Volvo EX90 Live

0

Afgelopen week stond in het teken van de presentatie van de nieuwe Volvo EX90. Het is het belangrijkste nieuwe model van het Zweedse automerk sinds de XC40 in 2017 oftewel 5 jaar geleden. De EX90 is bovendien de eerste Volvo die uitsluitend in volledig elektrische vorm verkocht zal gaan worden (de C40 is niet meer dan een weinig overtuigende variatie op het XC40 thema).

De EX90 maakt indruk met zijn grote aantal assistenten en beschermengelen die het leven van de bestuurder en diens passagiers niet alleen makkelijker moet maken, maar vooral veiliger.

VolvoEX90Live4

Maar er is ook kritiek: de EX90 zou te groot en te duur zijn. Verder heeft Autointernationaal.nl zo zijn bedenkingen bij het feit dat het nieuwe vlaggenschip van Volvo een neuspartij in de stijl van de benjamin uit het gamma heeft gekregen, de XC40. Andersom zou er geen probleem zijn geweest, maar de EX90 oogt van voren nu als een familielid die minder dan de helft kost. Daar gaat Volvo opmerkingen over krijgen. Dus Autointernationaal.nl durft nu al te voorspellen dat bij de (voortijdige?) facelift van de EX90 vooral de neuspartij zal worden aangepakt om een ‘duurdere’ uitstraling te krijgen.

VolvoEX90Live15

Afgezien van de (te) bescheiden neuspartij zien we een kloeke SUV. Maar is hij te groot? Dat denk ik niet. Qua formaat is de EX90 een mooie evolutie van de XC90. De 9 centimeter langere en 4 centimeter bredere carrosserie kan er weliswaar voor zorgen ‘de opvolger’ op zoek moet naar een ruimere garagebox, maar daar staat tegenover dat het ruimteaanbod overtuigend is toegenomen.

VolvoEX90Live10

Niet alleen valt er helemaal achterin nu veel beter te zitten door personen die langer zijn dan voormalig defensieminister Ank Bijleveld, ook de bagageruimte. Er valt, afhankelijk van de zitconfiguratie, 48 à 59 liter meer aan vakantiespullen mee te nemen in de EX90 (met de Frink voorin meegerekend gaat het om 85 à 96 liter). En dat kan net die koffer zijn die je bij de XC90 moest laten staan. Bovendien: de Mercedes EQS SUV is bijna een decimeter langer.

VolvoEX90Live11

Mensen die het oneens zijn met de kritiek dat de EX90 te duur is, zeggen dat hetzelfde soort gemopper te horen was toen Volvo 20 jaar geleden de eerste generatie XC90 lanceerde. En dit zogenaamd dure model heeft het Zweedse automerk bepaald geen windeieren gelegd. Maar vergeten wordt, dan Polestar 20 jaar geleden nog een tamelijk onbekende tuner was. Nu is het een zustermerk die dezelfde techniek (het SPA2 platform en de elektrische aandrijflijn inclusief batterijen set) tegen een veel lagere prijs aanbiedt. Als bonus krijgt de klant bij Polestar bovendien geen SUV maar een SUV Coupé; een carrosseriestijl waar doorgaans meer voor afgerekend moet worden (en belangrijker: waarvoor de consument ook daadwerkelijk bereid is om een meerprijs te betalen). Dus ja, vanuit dit perspectief is de EX90 te duur. En dan hebben wij het nog niet eens gehad over het lagere systeemvermogen van de basisversie.

VolvoEX90Live5

Ondanks de ambitieuze prijsstelling van de EX90 heeft Volvo hoge verkoopdoelen voor haar nieuwe vlaggenschip gesteld. Anders Gustafsson, de CEO van Volvo Automotive USA, voorspelt dat de 7-zitter de best verkochte elektrische auto van het merk in de Verenigde Staten zal blijken te zijn. Met het oog hierop heeft Volvo fors geïnvesteerd in de 2,3 miljoen vierkante meter grote fabriek in Ridgeville, een uur rijden ten noordwesten van Charleston. De productie van de EX90 begint daar eind 2023. In de Amerikaanse fabriek zullen naar verwachting in 2024 ongeveer 60.000 exemplaren van de elektrische SUV van de band rollen. Volvo gaat de EX90 daarnaast ook in China bouwen. De gezamenlijke productie in beide fabrieken moet die van de XC90 (2021: 108.231 exemplaren) duidelijk gaan overtreffen.

