenwerking bekend, met als doel “auto ervaringen digitaal te transformeren”. De bedrijven stelden zich ten doel om “de architectuur van de volgende generatie auto’s te bouwen die zich richt op voertuigen met de nieuwste internet oplossingen”. De Meo kiest als baas van Renault hiermee voor een andere benadering dan bijvoorbeeld het Volkswagen concern dat alle software perse intern wil ontwikkelen en samenwerking met externe partijen resoluut afwijst.

De Meo werkt momenteel aan een strategische transitie die het bedrijf vanaf 2025 een leidende rol moet geven in elektrische mobiliteit. Het bedrijf overweegt onder andere een afsplitsing van alle activiteiten die zich met verbrandingsmotoren bezig houden om de metamorfose naar een aanbieder van emissievrij vervoer te bekostigen. Ondanks dat de verbrandingsmotor in het verdomhoekje is beland, zou er voor de te verkopen divisie veel belangstelling zijn in de markt.

Reageren is niet mogelijk.