Door de transitie naar elektrische auto’s en de wens om de bedrijfskosten te reduceren, staan er bij Ford 3.000 banen op de tocht. De ontslagen zullen vooral in Noord-Amerika (Verenigde Staten en Canada) en India vallen.
Wereldwijd staan er bij Ford 182.000 mensen op de loonlijst. Dat vindt topman Jim Farley te veel. Daarom neemt de autofabrikant afscheid van 3.000 werknemers. Daarvan zijn er 2.000 in loondienst en een derde heeft een contract bij een uitzendbureau.
Als verklaring voor de ontslagronde laat Ford aan haar personeel weten dat een “reorganisatie van de werkzaamheden en een vereenvoudiging van de managementstructuur in het hele bedrijf” er aan ten grondslag ligt. Net zoals veel andere autofabrikanten zit ook Ford in de overgangsfase naar een geëlektrificeerd modelgamma. Hierdoor is er voor wat betreft bepaalde bedrijfsactiviteiten sprake an een overschot aan personeel. Op andere terreinen is er juist weer een tekort aan werknemers, namelijk arbeidskrachten met vaardigheden en competenties die van belang zijn voor de ontwikkeling, productie en verkoop van elektrische voertuigen.
“Het bouwen aan een toekomst die gekenmerkt wordt door geavanceerde voertuigsoftware vereist het veranderen en opnieuw vormgeven van vrijwel alle aspecten van de manier waarop wij al meer dan een eeuw opereren”, aldus de interne boodschap van Farley. Hij zei eerder al dat Ford in vergelijking met General Motors te veel werknemers heeft en dat het bestaande personeel niet over de benodigde expertise beschikt om over te kunnen schakelen op een gamma van elektrische, software-rijke voertuigen. Farley wil tegen 2026 zo’n 3 miljard dollar per jaar aan kosten besparen. Dat is noodzakelijk om tegen die tijd een winstmarge (voor belastingen) van 10 procent te realiseren, versus 7,3 procent vorig jaar.
Voor Europa heeft de saneringsdrang van Farley mogelijk ook consequenties. De activiteiten van Ford in onze marktregio zijn de afgelopen decennia sowieso al sterk afgeslankt. De autofabriek in België werd al eerder gesloten en onlangs werd besloten dat ook de vestiging in Keulen dicht gaat. Voor modellen als de Fiesta en Focus is geen directe opvolger gepland. Hetzelfde geldt voor de Mondeo / S-Max / Galaxy. De Ka+ en de Ecosport hebben evenmin een vervolg gekregen. Die modellen werden primair ontwikkeld voor de Indiase markt, maar daar heeft Ford haar fabriek verkocht aan Mahindra.
Het jongste nieuws over de Europese activiteiten van Ford is dat de geplande investering in de Spaanse fabriek is uitgesteld. Doel was om met dit geld de productiefaciliteit rijp te maken voor de bouw van de volgende generatie Kuga. De huidige editie rolt in Noord Amerika van de band, naast de Amerikaanse versie van de SUV (Escape genaamd). De nieuwe Kuga zou in Spanje gebouwd gaan worden, maar dat plan staat nu op losse schroeven. Mogelijk omdat van de SUV geen volledig elektrische uitvoering is gepland. Ford heeft nu tamelijk veel succes met de stekker hybride versie, maar de vraag naar een dergelijke uitvoering is de laatste maanden gestaag aan het afnemen in Europa.
Voor wat betreft de elektrificatie van het Europese modellengamma wordt er door Ford samengewerkt met Volkswagen. Die stelt haar MEB platform beschikbaar zodat Ford in Keulen vanaf volgend jaar 2 elektrische cross-overs kan gaan bouwen. Intern wordt er gewerkt aan een elektrische versie van de Puma. Ford zet daarnaast voor Europa zwaar in op elektrische bestelwagens. Deze zullen gebouwd worden in Roemenië (Transit Courier en Tourneo Courier) en Turkije (E-Transit) door productiepartner Otosan.
In Europa kostte de elektrificatie van het automodellen aanbod inmiddels al honderdduizenden banen, zo heeft brancheorganisatie ACEA berekend. Een feit dat nauwelijks media-aandacht kreeg en door politici helemaal genegeerd wordt want alle ballen worden ingezet op een beter klimaat, niet op behoud van werkgelegenheid en het veiligstellen van het welvaartsniveau in Europa.