Koekje van eigen (Chinese) deeg: Ora Funky Cat in duel met MG 4

0

Volgens de Chinese dierenriem wordt 2023 het jaar van het konijn. Als echter één nieuwkomer op de Europese automarkt zijn zin krijgt, zouden we in plaats daarvan het jaar van de kat kunnen inluiden.

De Ora Funky Cat (Ora is een merk van Great Wall Motors dat zelf vooral bekend is van pick-ups en op een ladderchassis gebaseerde SUV modellen) is het nieuwste voorbeeld van het feit dat wij Europeanen momenteel middenin een tsunami van Chinese elektrische auto’s zitten. In een aantal landen is de nieuwkomer al te koop en inmiddels hebben de eerste solotests plaatsgevonden. Daarvan was de conclusie positief. Sterker nog: de Ora Funky Cat wordt als dermate veelbelovend gezien, dat hij het nu mag gaan opnemen in een uitgebreid duel. Daarvoor is zijn landgenoot MG 4 uitgenodigd want er is momenteel geen sterkere rivaal.

MG4OraFunkyCatTest2

Hoewel de ‘4’ een historisch Brits logo op de neus draagt, is het merk, net zoals Ora, in Chinese handen. Maar MG heeft al bewezen menig Europese autoconsument te kunnen verleiden. Dat gebeurde tot nu toe vooral met lage prijzen. Met name met de ZS EV werd met die strategie een voet tussen de Europese automarktdeur gekregen. In de vorm van de ‘4’ heeft MG nu een model gelanceerd dat zich in kwalitatief opzicht kan meten met het beste dat ons continent te bieden heeft (Renault Mégane Electric, Volkswagen ID.3). Tegelijkertijd is de prijsstelling onverminderd scherp. Dat bezorgt menig Europese autofabrikant slapeloze nachten. Maar zullen de ‘slachtoffers’ van de MG 4 niet vooral in eigen kring vallen, dat wil zeggen onder andere Chinese autoproducenten? Anders gezegd: is die Ora Funky Cat nog steeds zo veelbelovend nu hij het op moet gaan nemen tegen de ijzersterke MG 4?

 

ORA FUNKY CAT

Het is gene schande als jij nog niet bekend bent met het merk Ora. Zelfs in zijn geboorteland China is het label pas sinds 2018 actief op de automarkt. Sindsdien is er een verscheidenheid aan kleine elektrische voertuigen van de productielijn gerold, waarvan de meeste met een op Cat gebaseerde naam (Black, White, Punk en Big, om maar een paar te noemen).

MG4OraFunkyCatTest3

In Groot-Brittannië en Duitsland zijn de orderboeken inmiddels geopend. In Nederland is het nog niet zover, maar op basis van de buitenlandse prijsstelling, is de verwachting dat de Funky Cat bij ons als First Edition circa 39 mille gaat kosten. Indien de Aurora groene lak en het witte dak van de testauto op de optielijst worden aangevinkt, dan schiet de prijs door de 40.000 euro grens heen.

 

Ontwerp & techniek

Qua styling doet de Funky Cat zijn naam zeker eer aan. Je wordt als eerste begroet door het vriendelijke gezicht van de voorkant; niet veel auto’s hebben ronde koplampen meer, dus je zou kunnen denken dat de Ora een gelijkenis vertoont met een Mini of een Volkswagen Kever; misschien zelfs met een Porsche 911. Met iets meer dan 4,2 meter lengte is de Cat een tikje korter dan de MG 4 (en de Volkswagen ID.3), maar net iets langer dan de Renault Mégane Electric.

MG4OraFunkyCatTest4

Het funky thema gaat binnenin door. Het tweekleurige schema van mijn testauto heeft een groene kleur om zo het lakwerk aan de buitenkant te weerspiegelen dat, gemengd met de crèmekleurige kunststoffen aan de onderkant en subtiel gebruik van (kunststof) chromen sierlijsten, echt helpt om een speciale sfeer te creëren die alleen de Fiat 500 kan bieden voor vergelijkbaar geld.

