Is BMW de BlackBerry van de auto-industrie?

0

Beleggers hadden onlangs een slecht oordeel over BMW vanwege een vermeend gebrek aan een elektrische strategie. De kritiek op de ‘BlackBerry van de auto-industrie’ doet al enige de ronde, vergezeld door een ineenstorting van de aandelenkoers.

Nu denk jij misschien: “Maar de i3 en de i8 dan? Of meer recentelijk de i4 en de iX. Ik vind juist dat BMW goed bezig is op elektrisch gebied”. Het probleem is dat ‘goed’ niet ‘goed genoeg’ is. De autofabrikant met de wit/blauwe propeller logo veroverde met zijn fameuze verbrandingsmotoren een vaste plek op de linkerbaan van de snelweg. Daar wordt bij wijze van spreken het grote geld verdiend. Zowel de i3 als de i8 waren daarentegen commerciële flops. De i4 is een keurige auto, maar niet in staat om de inmiddels 4 jaar oude Tesla Model 3 te onttronen. De iX, oftewel de boterklomp op wielen, is evenmin een topper. BMW is zich er terdege van bewust dat zij tot nu toe slechts matig werk heeft afgeleverd. Niet voor niets probeert zij de aandacht af te leiden van bovengenoemd matig materiaal en in plaats hiervan te focussen op 2025. Dan vindt er een herstart plaats met de Neue Klasse. Topman Oliver Zipse belooft dat BMW met dat ontwerp een grote sprong gaat maken. “De nieuwe klasse definieert waar wij als autofabrikant in de toekomst voor zullen staan”. Maar eerst zien en dan geloven. In 2025 zullen de feiten duidelijk maken of BMW dan nog steeds achter Tesla en Chinese pioniers aanloopt, of dat men in München inderdaad het initiatief weer naar zich heeft toegetrokken. Feit is vooralsnog dat er geen enkele BMW in de top 10 van best verkopende elektrische auto’s in Duitsland staat.

BMWelektrisch

Over 26 maanden begint het spel helemaal opnieuw met de eerste pre serieproductie in een nieuwe, speciaal voor elektrische auto’s gebouwde fabriek in Hongarije. Verzachtende omstandigheid is dat Mercedes en de Volkswagen Groep het er tot nu toe ook niet veel van bakken als het om elektrische auto’s gaat. Met als gevolg dat het verkoopaandeel van dergelijke modellen bij die fabrikanten nog lager is dan bij BMW. Of ze nu EQA, EQB of EQC heten: bij de enigszins betaalbare elektrische auto’s van Mercedes is middelmatigheid troef. Bij Volkswagen zijn traditionele modellen als de Polo en Golf referenties in hun klasse, maar dat kan van de ID.3 en ID.4 niet los worden gezegd. De ontwikkeling van nieuwe elektrische modellen is ernstig vertraagd vanwege softwareproblemen. In China verliest Volkswagen in een snel tempo marktaandeel omdat de de ID familie aldaar niet aanslaat. In 2030 zullen modellen als de BMW 3- en 5-serie, de Mercedes A- en C- klasse en de eerder genoemde Volkswagen Polo plus Golf grotendeels verdwenen uit het leveringsgamma van de Duitse autoproducenten. Wat is er dan nog over van hun slagkracht?

 

Komt de elektrische M1-opvolger?

Bij BMW blijft de vraag naar een echte sportwagen terugkomen. Die zou medio 2027 of 2028 eindelijk realiteit kunnen worden, als de samenwerking met een oude partner wordt hervat.

De carrière van de BMW M1 was kort. Heel kort. De enige echte supersportwagen uit München werd slechts ongeveer 3 jaar gebouwd; er werden toen nog niet eens 500 exemplaren van gemaakt. Sinds de M1 met middenmotor in het museum staat, inmiddels al zo’n 40 jaar, wordt BMW geconfronteerd met een terugkerende vraag: wanneer komt er eindelijk een serieuze opvolger? Een echte sportwagen die de elite in dit segment kan bijbenen. Een model dus die verder gaat dan wat bijvoorbeeld de M4 CSL kan.

BMWvisionM1concept

Als men de geruchten in de Duitse wandelgangen mag geloven, begint BMW momenteel aan een nieuwe poging. Dat gebeurt met een bekende partner: McLaren. De Beiers waren al nauw verbonden met de Britten: tussen 1993 en 1997 leverde BMW de 6,1-liter V12 die de legendarische McLaren F1-sportwagen van brandstof voorzag. Samen wonnen de partners in 1995 de 24-uursrace in Le Mans met de auto. Tot nu toe is het echter bij dit ene project gebleven: toen McLaren korte tijd later de SLR lanceerde in samenwerking met Mercedes, de Zuid-Duitse rivaal van BMW, zou dat in München voor veel irritatie hebben gezorgd.

