Hoe controleer je de waterpomp en de koelvloeistof

0

Featured article

Het koelsysteem is het belangrijkste element voor een betrouwbare werking van een moderne motor in omstandigheden met een hoge warmtebelasting. Het optimale en meest doeltreffende systeem is het koelsysteem voor vloeibare motoren, waarmee niet alleen de motor kan worden gekoeld en de temperatuur ervan kan worden geregeld. Wanneer het systeem in werking is, is er een constante circulatie van vloeistof (antivries) door de interne leidingen en de motor. Tijdens de circulatie neemt de vloeistof warmte op, waardoor de motor minder snel opwarmt. De circulatie van het antivriesmiddel wordt verzorgd door de waterpomp (pomp), die wordt aangedreven door een riem of ketting. Het hete antivriesmiddel van de motor moet worden afgekoeld. Daartoe dienen de koelradiatoren aan de voorzijde van het voertuig, waar de hete antivries binnenkomt. Bij het passeren van de koelradiatoren voert de vloeistof de opgehoopte warmte af aan de atmosfeer. Tijdens het rijden wordt voor een doeltreffende koeling gezorgd door de binnenkomende luchtstroom via het radiatorrooster. Bij kritieke vloeistoftemperaturen wordt een elektrisch aangedreven ventilator in werking gesteld, die de luchtmassa extra onder druk zet.

Koelvloeistof – antivries – is noodzakelijk om oververhitting van de motor te voorkomen. Het helpt ook voorkomen dat de motor bevriest. Bovendien wordt antivries gebruikt om de onderdelen van de koelpomp te smeren. Antivries is belangrijk om uw auto veilig te houden.

Als u uw auto gebruikt zonder de koelvloeistof tijdig te vervangen, neemt het risico toe dat het koelsysteem van uw auto, inclusief de radiator, waterpomp en leidingen, beschadigd raakt. Als gevolg daarvan zal uw auto moeten worden gerepareerd. Na verloop van tijd verliest de koelvloeistof ook aan doeltreffendheid.

Waarom heb ik een koelvloeistofpomp nodig?

De waterpomp is een van de belangrijkste onderdelen van het hele koelsysteem. Het apparaat is verantwoordelijk voor de juiste distributie van de koelvloeistof, die de temperatuur van de motor regelt tijdens de werking. Een defect aan de waterpomp is een ernstige storing.

Verdachte geluiden tijdens het rijden zijn het eerste moment dat we een defect beginnen te vermoeden. Weten hoe je een geluid kunt herkennen en het koppelen aan een specifiek probleem is een waardevolle vaardigheid. Een waterpompprobleem kan zich manifesteren als een ratelend geluid. Het geluid is hard en wordt veroorzaakt door schade aan het pomplager.

De meeste voertuigen zijn uitgerust met pompen die qua ontwerp sterk op elkaar lijken. Dit principe is vooral merkbaar bij huishoudelijke automodellen. De plaats van de waterpomp wordt bepaald door zijn functie. Bij auto’s en vrachtwagens bevindt hij zich bij de radiator en is hij op de een of andere manier verbonden met de distributieriem, aangezien de riem de pomp aandrijft.

Belangrijkste storingen en reparatie

De pomp wordt door zijn structuur beschouwd als een eenvoudig mechanisme. Storingen en defecten zijn vrij zeldzaam. Specialisten in servicecentra identificeren slechts drie redenen waarom het mechanisme defect kan raken:

  • Slijtage van onderdelen en componenten (meestal als gevolg van de veroudering van de oliekeerring, het apparaat stopt met normaal functioneren).
  • Het oorspronkelijke defect van de waterpomp.
  • Ondeskundige reparatie (zelfs een goed onderdeel zal geen vloeistof laten circuleren als het niet correct is geïnstalleerd).

De waterpomp is een belangrijk onderdeel van het koelsysteem van uw auto. De waterpomp is verantwoordelijk voor het circuleren van koelvloeistof door de motor, en krijgt stroom van de motor. Als een van de tandwielen, lagers of as beschadigd is, kan de waterpomp breken, barsten of helemaal niet meer werken. Er zijn verschillende tekenen waarop u kunt letten om te bepalen of de waterpomp versleten is of niet

Let op tekenen van koelvloeistoflekkage in uw auto. Als u kleine plassen of vlekken koelvloeistof op de matten of onder de stoel ziet, werkt uw waterpomp mogelijk niet goed.

Zoek naar plassen lekkende koelvloeistof buiten uw auto. Als u een zichtbare plas koelvloeistof ziet waar uw auto geparkeerd staat, kan uw waterpomp kapot zijn en lekt er koelvloeistof uit.

Een kapotte waterpomp kan ervoor zorgen dat er vloeistof in de ventilatieroosters of de airconditioning van uw auto lekt. U kunt ook een sterke koelvloeistofgeur waarnemen wanneer u het koelsysteem inschakelt.

Als u dit geluid aan de voorkant van de auto hoort wanneer u de auto start, kan dit een teken zijn van een defecte waterpomp.

Houd de temperatuur van uw auto in de gaten. Als de motor van uw auto regelmatig oververhit raakt, krijgt de motor niet genoeg koelvloeistof. Controleer of het koelvloeistofpeil is bijgevuld; als u geen koelvloeistof hebt, kan de waterpomp gebarsten zijn en lekt er koelvloeistof uit.

De meeste moderne aggregaten zijn uitgerust met een niet-demonteerbare pomp. Als deze breekt, wordt het mechanisme vervangen door een nieuwe. Voor de meeste auto’s is de procedure bijna identiek. De poelie zelf hoeft niet te worden gedemonteerd, aangezien deze deel uitmaakt van het hydraulische pompontwerp.

De vervangingsprocedure wordt in deze volgorde uitgevoerd:

  1. De aandrijfriem wordt verwijderd, maar voordat dat gebeurt worden de merktekens op de krukas uitgelijnd;
  2. De bevestigingsbouten worden losgedraaid en de pomp wordt gedemonteerd;
  3. De nieuwe hydraulische pomp wordt in omgekeerde volgorde geïnstalleerd.

Ongeacht of de pomp wordt gerepareerd of vervangen, het antivriesmiddel moet uit het systeem worden afgetapt voordat het werk kan beginnen. En hier is nog een aanpassing. De meeste nieuwe pompen hebben geen o-ring, dus die moet apart worden aangeschaft. Het is ook de moeite waard te bedenken dat de pomp niet bij alle automodellen bereikbaar is, en een goede kennis vereist van hoe de ruimte onder de motorkap in een bepaald geval is georganiseerd.

Bron van informatie:

Informatie over waterpomp van besteonderdelen.nl
Informatie over koelvloeistof van blekochemie.nl

Reageren is niet mogelijk.