MG4OraFunkyCatTest5

Het is echter niet zo indrukwekkend als je dingen begint aan te raken. De chroomkleurige schakelaars voelen een beetje dun aan, het harde plastic van de middenconsole is niet bijzonder stevig en de ‘verlichte’ stuurwielknoppen doen mij denken aan de ID.3 bedieningselementen die, vanwege negatieve feedback, Volkswagen heeft doen besluiten om ze aan te passen wanneer het model later dit kwartaal een facelift krijgt. Voor de rest is er een draaiknop voor de versnelling, die vrij ronddraait zoals de volumeschakelaar op een goedkope hifi-installatie. Dit betekent dat je moet vertrouwen op de verlichte indicator om zekerheid te krijgen over in welke versnelling de Ora Funky Cat zich daadwerkelijk bevindt.

 

Het rijden

Het gebrek aan verfijning dat zicht- en voelbaar is in het interieur van de Funky Cat is ook onderweg voelbaar. Vanaf een lage snelheid is het duidelijk dat de vering zich nogal onrustig gedraagt, wat het comfort in de stad aantast. Bij hogere snelheden houdt dat gevoel aan, hoewel de algehele set-up zelf niet al te hard of stevig aanvoelt; de ophanging is dan zeker niet slechter dan bij sommige elektrische rivalen. Veel compensatie is er echter niet qua rijplezier. Kijk verder dan de goed beheersbare neiging om te rollen om de lengteas, en de Ora voelt een beetje lui en zwaarlijvig aan in bochten; een indruk die niet wordt verholpen door de besturing omdat die weinig tot geen feedback geeft. Voor de meeste kopers zal het afstandelijke rijkarakter prima zijn, maar ‘prima’ is niet goed genoeg in vergelijking met de MG 4 …

MG4OraFunkyCatTest14

Dankzij de elektrische aandrijflijn van de Ora komt er heel weinig geluid onder de motorkap vandaan. Dit benadrukt echter een vrij uitgesproken niveau van rolgeluiden, dat beter hoorbaar is dan in de MG. Met 8,3 seconden heeft de Funky Cat 0,4 seconde meer nodig voor de acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u dan de MG, maar dit is nauwelijks merkbaar in de echte wereld. Voor een auto als deze is hij meer dan levendig genoeg in de stad, terwijl het gaspedaal voldoende progressie heeft in de normale modus om gemakkelijk het tempo te laten variëren. Bij snelheden boven de 80 km/u neemt de acceleratie echter meer af dan bij zijn rivaal. Er is een ‘One Pedal’ rijmodus beschikbaar en er zijn 3 energieterugwinningsmodi die kunnen worden geselecteerd via een submenu op het touchscreen. De soepele overgang tussen regeneratie en mechanisch remmen is uitstekend.

 

Praktisch

Als het op de binnenruimte aankomt, maakt de Funky Cat nogal een wisselvallige indruk. De Ora is lichtjes in het voordeel als het gaat om de hoeveelheid knieruimte achterin, maar de daklijn is lager, waardoor langere inzittenden van mening zullen zijn dat de Funky Cat krapper is dan de MG 4. De stoelen zelf zijn stevig met korte zittingen, dus degenen met langere benen zullen misschien wat meer ondersteuning onder de dijen wensen.

MG4OraFunkyCatTest9

Het is echter in de kofferbak waar de Funky Cat het meest gecompromitteerd is. Met 228 liter komt de laadruimte qua formaat dichter bij die van sommige A segment stadsauto’s dan bij die van een compacte (C segment) middenklasser van dit formaat. Klap de achterbank leuning naar beneden en het volume cijfer stijgt, maar het is nog steeds een teleurstellende 858 liter. De laadopening is daarnaast zowel veel smaller als hoger dan die van de MG 4.

MG4OraFunkyCatTest10

Geen van beide auto’s heeft een achterruitwisser. De vreemd gevormde achterkant van de MG is ontworpen om vuil van de weg tegen te houden, maar de Ora heeft echt een sproeier plus wisser nodig.

