BMW M viert 50-jarig jubileum met 505.050 euro kostende 3.0 CSL

0

BMW heeft de nieuwe 3.0 CSL voorgesteld. Er zullen slechts 50 genummerde exemplaren worden gemaakt van deze auto waarmee de M divisie haar 50-jarig jubileum viert.

Het lijkt er op dat de fabrikant uit München een enorme bak geld gaat verdienen aan deze heuglijke gebeurtenis want elk exemplaar kost namelijk 505.050 euro (dit betekent voor Nederland ruim 650.000 euro)?

BMW30CSL2

Dat is sowieso veel geld en helemaal voor een flink verbouwde M4 Coupé. Maar je krijgt dan wel een auto met BMW’s krachtigste 6 cilinder-in-lijn ooit (voor een straatauto). In de nieuwe 3.0 CSL is de zogeheten S58B30 motor namelijk opgevoerd tot 560 pk. Er is maximaal 550 Nm aan koppel beschikbaar. De 6 cilinder motor is gekoppeld aan een handgeschakelde 6 versnellingsbak en drijft uitsluitend de achterwielen aan.

BMW30CSL8

Volgens BMW heeft hij de nieuwe 3.0 CSL “een sterke connectie met motorsport en met de BMW M4 GT3”. Die raceversie is 600 pk sterk. Een actief differentieel (dat 100 procent op slot kan) zorgt er voor dat men met de nieuwe 3.0 CSL “met gecontroleerde drifts door bochten kan manoeuvreren”. De nieuwe 3.0 CSL biedt in tegenstelling tot de M4 Coupé slechts plaats aan 2 inzittenden. Koolstof-keramische ‘M’ remmen zijn standaard. Daarvan bijten 6 zuigers zich vast in de 400×38 millimeter grote schijven van de voorwielen. De achterste exemplaren hebben 1 zuiger in combinatie met schijven van 380×28 mm. De remklauwen zijn rood gespoten en schuilen achter gesmede lichtmetalen velgen (vóór 20 inch, achter 21 inch) met goudkleurige Y-spaken. De wielophanging is speciaal voor de nieuwe 3.0 CSL aangepast.

BMW30CSL6

Alle nieuwe carrosseriedelen van deze verbouwde M4 Coupé (het kofferdeksel, de  motorkap, de bumpers, het dak, de spoilers inclusief de achtervleugel en de spatborden zijn gemaakt van CFRP, ofwel kunststof dat versterkt is met koolstofvezel. Bij de originele 3.0 CSL werd daarvoor aluminium en zeer dun plaatwerk gebruikt. De CFRP panelen worden met de hand gemaakt. Volgens BMW weegt de nieuwe 3.0 CSL “2,9 kilo per pk”. Ter vergelijking: de originele, uit 1971 stammende, 3.0 CSL moest het doen met 6,2 kilo per pk. Een rekensom (560 pk x 2,9 kilo) leert dat het hommagemodel 1.624 kilo zwaar is. Dat is ongeveer even veel als de M4 CSL weegt. Voor de nieuwe 3.0 CSL geeft BMW echter een topsnelheid van “meer dan 300 km/u” op.

BMW30CSL3

De nierengrille is groot, maar ook subtiel. De voorbumper doet denken aan de tijdens het Concorso d’Eleganza Villa d’Este gepresenteerde Hommage R uit 2015 (die op zijn beurt weer op de originele CSL leek). Er is genoeg naakt koolstofvezel zichtbaar, bijvoorbeeld in de zijschorten en de diffusor.

BMW30CSL7

De nieuwe 3.0 CSL wordt met de hand in M kleuren (Alpen wit met karakteristieke strepen) gespoten. Dit proces neemt 6 dagen in beslag. De ontwikkeling van de nieuwe 3.0 CSL kostte in de windtunnel 200 uur. Aan elk exemplaar sleutelden 30 techneuten maar liefst 3 maanden. De productie van het hommage model bestaat uit 8 stappen die per stuk tot wel 10 dagen kunnen duren.

BMW30CSL4

Met alle aanpassingen heeft de M divisie van BMW gepoogd om herinneringen op te roepen aan de legendarische originele 3.0 CSL (die ook wel Batmobile werd genoemd). Autointernationaal.nl kan niet spreken van een frappante gelijkenis, ondanks dat de brede wielkasten áchter net als de achtervleugel wel ‘Batmobile’ schreeuwen. Maar misschien is dat maar goed ook. Anders zou te veel een retro model zijn ontstaan.

BMW30CSL5

Van de oplage van 50 stuks (een verwijzing naar het 50-jarig bestaan van BMW M) komt er 1 exemplaar naar Nederland. De gelukkige eigenaar kan op het dashboard zien welke van de 50 hij heeft. De Nederlandse prijs van de nieuwe BMW 3.0 CSL bedraagt zoals gezegd ruim 650.000 euro. In Duitsland kost hij trouwens, geheel passend bij dit jubileum, 505.050 euro.

 

Reageren is niet mogelijk.