Honda maakt zich zorgen over haar afhankelijkheid van China en zou naar verluidt haar toeleveringsketens willen veranderen. Doel is om meer auto’s buiten het landsgrenzen van deze als een despoot handelende natie te bouwen.
Het is duidelijk dat de plotselinge versnelling van de transitie naar elektrische auto’s China positioneert als de absolute leider in de wereldauto-industrie. Volgens een studie die een paar dagen geleden door mijn collega’s van de Financial Times is gepubliceerd, bevindt niet minder dan 90 procent van de wereldwijde productiecapaciteit van batterijen voor elektrische auto’s zich momenteel in China. In een tijd waarin Chinese autofabrikanten met het concurrerend portfolio eindelijk op het Oude Continent landen, beginnen Europese, Amerikaanse en Japanse spelers op de automarkt te zoeken naar manieren om voor hun productieketens minder afhankelijk te worden van China.
Terwijl de industriële activiteiten momenteel wordt verstoord door de Covid-19-epidemieën en het land wordt geconfronteerd met een grote hittegolf plus intense droogte, die zich onder andere vertaalt in een lagere stroomproductie, worden fabrieken gedwongen hun deuren te sluiten. Hoewel deze maatregel slechts tijdelijk zou moeten zijn, komt hiermee de goede economische gezondheid van de belangrijkste spelers op de automarkt op het spel te staan. Vooral als de situatie in Taiwan verslechtert en Europa en/of de Verenigde Staten sancties moeten treffen tegen China, de belangrijkste afzetmarkt ter wereld voor de meeste grote autoconcerns.
Volgens de Japanse journalisten van Sankei zou de leiding van Honda juist hun strategie ten opzichte van China heroverwegen. Na de risico’s van de huidige problemen in het land en een mogelijke verslechtering van de politieke verhoudingen opnieuw te hebben beoordeeld, wil de Japanse fabrikant zijn economische afhankelijkheid van het Middenrijk verminderen. “We moeten onze toeleveringsketens heroverwegen nu er rekening wordt gehouden met deze aan China gerelateerde risico’s. Maar we zijn nog lang niet in staat om volledig zonder China te kunnen”, zegt een woordvoerder van Honda.
In Honda’s op 31 maart jl. afgesloten fiscale jaar kwam volgens Reuters liefst 40 procent van de autoproductie van het merk uit China. Daarom is het verwijderen van China van zijn productielijnen een grote uitdaging voor Honda en alle andere autofabrikanten. En dan hebben wij het nog niet eens gehad over de mogelijkheid om autobatterijen te produceren zonder toevlucht te nemen tot de Chinese productiecapaciteit en de natuurlijke hulpbronnen van dit Aziatische land.