De cultklassieker Meyers Manx (een op Volkswagen Kever gebaseerde strandbuggy die dateert uit de jaren 60) is opnieuw uitgevonden als een elektrische auto in retrostijl. Volgend jaar zullen de eerste 50 exemplaren gebouwd gaan worden.
De Manx 2.0 heeft zijn debuut gemaakt tijdens de Monterey Car Week in Californië, maar de details zijn nog schaars. De fabrikant is duidelijk toegewijd aan de geest van de originele Manx en heeft geprobeerd deze te behouden, ondanks dat diens luchtgekoelde 4 cilinder boxer blok werd ingeruild voor batterijen en elektromotoren. Voor de rest blijft het ontwerp van de Manx 2.0 trouw aan het algemene design dat in 1964 werd bedacht door de legendarische Bruce Meyers, die het merk eind 2020 na 56 jaar achter het stuur te hebben gezeten verkocht, voordat hij in maart 2021 op de leeftijd van 94 jaar overleed.
Hij is gebouwd rond een zeer herkenbaar koetswerk uit één stuk, maar nu van aluminium in plaats van glasvezel. Afgezien van een licht gemoderniseerde achterkant, stalen velgen met diepere rand en een gereviseerde cabine, is de Manx 2.0 moeilijk te onderscheiden van zijn naamgever. Elektrisch ondersteunde besturing, een elektronische handrem en schijfremmen rondom (regeneratief aan de achterzijde) helpen om de formule up-to-date te houden.
De Manx 2.0 is een creatie van Freeman Thomas, die CEO werd van Meyers Manx LLC na het vertrek van de oprichter in 2020, werkend onder de nieuwe bedrijfseigenaar Trousdale Ventures. Thomas heeft als ontwerper gewerkt voor een reeks spraakmakende automerken, waaronder Porsche, DaimlerChrysler, Ford en Volkswagen, waar hij met name bekendheid verwierf in 1994 met zijn ontwerp voor de radicale Concept 1, die later in dat dat decennium uitgroeide tot de New Beetle.
Verwacht wordt dat Thomas de komende maanden meer details zal geven over de opnieuw uitgevonden Manx, maar eerder sprak hij al zijn enthousiasme over het ontwerp van de klassieke buggy uit: “Als inwoner van Californië groeide ik op op de stranden van Zuid-Californië, omringd door zijn unieke en creatieve levensstijl cultuur. “Toen ik auto-ontwerper werd, werd de filosofie van Bruce Meyers een enorme inspiratiebron, en ik weet zeker dat ik niet de enige ben die hem bedankt voor het injecteren van een enorme dosis ontwrichtende creativiteit in de autowereld”.
De Manx 2.0 zal worden verkocht met een keuze uit 20 kWh en 40 kWh lithium-ion batterij-opties, voor een bereik van 240 of 480 kilometer, die hun stroom naar een set motoren aan de achterzijde zullen sturen, die een gecombineerde 204 pk en 320 Nm produceren. Daarmee is de open 2-zitter in staat om in een geclaimde 4,5 seconden naar 100 km/u te accelereren. Afhankelijk van de batterij weegt de nieuwe Manx tussen de 680 en 750 kg, wat hem tot een van de lichtste legale elektrische auto’s voor op de openbare weg tot nu toe maakt. Techniek voor snel laden met 60 kW is optioneel verkrijgbaar.
De onderbouwing wordt geleverd door een niet nader genoemd in de VS gevestigd partnerbedrijf, en de eindmontage zal plaatsvinden in de historische thuisstaat van het merk, Californië. Meyers zal komend jaar 50 exemplaren van de Manx 2.0 bouwen . Die zullen worden gebruikt als ontwikkelingsauto’s. Meyers wil in 2024 naar grotere volumes upgraden en aan klanten gaan leveren. Hij heeft nog geen prijzen bekendgemaakt, maar de Manx 2.0 zal naar verwachting aanzienlijke duurder worden dan zijn bescheiden voorloper met verbrandingsmotor.
“De Meyers Manx is altijd een symbool geweest van vreugde, eenvoud en puurheid. Het is de oplossing voor de complexiteit van het leven. Door de erfenis van de Meyers Manx voort te zetten, verbinden we ons met het optimisme van de Californische cultuur uit de jaren 60 , een optimisme dat we allemaal kunnen delen”.