 

Leven met de Ora Funky Cat

Beide testauto’s kregen de maximale 5 sterrenscore van Euro NCAP toen ze in 2022 werden getest. De categorieresultaten van de Funky Cat waren echter hoger in alle categorieën, behalve op het onderdeel ‘kwetsbare verkeersdeelnemers’, waar de MG precies 1 procent beter scoorde. Hoewel de Driver Assist waardering van Euro NCAP voor de Funky Cat een van de hoogste is van alle auto’s die vorig jaar werden getest, vond ik het Lane Keep Assist systeem een van de meest opdringerige die ik ooit heb uitgeprobeerd. Op wegen met ongedefinieerde grenzen en vervagende middenlijnen (met andere woorden: op steeds meer wegen) raakt de Ora regelmatig in paniek en is hij bang dat jij van jouw rijstrook afdwaalt, om vervolgens constant aan het stuur te trekken om dit te compenseren.

MG4OraFunkyCatTest15

Deze test vond plaats onder winterse omstandigheden, met temperaturen die tijdens mijn week achter het stuur van beide auto’s vaak onder de 0 graden daalden. Dat is zo onflatteus voor de efficiëntie van een elektrische auto als maar mogelijk is. Maar de ‘4’ had het niet makkelijker en bleek tijdens de test efficiënter met stroom om te gaan dan de Funky Cat. Gezien het feit dat uit een eerdere vergelijkingstest duidelijk werd dat de MG op zijn beurt minder efficiënt is dan Kia Niro EV, kunnen we concluderen dat de algehele efficiëntie van de Funky Cat achterblijft bij die van zijn rivalen. Gecombineerd met zijn meer bescheiden 48 kWh batterij, betekent dit dat het rijbereik in de praktijk (bij koud weer) zeker 90 kilometer korter is dan dat van de MG 4.

 

MG 4

Vergeleken met de ‘Funky Cat’ naam van zijn rivaal, lijkt het simpele ‘4’ van de MG een beetje verbeeldingskracht te missen. Maar dat zegt natuurlijk niks over de kwaliteiten van een auto. Sterker nog: sinds de revolutionaire en zeer succesvolle ‘3’ van Tesla zou je wel gek zijn als autofabrikant om jouw modellen niet ook slechts één cijfer als typeaanduiding te geven.

MG4OraFunkyCatTest7

De ‘4’ is misschien minder trendsettend dan het ontwerp van Elon Musk, de eerste elektrische auto van MG die vanaf de grond af is ontwikkeld, weet toch indruk te maken. Testmodel is de Long Range Luxury uitvoering. Die kost 36.285 euro. Zoals gezegd verwacht Autointernationaal.nl niet dat Ora deze prijs met de Funky Cat zal kunnen evenaren.

 

Ontwerp & techniek

Beide testauto’s hebben hun wieg in China staan, maar hun mechanische opzet is heel anders. Terwijl de Funky Cat zijn elektromotor voorin heeft zitten en vanaf daar de voorwielen aandrijft, bevindt de krachtbron van de MG 4 zich onder de koffervloer en zo de achterwielen aan te drijven. Met 204 pk levert de motor van de MG 31 pk meer dan die van zijn rivaal, maar het maximale koppel van 250 Nm is hetzelfde.

MG4OraFunkyCatTest6

De MG heeft dat extra vermogen nodig, want hij is zwaarder dan de Funky Cat. Hoewel het duo van vergelijkbare grootte is, komt veel van die extra massa neer op de grotere batterij van de ‘4’, die 64 kWh biedt versus 48 kWh in de nieuwkomer. In officiële WLTP-tests betekent dit dat de MG in staat is om 450 kilometer af te leggen op een enkele lading, vergeleken met 313 kilometer voor de Funky Cat (in de praktijk zal het verschil in actieradius echter minder groot zijn, namelijk 90 kilometer).

