Tijdens de Monterey Car Week in Californië, het exclusieve Amerikaanse autofeest voor de superrijken, beleeft de Aston Martin V12 Vantage Roadster zijn publieksdebuut.
Aanvankelijk was de Vantage alleen verkrijgbaar met de van Mercedes-AMG afkomstige 4,0 liter grote V8 motor, maar echt exotisch wordt het natuurlijk pas als er een enorme 12 cilinder motor in de Britse sportwagen gehangen wordt.
Dat deed Aston Martin al eerder. De jongste V12 Vantage was er tot op heden alleen als coupé, maar nu komt er ook weer een historisch verantwoorde Roadster variant.
Om eerlijk te zijn: de nieuwswaarde van dit artikel is beperkt want Aston Martin laat weten dat de nieuwe V12 Vantage Roadster inmiddels alweer is uitverkocht. Diegenen die juist dit model de auto van hun dromen vinden, hebben pech want het is de laatste keer dat de Britten een 12 cilinder versie van de Vantage lanceren. Van de dichte V12 Vantage gaat Aston Martin niet meer dan 333 exemplaren bouwen en de Roadster variant kent een oplage van slechts 249 stuks. Die zijn dus allemaal al vergeven.
Net als in de dichte V12 Vantage heeft deze nieuwe Roadster variant midscheeps voor een dubbel geblazen 5,2 liter blok met als specificaties 700 pk en 753 Nm. De 12 cilinder machine monteert Aston Martin ook in onder andere de DBS V12 Superleggera, al is de motor in die auto 25 pk en 47 Nm krachtiger. Maar prestatie technisch hoeft de V12 Vantage Roadster klant niet op een houtje te bijten. Hij dendert in 3,7 seconden naar een snelheid van 100 km/u en heeft een topsnelheid van 322 km/u. Met het dak open hoor je de V12 nog mooier ‘huilen’.
Een dergelijk prestatieniveau is natuurlijk imponerend, maar de Vantage Roadster met 510 pk sterke V8 motor is maar weinig langzamer. Die beukt namelijk in 3,8 tellen naar de 100 km/u en kan de 306 km/u aantikken. Omdat er toch verschil moet zijn, heeft Aston Martin de V12 Vantage Roadster een sterker hardcore karakter gegeven. Hij beschikt over een mechanisch sperdifferentieel op de achteras, een met 4 centimeter vergrootte spoorbreedte (die de sportauto tevens een 4 centimeter bredere carrosserie oplevert; deze aanpassing was noodzakelijk om de grotere motor te kunnen herbergen) en een speciaal afgestelde 8-traps automaat van ZF. Aston Martin voorziet de V12 Vantage Roadster ook van een sperdifferentieel, speciale adaptieve dempers, een aangepaste stuurinrichting en koolstof keramische remmen.
De gapende muil in het front is 25 procent groter dan die van de V8 versie. De grille is opgevuld met horizontale lamellen, de lip vóór is compleet anders en in profiel zien we andere zijschorten en een enorme opening in de voorschermen. Aan de achterzijde is het onder meer de diffusor die de aandacht trekt, maar het grootste herkenningspunt is misschien wel de set knalpijpen. De Vantage met V8 motor heeft aan weerszijden van de kont 2 stortkokers, de V12 Vantage Roadster heeft 2 grotere centraal geplaatste exemplaren (zie hoofdfoto).
De velgen zijn 21 inch groot en een ander uiterlijk kenmerk is de aangepaste voorbumper. Die is samen met de compleet gewijzigde motorkap en de voorste spatborden van koolstofvezel vervaardigd. De achterbumper en de achterklep zijn van andere kilo’s besparende materialen gemaakt. Daarnaast hangt Aston Martin een lichtgewicht accu en een speciaal roestvrijstalen uitlaatsysteem onder de V12 Vantage Roadster; een systeem dat 7,2 kilo minder weegt dan het exemplaar onder de Vantage met 8 cilinder motor. De V12 versie van de Roadster weegt overigens 1.855 kg. Met wat opties kan dat iets worden verlaagd. Denk aan gesmede velgen (-8 kg), de eerder genoemde keramische remschijven (-23 kg), carbon stoelen (-7,3 kg).
Uiterlijk september verlaten de eerste exemplaren van de V12 Vantage Roadster de Aston Martin fabriek. De eerste klantleveringen vinden in het vierde kwartaal plaats. Een Nederlandse prijs is niet bekend, maar eigenlijk ook niet relevant meer want de complete oplage is al uitverkocht.