VolvoEX90Live6

In de Verenigde Staten komt de EX90 trouwens gedeeltelijk in aanmerking voor de federale subsidie van 7.500 dollar op de aanschaf van een elektrische auto. De regering van president Joe Biden heeft deze stimuleringsmaatregel, onderdeel van de Inflation Discount Act, opgetuigd om de Noord-Amerikaanse productie van elektrische auto’s en batterijen te stimuleren. Gustafsson heeft de batterij cel leverancier van de EX90 of de namen van de producenten van andere vitale onderdelen niet bekendgemaakt. Die dienen op Amerikaanse bodem gezeteld te zijn om in aanmerking te kunnen komen voor bovengenoemd subsidiebedrag.

VolvoEX90Live8

De EX90 zal worden aangeboden naast de XC90 die in Nederland alleen nog maar verkrijgbaar is in plug-in hybride vorm. Met de nieuwe elektrische SUV betreedt Volvo het segment waar Tesla, Mercedes-Benz en BMW momenteel elkaar de tent uit vechten voor marktaandeel. Gelukkig is er sprake van een sterk groeiend deel van de automarkt zodat er zelfs als er terrein moet worden prijsgegeven er nog steeds lucratieve aantallen auto’s verkocht kunnen worden. Toch denkt Gustafsson dat de EX90 vooral gekocht gaat worden door Volvo-loyalisten die op zoek zijn naar emissievrij transport. “Ik ben tevreden dat de meerderheid van onze huidige XC90 klanten de overstap zal maken”, zo verklaart hij. Gustafsson sluit bovendien niet uit dat XC40 en XC60 rijders gaan upgraden naar een grotere auto als de omvang van hun huishouden daar om vraagt.

VolvoEX90Live16

Volvo mag tot nu toe dan nog niet actief zijn met een grote elektrische SUV, het merk was in de eerste 9 maanden van dit jaar op de Amerikaanse markt met de XC90 wel marktleider in het segment voor grote premium SUV modellen. Daarnaast is de EX90, een van de weinige elektrische auto’s met 3 zitrijen en van een dergelijk aantal zetels smullen veel Amerikanen. Maar voorlopig moeten zij dus nog even geduld hebben want de EX90 gaat pas eind 2023 in productie. In Nederland zal het marktdebuut daardoor pas in het voorjaar van 2024 plaatsvinden.

VolvoEX90Live17

Dealers, die tijdens de presentatie van de EX90 in Stockholm aanwezig waren, vinden dat geen probleem. De lange wachttijd zal de elektrische SUV alleen maar meer begerenswaardig maken. Bovendien gunnen zij Volvo een rustige, gecontroleerde opvoering van de productie. De dealers weten als geen ander dat de tweede generatie XC90 bij zijn debuut niet bepaald kinderziektevrij was en dat mag niet nog een keer gebeuren, vooral omdat Volvo momenteel steevast slecht scoort in klanttevredenheidsonderzoeken. De Zweden maken het zichzelf daarbij niet gemakkelijk want de EX90 is het eerst model van het merk dat lidar-sensoren aan boord heeft, samen met een bi-directionele oplaadfunctionaliteit. Dergelijke nieuwe techniek is altijd een risicofactor bij het al dan niet aan het licht komen van kinderziektes.

VolvoEX90Live18

Gustafsson omschrijft de EX90 als “een compromisloze auto”. Als toelichting zegt hij””Er bestaat niet zoiets als oude knowhow die goed past bij een nieuw platform”. Oftewel de EX90 is in technisch opzicht dus radicaal anders dan de XC90, ondanks dat er qua onderstel (SPA2) sprake is van een evolutie van het oude platform (SPA); reden waarom de wielbasis van beide SUV modellen exact gelijk is.

VolvoEX90Live12

De EX90 zal bij zijn marktlancering beschikbaar zijn met 2 motoren en vierwielaandrijving. Zowel het formaat van de batterij (111 kWh) als het systeemvermogen (408 pk of 517 pk) zijn fors. Maar de enorme premium SUV maakt nog meer indruk met zijn veiligheidsuitrusting waarmee alle inzittenden (onzichtbaar) beschermd worden. Volvo hoopt, door op dit vlak zo stevig in de bus te blazen, dat dit kan helpen bij het terugdringen van ongelukken met een fatale afloop. De autofabrikant heeft er zelfs een cijfer op geplakt: het aantal aanrijdingen waarbij een EX90 betrokken is, moet tot 20 procent minder dodelijke slachtoffers leiden dan vergelijkbare situaties met een XC90. En die SUV is natuurlijk al een bovengemiddeld veilige auto.