We weten dat BMW en McLaren nu raakvlakken hebben en met elkaar praten vanwege een andere Beierse concurrent: Audi zou hebben overwogen om McLaren over te nemen als onderdeel van zijn geplande toetreding tot de Formule 1. Het plan: Eerst moet het Britse raceteam onder het dak van Audi kruipen, daarna de hele autofabrikant McLaren Cars. Maar deze gesprekken werden snel afgebroken. Enerzijds omdat de gevraagde bedragen te gortig zouden zijn geweest voor Audi. En aan de andere kant omdat McLaren al in gesprek was over een samenwerking met een concurrent van Audi, namelijk BMW.

Ook deze keer zouden de BMW-managers niet bepaald enthousiast zijn geweest over de opmars uit de buurt. Maar nadat Audi zich snel oriënteerde op Zwitserland en Sauber voor wat betreft haar Formule 1 ambities, konden ze in München zorgen over het onbedoeld verraden van geheimen en zelfs het doorverkopen van haar technologie naar Ingolstadt opzij zetten. In plaats daarvan lijken ze in München de indruk te krijgen dat zij een exclusieve samenwerking met McLaren kunnen aangaan waarvan beide partijen zouden profiteren en waarin de partners hun kerncompetenties zouden kunnen inbrengen.

De samenwerking moet in 2027 of 2028 uitmonden in de eerder genoemde elektrische sportwagen van BMW, die aan McLaren kant natuurlijk een spannende tegenhanger krijgt. BMW zou in het project verantwoordelijk zijn voor de elektrische aandrijving, de batterijen en de software. McLaren zou zijn lichtgewicht constructie van koolstofvezel en haar knowhow op het gebied van carrosseriestijfheid en rij dynamiek beschikbaar stellen. De streefgegevens zouden als volgt moeten zijn: ruim 1.000 pk, maximaal 1.200 Nm en een gewicht net iets boven de 1.500 kilogram.

Bij McLaren zou de elektrische nieuwkomer de 720S opvolgen en zo’n 400.000 euro gaat kosten. BMW moet rekenen met een prijs van zo’n 250.000 euro. Om de winstgevendheid te verbeteren, moet de samenwerking als tweede model een soort van cross-over opleveren. De exacte vorm en exacte rol in de respectievelijke modellenportfolio is echter nog moeilijker vast te stellen dan alle geruchtenover de mogelijke sportwagen.

Er staat echter nog niets vast.Integendeel: de nieuwe McLaren baas Michael Leiters, die net van Ferrari naar Woking is verhuisd, moet eerst een communicatie verbinding opzetten met Frank van Meel, de baas van BMW M GmbH. Laatstgenoemde had eerder onderhandeld met Leiters voorganger, Mike Flewitt.Over het algemeen zijn er nog veel onbeantwoorde vragen. De nieuwe sportwagen is meer een keuze dan een vereiste voor BMW en de cross-over geniet een nog lagere prioriteit.Volgens insiders zal voor het einde van het jaar een fundamentele beslissing worden genomen.

 

Verdeelde reacties op ‘BMW on Demand’

BMW heeft de tongen aardig los weten te maken met de presentatie van een nieuw optiebeleid in Zuid-Korea. Het gaat daarbij om zaken die al in de auto zitten maar waarvoor niet betaald is toen de klant het betreffende voertuig ontvang, maar waarvan men bij nader inzien toch gebruik wil maken. BMW kan die opties ‘activeren’ mits de klant een abonnement afsluit. Dat kost natuurlijk de nodige centen, reden waarom de autofabrikant omschreven werd als een geldwolf.

BMWonDemand

Door die kritiek voelde BMW zich genoodzaakt om te reageren middels een statement. Daarin belooft de autofabrikant dat er weinig gaat veranderen aan het optiebeleid. BMW on Demand, zoals de service officieel heet, gaat zich primair richten op features die softwarematig ontgrendeld kunnen worden. Bijvoorbeeld het gebruik van een dashcam. Dan wordt de camera die gebruikt wordt voor rij hulpsystemen gewoon op ‘opnemen’ gezet en heeft de klant een dashcam. Een ander voorbeeld is BMW Remote Start, waar elke BMW in theorie op voorbereid is.

BMW wijst er op dat er wel degelijk klantvriendelijke aspecten aan haar optiebeleid zitten, zoals een proefperiode. Ook wordt het hiermee mogelijk op door software aan te sturen functies die bij de aflevering van de auto nog niet helemaal klaar waren, te gaan gebruiken als dit wel het geval is. Nu is het voor klanten die een auto hebben van modeljaar 2021 maar graag zouden beschikken over een nieuwe optie die pas werd toegevoegd vanaf modeljaar 2022 “jammer maar helaas”.

 

 

Reageren is niet mogelijk.