Duitsland bouwt minder auto’s dan in 1976

0

Na de oliecrisis van 1973 ging de autoproductie in Duitsland ook achteruit, maar de laatste keer dat er krimpwaarden met dubbele cijfers waren, was in 1967, toen de economie in een recessie verkeerde. Die was echter van korte duur en de productie trok weer aan, waardoor de autoproductie in Duitsland 2 jaar op rij met dubbele cijfers toenam. In 1971 produceerden de fabrieken tussen München en Emden bijna 3,7 miljoen auto’s; een nieuw record.

Een meer recent recordjaar was 2011 met 5,87 miljoen auto’s. Momenteel verkeert de Duitse auto-industrie zich in een crisismodus: het laatste jaar waarin net zo weinig auto’s als in 2021 werd geproduceerd, was ongeveer 45 jaar geleden. Na 1971 was er pas in 1977 weer sprake van een nieuw recordjaar. In de tussenliggende periode stagneerde de autoproductie. Daar was niet alleen de oliecrisis debet aan, maar ook de vraaguitval bij Volkswagen naar de Kever. Want in 1974 daalde de productie tot 2,8 miljoen auto’s; ongeveer even veel als in 1968 van de band rolden. Maar vanaf 1977 ging het, enkele uitzonderingen daargelaten (1993 was een crisisjaar met min van 22,0 procent, net als 2009 met -10,3 procent) dus weer bergopwaarts. Het hoogtepunt werd bereikt in 2011 met 5,87 miljoen geproduceerde auto’s.

DuitslandProductie2021b

Afgelopen jaar rolden iets meer dan 3 miljoen auto’s uit de belangrijkste fabrieken van Duitsland. Dat is een daling van 12 procent ten opzichte van het jaar ervoor, dat allesbehalve florissant was met een kwart minder geproduceerde auto’s. Als gevolg van de lagere output van de Duitse fabrieken lopen de levertijden op. Maar eigenlijk bevindt de Duitse autoproductie zich al sinds 2018 in een negatieve spiraal. Toen rolden 5.120.409 exemplaren de fabriek uit, om daarna gestaag te dalen. In 2019 was de output 4.663.749 stuks, in 2020 stopte de teller bij 3.515.488 exemplaren en in 2021 was de koek op bij 3.096.165 eenheden. Vorig jaar werd gedomineerd door een gebrek aan halfgeleiders en enkele maanden geleden kwam daar een tekort aan kabelbomen bij. Sinds juni is er ook sprake van een verminderde vraag. Het aantal bestellingen vanuit de thuismarkt was 15 procent lager dan in dezelfde maand van 2021. Ook het aantal orders vanuit het buitenland ontwikkelden zich negatief.

DuitslandProductie2021

In Europa daalde de autoproductie vorig jaar met 5 procent tot 13.433.658 eenheden. Maar Duitsland deed het duidelijk slechter dan gemiddeld met een min van 12 procent. In de Verenigde Staten nam de autoproductie juist toe, evenals in Brazilië, Azië (en meer specifiek in China en India). In de eerste helft van 2022 was er in Duitsland geen sprake van een herstel van de autoverkopen, integendeel. Mede daardoor is er een tekort ontstaan op de handelsbalans van onze oosterburen. Of die spoedig zal verdwijnen is twijfelachtig. Dat komt niet alleen doordat olie nog wel een tijdje prijzig zal blijven, maar ook doordat in China importmerken gestaag marktaandeel verliezen. Er zijn aldaar tegenwoordig tal van hightech elektrische auto’s van eigen makelij te koop. De Chinese consument hoeft dus niet te wachten tot de softwareproblemen bij de Volkswagen Groep zijn opgelost …

Reageren is niet mogelijk.