VolvoEX90Live7

Sensoren, samen met 8 camera’s, 5 radars en een lidar, zijn gekoppeld aan de kerncomputersystemen van de EX90. Volvo heeft hiervoor forse investeringen moeten doen, maar de autofabrikant hoopt de techniek in de toekomst te kunnen uitrollen naar andere toekomstige nieuwe modellen. Volgens Gustafsson is dat ook noodzakelijk, want alleen met die agenda viel het ontwikkelingstraject te financieren. Volvo begint hiermee dus aan een nieuwe hoofdstuk uit haar inmiddels vuistdikke veiligheidsgeschiedenis boek.

VolvoEX90Live19

Lidar is een techniek voor afstandsdetectie die gebruikmaakt van zachte laserpulsen om exacte foto’s te maken van de omgeving 360 graden rond een auto. De knowhow van Luminar kan voetgangers op 250 meter afstand detecteren, zelfs als er op snelwegtempo wordt gereden en ook ’s nachts in het donker. Volvo verklaart dat de lidar en de bijbehorende sensoren de betrouwbaarheid en de efficiëntie van ‘Pilot Help’ (voor geassisteerd rijden) zullen verbeteren. “Lidar tilt veiligheid naar een nieuw niveau”, aldus Gustafsson. Volvo zal de techniek voor autonoom rijden op niveau 3 overigens eerst in Californië gaan testen en pas daarna op verschillende markten gaan uitrollen.

VolvoEX90Live21

De EX90 is qua hardware klaar voor bi-directioneel opladen. In combinatie met slimme oplaadmogelijkheden, zal dit klanten in staat stellen om hun auto als inkomsten bron op momenten dat er veel vraag is naar stroom en de tarieven daarvoor dus hoog zijn. De batterijen set kan vervolgens, op een tijdstip dat elektriciteit een stuk goedkoper is, vervolgens weer worden opgeladen.

VolvoEX90Live14

Volvo heeft is voor wat betreft het dashboard van de EX90 met een zo groot mogelijke boog om fysieke knoppen heen gelopen. De bediening van vrijwel alle functies dient via een centraal, 15 inch groot, scherm plaats te vinden. Een ander, kleiner display achter het stuur maakt analoge meters overbodig.

VolvoEX90Live13

Het infotainmentsysteem draait op Android Automotive van Google. De autoconsument verwacht vandaag de dag niet anders, maar de vraag is of hij toch niet een wat merkkarakteristieker dashboard had gehad. Bijvoorbeeld een boordplank à la de XC90. Het dashboard van de EX90 mist karakter en oogt op het eerste gezicht vrijwel identiek aan dat van de Fisker Ocean. Jammer, want Volvo heeft in het verleden naam gemaakt met zijn markante interieurs waarin klanten zich thuis konden voelen.

VolvoEX90Live9

 

Een echte revolutie

Vanuit die optiek is de timing (investeringen van de Amerikaanse regering en lancering van de EX90) dan ook perfect. De nieuwe elektrische SUV, die flirt met een wagengewicht van 3 ton en die door Volvo gepresenteerd wordt als een echte revolutie, wijkt qua design niet sterk af van de canons van het Scandinavische merk; dit vanwege het zeer klassieke silhouet. Maar voor het eerst is een grote Volvo verstoken van een echte grille.

VolvoEX90Live22

Volvo kondigt aan dat de EX90 dankzij interieursensoren verlies van aandacht van de bestuurder kan registreren. De systemen die in de toekomst “autonoom rijden zonder toezicht” mogelijk moeten maken, gaan ongeveer 7.500 euro kosten. Opgemerkt moet worden dat de betreffende rijsoftware momenteel strikt verboden is in Europa (en nog steeds sterk gereguleerd blijft in andere delen van de wereld, zoals Californië).

VolvoEX90Live23

De digitale interface van de EX90, die profiteert van een door Qualcomm ondertekende elektronische architectuur die dicht bij die van toekomstige elektrische modellen van Renault ligt, geeft recht op geconnecteerde diensten van Google zoals die reeds beschikbaar zijn voor andere Volvo modellen.

VolvoEX90Live24

De achterbank is royaal. De smallere centrale stoel kan worden veranderd in een hoger geplaats kinderzitje.

