De Amerikaanse debutant op de markt voor elektrische auto’s Rivian heeft in het tweede kwartaal een operationeel verlies geleden van 1,7 miljard dollar. Een jaar geleden werd er in die periode nog voor 580 miljoen dollar aan rode cijfers geschreven. Er is dus sprake van een verdrievoudiging van het verlies.
De omzet kwam uit op 364 miljoen dollar terwijl dat vorig jaar nog nul was. De operationele kosten verdubbelden vergeleken met het tweede kwartaal van 2021 evenwel naar meer dan 1 miljard dollar. Toch is er geen paniek in de tent, want Rivian heeft ruim 15,4 miljard dollar aan financiële middelen beschikbaar.
De hoge verliezen zullen voorlopig aanhouden, zo waarschuwt de CEO van Rivian, RJ Scaringe, in een brief aan de aandeelhouders: “Wij produceren in een laag volume op productielijnen die voor hoge volumes zijn ontworpen. Daarnaast zorgen ook aanhoudend hoge arbeids- en overheadkosten er voor dat wij in de rode cijfers zijn beland. Deze dynamiek zal de komende tijd zo blijven”.
Rivian verkoop nog geen auto’s in Nederland (het bedrijf heeft een elektrische pick-up ontwikkeld en daarvan een SUV afgeleid), maar geniet toch een zekere naamsbekendheid. Dat komt doordat de jonge onderneming als mogelijke nieuwe partner voor VDL Nedcar wordt genoemd. Maar hoewel men in Limburg hiervoor al een stuk gezond bos heeft laten kappen, getuigt dat eerder van wanhoop dan van realiteitszin. Europa kent namelijk geen grote afzetmarkt voor pick-ups en elektrische aandrijving zal daar niks aan veranderen. Bovendien dient Rivian eerst in eigen land een stevige basis op te bouwen. Daarvan was in het tweede kwartaal, toen er 4.401 auto’s van de band rolden (2021Q2: 2.553 stuks) nog geen sprake.
Dat er niet meer auto’s werden geproduceerd, komt vooral door een tekort aan onderdelen. Aan het orderboek ligt het niet. Dat is inmiddels gevuld met 98.000 bestellingen. Het doel blijft om dit jaar 25.000 auto’s te produceren. Daarna wil Rivian de capaciteit in haar fabriek in Normal, Illinois (een voormalige site van Mitsubishi), zo snel mogelijk opvoeren naar 150.000 voertuigen per jaar.
Rivian deelde verder mee dat het Harald Krüger, die eerder werkzaam was voor Mercedes-Benz en Bosch, tot lid van de Raad van Bestuur heeft benoemd. In het kwartaalbericht wordt opnieuw met geen letter gesproken over eventuele activiteiten in Europa. Misschien kan iemand die notitie even bij VDL Nedcar in de bus gooien …