Slaat Renault met de opvolger van de R4 de plank mis?

0

Renault zal op de autosalon van Parijs, die later deze maand van start gaat, het doek van een nieuwe conceptstudie halen. Daarmee wil de Franse autofabrikant ons klaarstomen voor de spirituele opvolger van de R4. Naar verwachting gaat het om een volledig elektrisch model met cross-over looks. Bij Renault komt hij naast de elektrische R5 in het gamma.

Het is alweer 30 jaar geleden dat het laatste exemplaar van de Renault 4 van de band rolde. Dat was namelijk in 1992. Sindsdien heeft Renault de nodige ups en downs gekend. Momenteel zit het Franse merk ook niet echt lekker in haar vel. Dat komt onder andere doordat het huwelijk met Nissan niet lekker loopt. In tijden van crisis zijn autofabrikanten niet anders dan mensen: dan gaan zij mijmeren over de periode waarin het hun wel voor de wind ging. Bij Renault was dat in de jaren zeventig, toen zowel de originele R4 als de R5 als warme broodjes werden verkocht. Het Franse automerk grijpt nu terug naar dat verleden om haar toekomst vorm te geven. Beide modellen zullen namelijk een wedergeboorte ondergaan. De R5 als hippe hatchback en de R4 als functioneel vervoermiddel die vanwege een grote grondspeling de uitstraling van een avontuurlijke SUV heeft (vandaar de aanwezigheid van een imperiaal).

RenaultR4Teaser3

Beide modellen zijn voorzien van een elektrische aandrijflijn en zullen vermoedelijk hetzelfde platform krijgen, CMF-B EV genaamd. De reïncarnatie van de Renault 4 (oftewel R4) staat gepland voor 17 oktober tijdens het autosalon van Parijs. Het Franse merk heeft echter nu al de eerste plaagplaatjes verspreid. Daarop is te zien dat de nieuwe interpretatie van de R4 duidelijk over een vergrootte rijhoogte beschikt. Dat maakt het retro model ogenschijnlijk geschikt voor allerlei offroad avonturen. Over een paar weken weten we hoe het publiek gereageerd heeft op deze vingeroefening voor een nieuwe R4. Over de R5 Electric is vriend en vijand enthousiast, maar de conceptstudie voor een nieuwe R4 staat wel erg ver van het origineel af. Er is niks mis mee om een avontuurlijke compacte auto te ontwerpen (dat heeft Suzuki met de Ignis ook gedaan), maar het komt wat gezocht over om dat model dan tot de nieuwe R4 te bestempelen.

Dat deze conceptstudie (anders dan de R5 Electric) niet direct als de nieuwe R4 herkend wordt, komt vooral doordat de carrosserieproporties nogal verschillen van het origineel. Zo is de motorkap te kort en is de cabine als gevolg daarvan te ver naar voren geplaatst om geloofwaardig als ‘nieuwe R4’ over te komen. Dat er in de C stijl een verlicht kader zit dat qua vorm direct aan de derde zijruit van de oude R4 doet denken, is niet voldoende om oude herinneringen op te roepen. Ook de verticaal geplaatste achterlichten, die net als vroeger 3 lampen lijken te hebben, krijgen dat niet voor elkaar, want die doen eerder aan de units van de Fiat 500X denken. De droom over de originele Renault 4 wordt echter vooral ruw verstoord door de te brede bouw en de vet dikke, forse wielen. Die designelementen zijn volkomen misplaatst.

De nieuwe R4 gaat wat later in productie dan zijn hippe zus R5 Electric. De laatste, waarvan dochter een sportieve variant gaat verkopen, kunnen wij vermoedelijk al begin 2024 in de showroom verwachten. De nieuwe R4 volgt een jaar later. Dat model komt ook als Fourgonnette bedrijfswagen op de markt. Hopelijk ‘klopt’ dat ontwerp beter. Overigens: mochten de reacties van het publiek tegenvallen, dan kan het heel goed zijn dat Renault alsnog besluit om de R4 niet te laten reïncarneren. Fans van het originele model zullen dan blij zijn dat hun klassieker niet op deze manier verkracht wordt.

 

Reageren is niet mogelijk.