Stellantis kijkt naar India voor betaalbare elektrische auto’s

0

Stellantis heeft geconcludeerd dat het momenteel geen betaalbare elektrische voertuigen in Europa kan maken. Daarom kijkt het bedrijf naar goedkopere productielocaties in landen zoals India, zo meldt de CEO aan verslaggevers.

Als India, met zijn goedkope leveranciersbasis, in staat is om tegen eind 2023 de kwaliteits- en kostendoelstellingen van het bedrijf te halen, zou dat de deur kunnen openen voor de export van elektrische auto’s naar andere markten, zei Carlos Tavares, CEO van Stellantis, wiens merken onder andere Citroën, Fiat, Opel en Peugeot omvatten.

TavaresIndia

“Tot nu toe is Europa niet in staat om betaalbare elektrische auto’s te maken. Dit betekent dat er grote kansen voor India zijn om compacte elektrische auto’s tegen een schappelijke prijs te gaan bouwen en verkopen. Daarmee zou de winstgevendheid van Stellantis worden beschermd, zo vertelde Tavares (foto) aan verslaggevers tijdens een media-rondetafelgesprek in India afgelopen woensdag.

Stellantis investeert zwaar in elektrische auto’s en is van plan om de komende 10 jaar tientallen elektrische modellen te lanceren, maar Tavares waarschuwde vorige maand dat betaalbare elektrische voertuigen op batterijen nog tussen de 5 à 6 jaar op zich zouden kunnen laten wachten.

Bij zijn eerste bezoek aan India sinds hij het roer overnam als CEO van Stellantis, zei hij dat het bedrijf nog steeds bezig is om een plan uit te wekken met betrekking tot de export van elektrische voertuigen uit het Aziatische land, maar dat er nog geen beslissingen zijn genomen. De keuze van Tavares voor India als potentiële productielocatie komt nadat de Amerikaanse autofabrikanten Ford en General Motors de op 3 na grootste automarkt ter wereld hebben verlaten, nadat ze er niet in waren geslaagd om aldaar geld te verdienen en om de dominantie van Suzuki en de Hyundai Motor Groep te doorbreken.

Het bezoek van Tavares aan India vindt plaats op een moment dat Chinese fabrikanten van elektrische auto’s bezig zijn om Europa binnen te dringen, met als doel kopers te verleiden met hun beter betaalbare repertoire. Die bedrijven, en dan vooral MG, hebben al menig consument weggekaapt bij Europese consumenten. Nu klopt ook het grote BYD concern op de deur, terwijl MG de strijd verder opvoert met de nieuwe 4 Electric die 8.000 euro goedkoper is dan de vergelijkbare Volkswagen ID.3. Dat Europese fabrikanten een zware dobber kunnen hebben aan deze nieuwe rivalen, weten ze uit eigen ervaring in China, waar zij in het defensief zijn gedrukt en marktaandeel aan het verliezen zijn.

Waarom gaat Stellantis dan niet zelf betaalbare elektrische auto’s in China produceren? Dat komt doordat het autoconcern een kater heeft overgehouden aan de huidige joint ventures, die geen bevredigende verkoopresultaten hebben opgeleverd. Voor wat betreft Citroën, DS en Peugeot zullen de zaken nog even worden aangezien, maar de stekker is al uit lokale productie van Jeep modellen getrokken. Dit betekent dat dit merk in China een nichespeler gaat worden, net zoals Maserati, waarbij de aldaar verkochte auto’s allemaal zullen worden geïmporteerd. Op die manier kan Stellantis de regie in eigen hand houden zonder zich afhankelijk te maken van de grillen (lees: geheime agenda) van een lokale joint venture partner.

CitroënC3electric

Maar er is meer wat speelt. “Er is een groeiende spanning tussen China en de westerse wereld. Dat zal gevolgen hebben voor het bedrijfsleven. Het land die de beste positie heeft om deze kans te benutten, is duidelijk India”, aldus Tavares. Stellantis verkoopt in dit land reeds de merken Jeep en Citroën. Momenteel is de afzet aldaar goed voor slechts een fractie van de wereldwijde omzet van de autofabrikant, maar Tavares zei dat het bedrijf niet op volume jaagt en in plaats daarvan langzaam en winstgevend wil groeien. Stellantis is van plan om begin volgend jaar zijn eerste elektrische auto in het land te lanceren. Die zal worden afgeleid van een budget variant van de volgende generatie Citroën C3 (foto).

Stellantis maakt al zijn eigen elektromotoren en accupakketten, en heeft ook plannen om accucellen te maken. Daarmee kan het autoconcern lucratief zaken doen met elektrische auto’s die minimaal 30 mille kosten (de gemiddelde transactiewaarde is echter 10.000 euro hoger). Ook in India wil Tavares componenten voor elektrische auto’s, waaronder batterijen, lokaal inkopen om concurrerend te zijn op het gebied van kosten en prijs. “Elektrische auto’s hebben tegenwoordig vooral een betaalbaarheidsprobleem”, zei hij. “Het gaat niet om technologie”.

Reageren is niet mogelijk.