MG4OraFunkyCatTest8

Stap in en de zwarte, enigszins karakterloze cabine van de MG ziet er bijna onafgemaakt uit naast die van de Funky Cat. De bouwkwaliteit is echter niet slechter. Beide auto’s hebben hun eigen voordelen als het gaat om de rijpositie. Het dashboard van de Funky Cat is iets lager dan dat van de MG 4, waardoor je beter kunt inschatten waar de voorkant van de auto ophoudt. Het vreemd gevormde stuur van de MG heeft echter een groter instelbereik (diepte, hoogte), dus het is gemakkelijker om een comfortabele werkplek te vinden. De fysieke knoppen op het stuur voelen prettiger in gebruik dan die van zijn rivaal, hoewel de positie van de deur & spiegel verstelling (op het dashboard naast het stuur) betekent dat je een beetje naar voren moet leunen, waardoor het moeilijker wordt om de spiegels in de juiste positie te krijgen.

 

Het rijden

Er zijn maar heel weinig elektrische auto’s op de markt die leuk zijn om in te rijden. Die constatering geldt vooral voor het segment met de meer betaalbare modellen. De MG is echter een zeldzame uitzondering. De lay-out met achterwielaandrijving helpt zeker, maar de mix van een compacte carrosserie, een direct functionerende besturing en een redelijk neutrale balans maakt van de ‘4’ een behoorlijk innemende gezinsauto die op een B weg de bestuurder veel plezier kan bieden. Als jij op zoek bent naar een elektrische auto die bovengemiddeld ‘leuk’ is om mee te rijden, dan mag deze MG 4 niet op jouw proefrit lijstje ontbreken. De degelijke wegligging is niet ten koste gegaan van het comfort. Niet alleen is de MG4 wendbaarder dan de Funky Cat in bochten, maar de afstelling van de ophanging is ook vergevingsgezinder bij elke snelheid. Hobbels worden redelijk goed geabsorbeerd ongeacht het type wegdek oppervlakken, en zowel geluiden van de ophanging als het rolrumoer van de banden worden iets beter onderdrukt.

MG4OraFunkyCatTest13

Het maakt niet uit welke rijmodus je kiest: het gaspedaal van de MG reageert scherper en responsiever dan dat van de Ora. Als gevolg hiervan voelt de ‘4’ veel pittiger aan in de stad, waardoor het gemakkelijk is om gebruik te maken van gaten die andere verkeersdeelnemers in de drukte laten vallen. Bij hogere snelheden werkt deze respons samen met het onderstel om een neutrale balans te bieden bij het uitkomen van bochten. De besturing zelf heeft een aangename bekrachtiging, met een prettig gevoel van weerstand dat langzaam opbouwt terwijl je de banden door een bocht stuurt. Deze scherpte wordt echter niet helemaal geëvenaard door de remmen: het regeneratiesysteem voelt iets sponziger aan dan het geruststellende pedaal van de Funky Cat.

 

Praktisch

Het duidelijkste voordeel dat de MG heeft ten opzichte van zijn rivaal in termen van bruikbaarheid bevindt zich aan de achterkant. Hoewel de motor achterin is gemonteerd, is er nog steeds een bagageruimte van 363 liter beschikbaar, oftewel 125 liter meer dan on de Ora. Klap de achterbankleuning van de 4′ neer en het totale laadvolume stijgt naar 1.177 liter; een verschil van liefst 319 liter met de Funky Cat.

MG4OraFunkyCatTest11

De MG4 heeft ook ruime achterbank. Een gebrek aan voetruimte onder de voorstoelen is een minpuntje, maar de MG is comfortabeler dan de Funky Cat voor 3 personen, omdat de middelste zitplaats breder is en over een zachtere rugleuning beschikt. Beide auto’s hebben enigszins onhandige toegang tot de Isofix bevestigingspunten; hier geef ik duidelijk de voorkeur aan de plastic randen die de Volkswagen Groep op haar voertuigen gebruikt. Die bevallen veel beter dan de grote stoffen panelen met klittenband die in de ‘4’ worden gebruikt.

