De BZ4X krijgt gezelschap. Toyota, de fabrikant van deze volledig elektrische cross-over, heeft namelijk haar tweede in de basis als emissievrije auto ontwikkelde model onthuld. Die luistert naar de naam BZ3. Het is een elektrische sedan die is voorzien van hard- en software van het Chinese BYD; ’s werelds grootste producent van zogeheten New Energy Vehicles.
Omdat de BZ3 een sedan is en geen cross-over heeft hij dus geen ‘X’ in zijn typeaanduiding. Maar net als de BZ4X is de nieuweling gebaseerd op Toyota’s modulaire en specifiek voor elektrische auto’s bestemde e-TNGA platform. Die architectuur is ‘100% Toyota’, maar voor het accupakket hebben de Japanners het Chinese BYD lief aangekeken. Die was toen bereid om haar zogeheten Blade Batterijen (LFP) te leveren. Toyota is hiervoor via haar Chinese autoproductiepartner FAW met BYD een joint venture aangegaan. Die heet BTET. Dat is de afkorting van: BYD Toyota EV Technology).
Bovenstaande samenwerkingsconstructie geeft al aan dat de BZ3 in China gebouwd gaat worden. Sterker nog: de sedan is alleen bestemd voor de Chinese markt. De BZ3 is 4,73 meter lang en heeft daarmee vrijwel hetzelfde formaat als de slechts enkele centimeters kortere Tesla Model 3. De wielbasis van de 1,84 meter brede Toyota bedraagt 2,88 meter. Met zijn hoge kont doet de BZ3 een beetje denken aan een Prius, al is dat geen sedan maar een liftback. De BZ3 vangt overigens bijzonder weinig wind. Zijn Cw-waarde is met 0,218 namelijk vergelijkbaar met die van modellen als de Lucid Air en de Mercedes-Benz A-klasse Limousine. Die laatste stond lang te boek als de meest aerodynamisch vormgegeven moderne personenauto. Wat vormgeving betreft is de BZ3 duidelijk familie van de BZ4X. De elektrische sedan heeft daarbij achterlichten in Mirai stijl en in de portieren verzonken handgrepen.
Volgens Toyota is het Blade Batterijen pakket van de BZ3 goed voor een elektrisch rijbereik van meer dan 600 kilometer. Toyota gaat de elektrische sedan in 2 vermogensvarianten leveren. De minst krachtige versie is goed voor 184 pk en als alternatief is er een 245 pk sterke uitvoering. De topsnelheid van beide versies is begrensd op 160 km/u.
Het dashboard van de BZ3 vertoont op het eerste gezicht aardig wat gelijkenis met de boordplank van zijn grotere cross-over broer, maar wie goed kijkt, ziet toch duidelijke verschillen. Zo monteert Toyota in de sedan een aan de onder- en bovenzijde afgeplat stuurwiel (geen yoke dus!) met ver daarachter een klein breed digitaal instrumentarium. In tegenstelling tot de BZ4X heeft de BZ3 een groot verticaal gemonteerd infotainmentscherm. De ventilatieroosters zijn juist horizontaal geplaatst.
Inmiddels is Toyota druk bezig met het productierijp maken van een volgend volledig elektrisch model. Dat wordt een wat kleinere cross-over dan de BZ4X die mogelijk als nieuwe Prius gaat fungeren. Toyota kan zo haar blazoen oppoetsen want de afgelopen tijd werd de autofabrikant bekritiseerd omdat zij te weinig vaart zou maken met het elektrificeren van haar modellengamma.
Maar ja, als je al 25 jaar lang succes hebt met hybride auto’s (daarvan zijn inmiddels al meer dan 20 miljoen exemplaren verkocht) die afgerond een kwart minder CO2 uitstoten dan conventioneel aangedreven spul van de concurrentie, dan is het natuurlijk ook lastig om van koers te veranderen.