Consumer Reports slaat Ford een blauw oog

0

Het Amerikaanse magazine Consumer Reports adviseert de consument over welke producten hij beter wel en welke beter niet kan aanschaffen. Ook auto’s worden onder de loep genomen. Doorslaggevend voor Consumer Reports is niet hoe een auto de Tarzan bocht uit komt en hoeveel seconden er van een mensenleven verloren gaan met het accelereren naar bijvoorbeeld 100 km/u, maar of de kwaliteit van de betreffende personenwagen wel of niet deugt. Het magazine voert daarvoor betrouwbaarheids- en klanttevredenheidsstudies uit.

Op basis van de uitkomsten van bovengenoemd onderzoek werden onlangs 17 verschillende modellen toegevoegd aan zijn lijst met ‘aanbevolen producten’. Maar, en dat was opmerkelijk, Consumer Reports schrapte ook een auto uit het overzicht van aanraders: de elektrische Ford Mustang Mach-E. Die wordt door het magazine niet langer aanbevolen. Consumer Reports nam deze drastische maatregel na een veelvoud aan hardnekkige problemen en een uitgesproken lage klantentevredenheid.

“In ons onderzoek meldden eigenaren problemen met de elektronica van de auto, waarbij het beeldscherm niet meer te bedienen viel. Sommigen moesten zelfs de hardware vervangen. Andere problemen werden gemeld met het elektrische systeem, waaronder het accupakket en het oplaadsysteem. Eigenaren klaagden ook over defecte accucellen en regelmatig optredende accu- en oplaadfouten”, aldus Consumer Reports in een toelichting op de problemen. Voor de Mustang Mach-E zijn sinds zijn introductie nu 2 jaar geleden al diverse terugroepacties op touw gezet, vaak omdat Ford de veiligheid van de elektrische cross-over niet op orde had.

Overigens beperken de problemen bij het merk met het Blauwe Ovaal zich niet alleen tot de Mustang Mach-E. Ford kwam de afgelopen tijd regelmatig negatief in het nieuws met allerlei meer en minder ernstige problemen. Zelf ogenschijnlijk evidente zaken zoals het correct monteren van ruitenwissers, kunnen resulteren in grote terugroepacties. Ford voelt inmiddels nattigheid met als gevolg dat de topmanager die de kwaliteit van de auto’s van het merk moest bewaken onlangs ontslagen werd. Of zijn opvolger het tij weet te keren, zal de tijd leren. Vooralsnog zaten er bij de 17 nieuwe modellen die Consumer Reports wél aanbeveelt geen enkele Ford …

 

Problemen met ruitenwissers

Het jongste bewijs van het feit dat Ford de kwaliteitsbewaking niet op orde heeft, werd geleverd door de populaire F-150 pick-up. Dit model onderscheidt zich van de concurrentie met zijn aluminium carrosserie maar het is niet die, voor een pick-up innovatieve, bouwwijze die nu problemen geeft. Het is een component die al bijna 100 jaar op auto’s worden gemonteerd: ruitenwissers. Je zou verwachten dat zeker Ford, dat groot is geworden met serieproductie, de betreffende handeling wel onder de knie heeft, maar helaas. Omdat er wat aan de ruitenwissers schort, moet het bedrijf bijna een half miljoen exemplaren van de F-150 terugroepen naar de garage.

Het gaat om exemplaren die tussen maart 2021 en augustus 2022 zijn gebouwd. In die periode ging de auto-industrie gebukt onder chiptekorten. Ford dacht dit probleem op te lossen door in de F-150 een simpeler type ruitenwissermotor te monteren; een versie met minder microchips. Maar die chips zitten er, blijkbaar tot de verrassing van Ford, niet voor niets in. Zij moeten stroompieken in de motor voorkomen, maar dat is nu dus niet het geval. Daardoor werken de ruitenwissers niet. Ford reageert nu op de lamentabele kwaliteit van de elektronica door de ruitenwissermotoren te vervangen. Het bedrijf zal daarnaast klanten die de vervanging van de motor uit eigen zak betaalden(blijkbaar doet Ford ook nog eens moeilijk over de garantie) financieel compenseren.

Reageren is niet mogelijk.