MG4OraFunkyCatTest16

Als het gaat om opbergruimte voorin, dan zien we dat de MG een groot middenvak met een deksel heeft, evenals 2 bekerhouders en een degelijk middenvak. De opbergruimte van de Funky Cat is even praktisch, hoewel het dashboardkastje vrij ondiep is en de opbergvakken in de achterportieren een beetje klein zijn.

MG4OraFunkyCatTest12

 

Leven met de MG 4

Laadsnelheden zullen een grote rol spelen bij het bezit van een elektrische auto door degenen die lange afstanden afleggen, maar dit aspect is ook belangrijk bij modellen met een relatief kleine batterij. Wat dit betreft valt de Ora een beetje tegen, met een maximale laadsnelheid van 64 kW. Dat betekent dat opladen van 15 procent naar 80 procent van de maximale capaciteit (130 kilometer actieradius, gebaseerd op de winterse testcijfers) 43 minuten in beslag neemt. Het opladen met 135 kW van de MG resulteert in 35 minuten in 340 kilometer extra rijbereik (accucapaciteit van 10 procent naar 80 procent). Bij de MG 4 bevindt de laadkabel aansluiting zich op dezelfde plek als de vuldop bij de meeste auto’s met een verbrandingsmotor, terwijl die van de Funky Cat zich op het voorspatbord aan de zijkant bevindt.

MG4OraFunkyCatTest17

Beide auto’s bieden lange garanties: een onbeperkt pakket van 5 jaar voor de Funky Cat en een dekking van 7 jaar/120.000 kilometer voor de MG. Maar in andere opzichten zijn er duidelijk verschillen. De MG is niet alleen goedkoper in de aanschaf, de verwachting is dat men op de ‘4’ ook minder afschrijft. Dat komt omdat er inmiddels sprake is van een solide verkoop & service organisatie. Alles wijst er op dat MG een blijvertje is op de Europese automarkt en dat is belangrijk voor de waardevastheid van de diverse modellen.

MG4OraFunkyCatTest18

Ora moet zich nog helemaal bewijzen. Zoals gezegd gaan de Chinese nieuwkomers niet alleen het gevecht met de Europese gevestigde orde aan, maar zullen zij ook onderling strijden. En net zoals vroeger de Japanse tsunami van nieuwkomers op onze automarkt slachtoffers in eigen kring heeft gekend (Daihatsu, Hino, Isuzu, PMC – en in zekere zin ook Mitsubishi), zullen de Chinezen ook onderling elkaar de tent uit gaan vechten. Daarmee is niet gezegd dat ook Ora zondermeer in de hoek zit waar de klappen gaan vallen (het merk is onderdeel van het succesvol aan de weg timmerende Great Wall Motors), maar het kan wél.

 

Conclusie

Heb jij dit testverslag gelezen, dan zal jou nu al duidelijk zijn wie de winnaar van dit duel is: de MG 4. Autointernationaal.nl is op veel gebieden onder de indruk van deze auto: de manier waarop hij rijdt, zijn soepele vering, de vlotte prestaties, de ruime cabine en de goed bruikbare bagageruimte bijvoorbeeld. Plus zijn competitieve efficiëntie en toonaangevende prijsstelling. Al deze sterke eigenschappen zorgen er voor dat de kleine gebreken van de MG 4 gemakkelijk te vergeven zijn.

MG4OraFunkyCatTest19

De Ora Funky Cat is de verliezer van deze vergelijkingstest. Sommige auto’s leer je meer waarderen naarmate je er meer kilometers mee rijdt. Maar het kan ook andersom. En in die categorie valt de Ora. De Funky Cat maakt een fantastische eerste indruk, maar naarmate je hem al rijdend beter leert kennen, komen er eigenschappen aan het licht die voor verbetering vatbaar zijn. Ook de bouwkwaliteit roept twijfels op. Sommigen zullen gecharmeerd zijn van het ontwerp, en de prijs is in vergelijking met Europese concurrenten, nog steeds concurrerend, maar tegenover de MG heeft de Ora moeite om over de hele linie overeind te blijven.

 

Reageren is niet mogelijk.