Spectre luidt bij Rolls-Royce een nieuw elektrisch tijdperk in

0

Er wordt al geruime tijd uitgekeken naar de eerste elektrische auto van Rolls-Royce. In 1900 kocht de mede oprichter van het automerk, Charles Rolls, een elektrisch voertuig voor zichzelf en zei: “De elektrische auto is perfect geruisloos en schoon. Er is geen geur of trilling. Die zou heel handig kunnen zijn als er vaste laadpalen geregeld kunnen worden”.

Oplaadpunten vallen buiten de invloedsfeer van Rolls-Royce, maar de Spectre kon men wel zelf ontwerpen. Dit model moet het toppunt van elektrisch rijden worden dankzij, zo beweert het bedrijf, de meest uitgebreide testprocedure die zij ooit heeft georganiseerd. Er zou sprake zijn van het equivalent van 400 jaar gebruik van een Rolls Royce.

RollsRoyceSpectreConcept2

Hoewel de Spectre een coupé is (in feite een vervanger van de Phantom Coupé) is het model de voorloper van het hele Rolls-Royce gamma dat tegen 2030 geëlektrificeerd moet zijn. De verwachting is dat de toekomstige auto’s van het merk de evolutionaire ontwerptaal zullen volgen die de Spectre nu introduceert. Een Rolls-Royce zou namelijk geen Rolls-Royce zijn zonder de kenmerkende Pantheon grille. Die is nu breder en slanker dan ooit tevoren en ’s avonds verlicht. Zelfs de Spirit of Ecstasy is geperfectioneerd om zo aerodynamisch mogelijk te zijn, wat bijdraagt ​​aan een indrukwekkende luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,25.

RollsRoyceSpectreConcept4

De dunste led rijlichten zitten boven verduisterde panelen die de koplampen verbergen, terwijl het lange, hellende profiel van de Spectre ‘puur Rolls-Royce’ is met, natuurlijk, deuren die aan de achterkant scharnieren en, voor het eerst, 23 inch wielen. Aan de achterkant is de taps toelopende derrière voorzien van elegante led verlichting die zo ver mogelijk uit elkaar is geplaatst, waarbij de bovenkant van de kofferklep naadloos overgaat in de achterruit.

RollsRoyceSpectreConcept5

Achter die enorme deuren is ook het interieur ‘puur Rolls-Royce’, maar geüpdatet met slim gebruik van de nieuwste verlichtingstechnologie voor het dashboard, de deuren en natuurlijk het dak. De allernieuwste technologie is ook aan boord, met een volledig nieuwe digitale architectuur genaamd Spirit dat alles regelt, van de elektrische aandrijflijn tot de externe app van de auto, die Whispers wordt genoemd.

RollsRoyceSpectreConcept7

De Spectre is gebaseerd op de nieuwste versie van Rolls-Royce’s vierwiel aangedreven ‘Architecture of Luxury’, dat geschikt is voor zowel elektrische aandrijving als verbrandingsmotoren. De batterij is geïntegreerd in het volledig aluminium chassis en zou een rol spelen bij het laag houden van het geluid in de auto (niet dat een Rolls-Royce ooit luidruchtig is). Het volledig onafhankelijke Planar ophangingssysteem van het bedrijf is opnieuw voor de Spectre afgesteld en aangesloten op het Spirit besturingssysteem. Rolls-Royce belooft een veercomfort op het niveau van een vliegend tapijt, terwijl de vierwielbesturing voor een korte draaicirkel van slechts 12,7 meter zorgt.

RollsRoyceSpectreConcept3

Veel van de specificaties van de auto moeten nog worden bevestigd, maar de aandrijflijn levert 585 pk en 900 Nm aankoppel, met een acceleratietijd (0-100 km/u) die waarschijnlijk slechts 4,4 seconden zal bedragen. Rolls-Royce doet nog geen mededelingen over de batterijgrootte, maar met een verwacht bereik van ruim 500 kilometer zou dat ongeveer 100 kWh betekenen.

RollsRoyceSpectreConcept8

De eerste leveringen van de nieuwe auto, gebouwd in de fabriek van Rolls-Royce in Goodwood, zullen naar verwachting over een jaar plaatsvinden, oftewel eind 2023. Wat de kosten betreft, kan jouw Rolls-Royce dealer meer informatie geven terwijl jij jouw nieuwe Spectre aankleedt. Het enige dat Autointernationaal.nl daar nu over kan zeggen, is dat de prijs in Nederland een kleine 450.000 euro gaat bedragen.

RollsRoyceSpectreConcept6

Reageren is niet mogelijk.