BMW gaat in Hongarije auto’s én batterijen maken

0

De transitie naar elektrisch rijden jaagt autofabrikanten op kosten. Bij BMW kunnen ze daar over meepraten, want het investeringsbedrag in de fabriek in het Hongaarse Debrecen zal verdubbeld worden tot 2 miljard euro. En deel van het extra geld zal gebruikt worden om een assemblagelijn voor batterijen toe te voegen aan de site.

De investering vindt plaats in het kader van de concurrentiestrijd met met name Tesla. BMW zal in 2025 de zogeheten Neue Klasse lanceren, kort door de bocht de elektrische opvolger van de 3-serie. Dat model zal als eerste in de nieuwe fabriek in Debrecen gebouwd gaan worden. Dit betekent dat de Hongaarse productiesite in 2025 operationeel moet zijn. BMW wil daar op jaarbasis 150.000 exemplaren van dit modeltype, genaamd i3, gaan maken.

BMWdebrecen

Om de concurrentiekracht van deze auto via lagere productiekosten te vergroten, zal er een assemblagelijn voor batterijen aan de site worden toegevoegd. Dat zorgt voor nog eens 500 banen, wat het totaal aantal arbeidsplaatsen op 1.500 brengt. De fabriek in Hongarije werd in 2018 al aangekondigd, maar in 2020 werd de bouw tijdelijk stopgezet door de corona pandemie en de daaruit resulterende economische tegenslag.

Een half jaar geleden is de bouw weer hervat. “In Debrecen bouwen we de meest geavanceerde fabriek ter wereld. Met onze iFactory zetten we nieuwe industrienormen voor de productie van voertuigen. Onze investeringen onderstrepen onze systematische aanpak om e-mobiliteit te implementeren”, aldus Milan Nedeljković, lid van de Raad van Bestuur van BMW en eindverantwoordelijk voor de autoproductie bij het concern.

Eerder openden de Duitsers al in China een iFactory. Daarnaast investeerde BMW omgerekend 1,7 miljard euro in haar fabriek in het Amerikaanse Spartanburg om aldaar ook elektrische auto’s te kunnen produceren. Alle batterijen voor de in Debrecen te bouwen elektrische auto’s zullen ter plaatse worden geassembleerd. Daarbij gaat het volgens BMW om een nieuw, innovatief accutype, met 30 procent meer bereik en een 30 procent kortere laadtijden.

 

Reageren is niet mogelijk.