Ssangyong, de in financieel zwaar weer verkerende Zuid-Koreaanse SUV specialist, heeft in het tweede kwartaal haar verlies weten te beperken tot afgerond 23 miljoen euro. In 2021 werd er in dezelfde periode voor een 6 keer zo hoog bedrag aan rode cijfers geschreven.
De verbetering van de resultaten is grotendeels te danken aan een groei van de export van de in Zuid-Korea gebouwde auto’s. “Een hogere export en brede kostenbesparingen in het hele bedrijf hebben geholpen om de situatie te verbeteren, hetgeen vervolgens heeft geleid tot het beperken van de verliezen”, aldus een woordvoerder van de autofabrikant.
Ssangyong, dat dit jaar in Nederland nog maar 3 auto’s op kenteken heeft gezet, wil de komende tijd meer modellen op de Europese markt lanceren. In Zuid-Korea is inmiddels de volledig nieuwe Torres gepresenteerd. Van deze SUV komt volgend jaar een elektrische versie op de markt. Tegen 2030 moeten alle modellen van SsangYong in een emissievrije uitvoering leverbaar zijn.
Ssangyong zit al geruime tijd in een faillissementsprocedure. Een overnamepoging door de Zuid-Koreaanse bussenbouwer Edison Motors liep uiteindelijk op niets uit, maar eind juni werd bekend dat de autofabrikant zal worden ingelijfd door staalconcern KG Consortium. Ssangyong werkt nu aan een nieuw herstelplan dat het binnenkort hoopt te presenteren.