VolvoEX90Live25

 

Na de EX90 volgt …

Enkele decennia zou een kind, als hem gevraagd werd een Volvo te tekenen, een tekening van een sedan hebben gemaakt. Liefst een hoekig ’three box’ exemplaar. Een stationwagen à la de 245, 740 Estate of V70 werd natuurlijk ook goed gerekend. Maar nu het tijdperk van elektrificatie definitief begonnen is, heeft Volvo’s modellenoffensief met emissievrije voertuigen tot nu toe uitsluitend betrekking op SUV’s. Een bewuste keuze van Håkan Samuelsson, de vorige topman van de autofabrikant, die zei dat de autoconsument vandaag de dag niet meer zonder hoge zitpositie wil. Maar nieuwe bezems vegen het schoonst en daarmee kunnen toekomstplannen in de vuilnisemmer belanden. Zo schoot Jim Rowan, de nieuwe CEO van Volvo, het idee van Samuelsson af om de opvolger van de XC90 geen letter/cijfercombinatie als typeaanduiding te geven, maar een echte naam (Embla). En de nieuwe baas suggereert dat in de komende jaren wel eens verandering zou kunnen komen in de huidige focus op SUV modellen.

VolvoEX90Live3

In lijn met de SUV focus van Samuelsson zal Volvo eerst, in 2023, een kleinere elektrische SUV lanceren, de EX30. Die arriveert in 2024 in de showrooms. Daarna is het onduidelijk of de volgende elektrische auto van Volvo weer een SUV zal zijn. Rowan gaf echter enkele hints in een interview. Op de vraag of sedans en stationwagens een rol zullen spelen in de elektrische toekomst van Volvo, gaf hij een vaag antwoord en zei dat hij gaat proberen om verschillende klantvereisten in auto’s vast te leggen. Daarbij opent Rowan in het interview echter duidelijk de deuren naar de mogelijkheid van elektrische sedans en stationwagens. “Onze strategie is dat wij efficiënt met onze financiële middelen zullen omspringen. We zullen zorgen voor een modellenmix waarvan wij denken dat die logisch is. We hebben via een teaser al duidelijk gemaakt dat er kleinere SUV in de pijplijn zit. Daarna kunnen er verschillende formaten auto’s komen: sedans, stationwagens of wat dan ook: daar komen we op terug”, aldus Rowan.

VolvoEX90Live20

 

Prijspariteit

Rowan deed tijdens de presentatie van de EX90 ook een gewaagde voorspelling: tegen 2025 prijspariteit tussen elektrische auto’s en modellen met een verbrandingsmotor. Dat moet mogelijk worden bij een grootschaligere productie van elektrische auto’s. Dan kunnen de ontwikkelingskosten voor het platform en de technologie over meer exemplaren verdeeld worden.

VolvoEX90Live26

Tot die tijd zijn subsidies echter welkom. Rowan is dan ook blij met de eerder besproken Inflation Reduction Act, die afgelopen augustus aangenomen werd en die bedoeld is om Amerikaanse productie van elektrische voertuigen en batterijen te stimuleren. Toch denkt de topman van Volvo dat andere autofabrikanten meer zullen profiteren van deze subsidieregeling. Dat komt doordat de eerder genoemde 7.500 dollar gebonden is aan een gezinsinkomenslimiet. Gelet op de prijs van de EX90 en de daaruit resulterende doelgroep van de elektrische SUV, zal de Inflation Reduction Act veel kopers uitsluiten.

VolvoEX90Live27

“Wij zullen profiteren van de Inflation Reduction Act wanneer wij de kleinere elektrische SUV, de EX30, op de markt gaan brengen”, aldus zei Rowan, omdat dat model bestemd zal zijn voor “huishoudens die minder inkomen hebben omdat het hun eerste auto is”. Voor wat betreft de EX90 zal Volvo meer kunnen profiteren van het streven van de Amerikaanse overheid om de openbare laadinfrastructuur van het land uit te breiden.

VolvoEX90Live28

De regering van Joe Biden heeft voor 2022-2023 meer dan 1,5 miljard dollar aan financiering ontgrendeld om opladers te bouwen langs de ongeveer 120.000 km aan Amerikaanse snelweg. In totaal moeten er 500.000 oplaadpunten voor elektrische auto’s bijkomen. Deze doelstelling moet in 2030 gerealiseerd worden. “Het is veel geld”, zegt Rowan. “Dat is geweldig en ik denk dat dit de acceptatie van elektrische auto’s zal stimuleren”.

VolvoEX90Live29

 

 

Reageren is niet mogelijk.